Deze studie richt zich op de motivatie van mensen om vrijwilligerswerk te doen voor een non-profitorganisatie waar zij een lage affiniteit mee hebben. Het design van het onderzoek is een drie-cel...Show moreDeze studie richt zich op de motivatie van mensen om vrijwilligerswerk te doen voor een non-profitorganisatie waar zij een lage affiniteit mee hebben. Het design van het onderzoek is een drie-cel tussenproefpersonen experiment (warmte van de organisatie conditie, communicatie sociale identiteitswaarde conditie, controle conditie). De participanten waren mannen tussen de 18 en 25 jaar die atypisch waren voor de organisatie van het onderzoek (N = 71). Een serie ANOVA’s toonde dat de manipulatie van de conditie communicatie sociale identiteitswaarde geslaagd was, en dat de manipulatie van de conditie warmte van de organisatie niet geslaagd was. Zowel een ANOVA als een multipele regressieanalyse toonde aan dat communicatie van de sociale identiteitswaarde niet leidt tot een hogere waargenomen aantrekkelijkheid van de organisatie. De multipele regressieanalyse, waarin communicatie van de sociale identiteitswaarde ook voorspeller was, toonde wel aan dat warmte van de organisatie tot een hogere aantrekkelijkheid van de organisatie leidt. Daarnaast toonde een multipele regressieanalyse dat de aantrekkelijkheid van de organisatie en altruïsme positieve voorspellers zijn voor de bereidheid voor vrijwilligerswerk. Een mediatie regressieanalyse toonde dat warmte van de organisatie en communicatie sociale identiteitswaarde geen indirect effect hebben op de bereidheid voor vrijwilligerswerk via de waargenomen aantrekkelijkheid van de organisatie. Een moderatie regressieanalyse toonde dat de karaktereigenschappen altruïsme en morele identiteit geen effect hebben op de relaties tussen voorspellers en uitkomsten. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor nieuw onderzoek zullen in de discussiesectie verder uitgelicht worden.Show less
Financial stress has negative outcomes for both mental health and academic performances. The aim of the current study was to investigate the relationship between perceived financial stress among...Show moreFinancial stress has negative outcomes for both mental health and academic performances. The aim of the current study was to investigate the relationship between perceived financial stress among students, the actions they (intend to) take to resolve that stress and social support. 146 students from the UK with an age between 18 and 27 participated in the current study by completing an online survey. The results showed a positive relationship between perceived financial stress and the likelihood that they take action to resolve this stress. Two types of actions were found: adjusting income/expenses and seeking support from others. For both types of actions a gap between the intentions and actual actions taken was found. However, there was no significant moderating effect of perceived social support found on the relationship between financial stress and actions taken to resolve that stress. The results of the current study add knowledge to the topic of financial stress among students and can help researchers, policymakers and other professionals (e.g., social workers and counsellors) to understand the concept of the intention - action gap for students with financial stress.Show less
Dit onderzoek bestudeert hoe een atypische doelgroep voor een non profit organisatie kan worden aangetrokken om donateur te worden waarbij er wordt gekeken naar de communicatie van de sociale...Show moreDit onderzoek bestudeert hoe een atypische doelgroep voor een non profit organisatie kan worden aangetrokken om donateur te worden waarbij er wordt gekeken naar de communicatie van de sociale identiteitswaarde door een organisatie, competentie van een organisatie, sympathie en altruïsme. Het onderzoek is experimenteel van aard en had een tussenproefpersonen design met drie cellen: communicatie van de sociale identiteitswaarde door de organisatie, competentie van de organisatie en een controlegroep. De deelnemers waren mannen tussen de 18 en 25 jaar oud die atypisch waren voor de non profit organisatie in het onderzoek (N = 68). Een multipele regressieanalyse liet zien dat sympathie en de aantrekkelijkheid van de organisatie significant positief zijn gerelateerd aan donatiebereidheid. Een andere multipele regressieanalyse heeft aangetoond dat competentie van de organisatie significant positief gerelateerd is aan de aantrekkelijkheid van de organisatie en dat altruïsme niet significant is gerelateerd aan de aantrekkelijkheid van de organisatie. Mediatie regressieanalyses hebben een significant indirect effect gevonden voor competentie van de organisatie via aantrekkelijkheid van de organisatie op donatiebereidheid. Er is geen significant indirect effect gevonden van de communicatie van de sociale identiteitswaarde via aantrekkelijkheid van de organisatie op donatiebereidheid. Moderatie regressieanalyses toonden aan dat altruïsme het verband significant versterkte voor de relatie tussen communicatie van de sociale identiteitswaarde en aantrekkelijkheid van de organisatie en dat sympathie het verband significant versterkte voor de relatie tussen aantrekkelijkheid van de organisatie en donatiebereidheid. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
