Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Doven en slechthorenden worden door de maatschappij op een bepaalde manier geclassificeerd en dit heeft gevolgen voor de mogelijkheden die zij hebben in de maatschappij. Deze scriptie gaat in op de...Show moreDoven en slechthorenden worden door de maatschappij op een bepaalde manier geclassificeerd en dit heeft gevolgen voor de mogelijkheden die zij hebben in de maatschappij. Deze scriptie gaat in op de manier waarop doven en slechthorenden worden gezien. Hierbij zal vanuit verschillende perspectieven worden gekeken wat het inhoudt om doof te zijn. De perspectieven van de horende maatschappij zullen tegenover die van de doven en slechthorenden worden gezet. Het perspectief van de horende maatschappij is op dit moment dominant. Om te analyseren waarom dit het geval is zal worden gekeken hoe de horende maatschappij het zintuig horen waardeert. Vervolgens zal worden gekeken hoe doven en slechthorenden in het dagelijks leven functioneren zonder het zintuig horen. Zij bewijzen dat het zintuig horen niet nodig is om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Op dit moment leven doven en slechthorenden in een wereld die niet altijd toegankelijk is. Er worden wel veranderingen gedaan om de maatschappij toegankelijker te maken, maar zijn dit wel de veranderingen die doven en slechthorenden zelf graag zien? Er is sprake van een spanningsveld tussen doven en slechthorenden en de horende maatschappij en dit spanningsveld zal in deze scriptie worden geanalyseerd.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Iedereen kent de beelden van de protesten voor Black Lives Matter in de Verenigde Staten. Groepen mensen die massaal bijeen kwamen om zich te verzetten tegen het structureel racisme dat afro...Show moreIedereen kent de beelden van de protesten voor Black Lives Matter in de Verenigde Staten. Groepen mensen die massaal bijeen kwamen om zich te verzetten tegen het structureel racisme dat afro-Amerikanen dagelijks meemaken. Verder zijn er internationaal ook veel demonstraties om het milieu te verbeteren, zoals schilderijen die worden besmeurd door klimaatactivisten. Deze protesten waren te zien op verschillende media’s en hebben een grote indruk achtergelaten. Racisme en milieuvervuiling zijn beide prominente problemen in de maatschappij en deze kunnen elkaar versterken. Dit is terug te zien bij milieuracisme. Bij milieuracisme wordt een bepaalde groep vanwege hun huidskleur meer benadeeld door milieuvervuiling dan witte mensen. Zwarte mensen hebben door structureel racisme al een grotere differentiële kwetsbaarheid. Dit betekent dat zij op de gebieden toegang tot middelen, politiek en bestuur, cultuur en kennis en informatie te kort komen vergeleken met witte mensen in hun omgeving.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
In dit essay maak ik een vergelijking tussen de manier waarop de aanname van Nederland als een wit land, alsmede het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld worden ervaren in fysieke ruimtes en...Show moreIn dit essay maak ik een vergelijking tussen de manier waarop de aanname van Nederland als een wit land, alsmede het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld worden ervaren in fysieke ruimtes en online ruimtes. Ik gebruik hierbij Gloria Wekker's (2016) interpretatie van het cultureel archief, een concept dat oorspronkelijk afkomstig is van Edward Saïd (1978). Het cultureel archief kan beschreven worden als een repositorium van sentimenten die binnen een samenleving breed worden ervaren. Deze sentimenten zijn zichtbaar in alledaagse interacties. Aan de hand van een aantal tweets beargumenteer ik dat online ruimtes zich spiegelen aan fysieke ruimtes bij het uitdragen van een narratief van een wit Nederland en het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld.Show less