Deze bachelor thesis richt zich op de motivatie van mensen, die atypisch zijn voor een non-profit organisatie, om vrijwilligerswerk te gaan doen bij deze organisatie. Het onderzoek had een...Show moreDeze bachelor thesis richt zich op de motivatie van mensen, die atypisch zijn voor een non-profit organisatie, om vrijwilligerswerk te gaan doen bij deze organisatie. Het onderzoek had een tussenproefpersonen experimenteel design met drie cellen (controle conditie vs. communicatie sociale identiteitswaarde conditie en controle conditie vs. warmte van de organisatie conditie). De deelnemers waren jonge mannen tussen de 18 en 25 jaar, die atypisch waren voor de non-profit organisatie van het onderzoek (N = 71). Er zijn ANOVA’s gedaan waaruit bleek dat de communicatie sociale identiteitswaarde manipulatie geslaagd was, terwijl de manipulatie van de warmte van de organisatie niet succesvol was. Daarnaast toonde een multipele regressieanalyse dat de communicatie van de sociale identiteitswaarde geen directe, positieve significante relatie heeft met de ervaren aantrekkelijkheid van de organisatie, maar de warmte van de organisatie wel. Bovendien liet een tweede multipele regressieanalyse zien dat altruïsme en de ervaren aantrekkelijkheid van de organisatie een directe, positieve significante relatie hebben met de bereidheid om vrijwilligerswerk te doen voor de non-profit organisatie. Echter liet een mediatie regressieanalyse zien dat de communicatie van de sociale identiteitswaarde geen indirecte relatie heeft met de bereidheid om vrijwilligerswerk te doen via de aantrekkelijkheid van de organisatie als mediator. Ook toonde een moderatie regressieanalyse aan dat de interactie van de warmte van de organisatie in combinatie met vertrouwen in de organisatie niet significant was, voor wat betreft het voorspellen van de ervaren aantrekkelijkheid van de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties van het onderzoek worden op het laatst besproken.Show less
This research addresses employee friendliness (EF) of organizations. It is examined with an online cross-sectional survey study whether among employees (n = 160) indicators of the domains of...Show moreThis research addresses employee friendliness (EF) of organizations. It is examined with an online cross-sectional survey study whether among employees (n = 160) indicators of the domains of organizational employee friendliness (i.e., EF-jobs, EF-leadership, EF-policies, EF-work climate) relate to respect and occupational self-efficacy as determinants of work well-being and work performance. A first hierarchical regression analysis showed that a safe and healthy work climate, as an indicator of EF-work climate, related directly and positively to occupational self-efficacy. Furthermore, it was found with bootstrap mediation regression analysis that a safe and healthy work climate (EF-work climate) relates indirectly and positively to work well-being and work performance via occupational self-efficacy as a mediator. A second hierarchical regression analysis showed that a moral, safe, and healthy climate (EF-work climate), work-family support (EF-work policies), and transformational and authentic leadership behaviors (EF-supervision), related directly and positively to respect. Hereafter, bootstrap mediation regression analysis showed that these indicators of domains of organizational employee friendliness related indirectly and positively to work well-being and work performance via respect as a mediator. Theoretical and practical implications, strengths and limitations, and suggestions for further research, are discussed.Show less
Dit onderzoek richtte zich op de bereidheid van mensen die atypisch zijn voor een non-profit organisatie om vrijwilligerswerk te doen. Het onderzoek had een tussen-proefpersonen factorieel ontwerp ...Show moreDit onderzoek richtte zich op de bereidheid van mensen die atypisch zijn voor een non-profit organisatie om vrijwilligerswerk te doen. Het onderzoek had een tussen-proefpersonen factorieel ontwerp (condities: 'warmte van de organisatie', 'communicatie van de sociale identiteitswaarde' tegenover een controlegroep). De deelnemers aan het onderzoek waren jonge mannen (N= 66); deze groep was atypisch voor de onderzochte non-profit organisatie. Uit manipulatiechecks met ANOVA's bleek dat de manipulatie van de communicatie van de waarde van de sociale identiteit succesvol was, maar dat de manipulatie van de ervaren warmte van de organisatie niet succesvol was. Uit een hiërarchische regressieanalyse volgde dat zowel de ervaren aantrekkelijkheid van de non-profit organisatie als altruïsme en identificatie met de hele mensheid direct bijdroegen aan de bereidheid om vrijwilliger te worden. Een multipele regressieanalyse liet zien dat de ervaren warmte van de organisatie een positieve bijdrage leverde aan de aantrekkelijkheid van een non-profit organisatie, terwijl de ervaren communicatie van sociale identiteitswaarde geen bijdrage leverde. Mediatieregressieanalyse liet, zowel vanuit de ervaren warmte van de organisatie als vanuit de ervaren communicatie van de sociale identiteitswaarde, geen indirect effect zien via de aantrekkelijkheid van de non-profitorganisatie op de bereidheid om vrijwilligerswerk te doen. Uit een moderatieregressieanalyse volgde tenslotte dat het effect van de ervaren communicatie van de sociale identiteitswaarde op de ervaren aantrekkelijkheid van een non-profitorganisatie versterkt wordt door het persoonlijkheidskenmerk 'identificatie met de hele mensheid'. Daarentegen werd het effect van de ervaren warmte op de ervaren aantrekkelijkheid van een non-profitorganisatie niet gemodereerd door het persoonlijkheidskenmerk altruïsme. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
This study concerns willingness to volunteer for non-profit organisations (NPOs), and assesses aspects suspected to account for why people decide to volunteer for a charity. Our study was a cross...Show moreThis study concerns willingness to volunteer for non-profit organisations (NPOs), and assesses aspects suspected to account for why people decide to volunteer for a charity. Our study was a cross-sectional survey study among members of the American public (N = 143) and tested whether affinity with an NPO as well as openness to diversity affect willingness to volunteer for an NPO of which one is not a member (an outgroup NPO). We detected, based on a multiple regression analysis, that affinity with an outgroup NPO directly and positively predicts likeability of the NPO while openness to diversity is controlled for. Subsequently, a mediation regression analysis displayed that affinity with an outgroup NPO affects willingness to volunteer indirectly via likeability of the NPO. Moreover, a separate multiple regression analysis showed openness to diversity to directly and positively relate to perspective-taking if controlling for affinity. Yet, as also displayed by a mediation regression analysis, openness to diversity does not indirectly relate to willingness to volunteer through perspective-taking. Thus, as a last multiple regression analysis yielded, likeability of an outgroup NPO, but not perspective-taking, directly and positively predicts willingness to volunteer for the NPO. Additionally, a moderation regression analysis indicated that affinity with an outgroup NPO and openness to diversity do not interact to influence likability of the NPO. Theoretical and practical implications, limitations as well as suggestions for future research are discussed.Show less
Many non-profit organisations employ not only volunteers, but also paid workers, to achieve their organisational objectives. This research examines whether the volunteers of a non-profit...Show moreMany non-profit organisations employ not only volunteers, but also paid workers, to achieve their organisational objectives. This research examines whether the volunteers of a non-profit organisation report appraisal and autonomous respect, job satisfaction and intent to remain a volunteer with the organisation, when they perceive that the paid workers of the organisation display self-sacrifice on behalf of the organisation and interactional justice. The research had a cross sectional survey design and the participants were volunteers working with paid workers in a non-profit organisation (a hospice; N = 52 hospice volunteers). Multiple regression analyses were conducted to test the hypotheses about direct effects. Among volunteers, autonomous and appraisal respect were found positively and directly related to job satisfaction. Additionally, among volunteers, interactional justice received from the paid workers of the organisation was found positively and directly related to autonomous respect, appraisal respect, and job satisfaction. Furthermore, among volunteers, perceived self-sacrifice on behalf of the organisation by the paid workers of the organisation was found directly and positively related to appraisal respect. Thereafter, a mediation regression analysis was conducted to test the hypothesis about the indirect effect. The mediation regression analysis showed that among volunteers, interactional justice received from the paid workers of the organisation relates positively and indirectly to job satisfaction through appraisal respect as a mediator. The theoretical and practical implications, as well as the limitations and suggestions for further research, are discussed.Show less