Deze studie is uitgevoerd naar aanleiding van een onderzoek van bachelorstudenten op basisschool J, waarbij werd geconcludeerd dat er geen positieve samenhang was tussen autonomie en welbevinden....Show moreDeze studie is uitgevoerd naar aanleiding van een onderzoek van bachelorstudenten op basisschool J, waarbij werd geconcludeerd dat er geen positieve samenhang was tussen autonomie en welbevinden. Autonomie is een van de vijf pijlers van basisschool J en hangt samen met eigenaarschap. Vanuit basisschool J zijn acht posterpunten ontwikkeld voor eigenaarschap. In deze studie wordt onderzocht in hoeverre eigenaarschap vanuit deze punten bijdraagt aan gevoelens van autonomie bij leerlingen en of dat aansluit bij hun behoeften. Door middel van drie focusgroepen met in totaal achttien leerlingen is data verzameld en vervolgens getranscribeerd en gecodeerd. Uit de data blijken leerlingen van basisschool J behoefte te hebben aan het maken van eigen keuzes en instructionele taal. Een belangrijke bevinding is bovendien dat leerkrachten naast autonomie-ondersteunende kenmerken ook controlerende kenmerken zouden bezitten. Kijkend naar het belang van welbevinden zou het voor vervolgonderzoek interessant zijn om onderzoek te doen naar wat voor soort motivatie leerlingen op basisschool J ervaren en hoe dat wellicht samenhangt met de drie basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid.Show less
Basisschool J heeft een vernieuwend onderwijsconcept ontworpen waar autonomie een onderdeel vormt. Autonomie hangt volgens onderzoek samen met eigenaarschap, waar op deze school middels een poster,...Show moreBasisschool J heeft een vernieuwend onderwijsconcept ontworpen waar autonomie een onderdeel vormt. Autonomie hangt volgens onderzoek samen met eigenaarschap, waar op deze school middels een poster, aandacht aan wordt besteed. De volgende onderzoeksvraag is onderzocht: ‘Helpt eigenaarschap leerlingen van basisschool J om een gevoel van autonomie te ervaren en in hoeverre sluit dit aan bij hun behoeften.’ De punten van de eigenaarschapsposter zijn gebruikt als leidraad voor het onderzoek. Er zijn drie focusgroepen uitgevoerd, van 45 minuten, met 5-7 leerlingen per focusgroep. Aan de hand van audio-opnamen zijn transcripten gemaakt en geanalyseerd. Uit deze resultaten komt naar voren dat eigenaarschap zoals aangeboden op basisschool J leerlingen kan helpen een gevoel van autonomie te doen ervaren. Leerlingen voelen zich vrij op de school. Ze vinden het prettig om eigen keuzes te maken in het plannen en het kiezen van een werkplek, al lijken ze de sturing of hulp van leerkrachten niet altijd als autonomie-ondersteunend te ervaren. Leerlingen lijken daarnaast niet altijd goed te weten waarom ze iets leren. Leerlingen geven aan niet altijd hulp te willen bieden aan medeleerlingen, helemaal als vragen al eerder zijn beantwoord. Hieruit lijkt naar voren te komen dat leerlingen behoefte hebben aan een middel om aan te geven dat ze zelfstandig aan de slag willen. Om te voldoen aan de behoeften is het advies dat duidelijk moet worden uitgelegd waarom iets wordt geleerd, leerkrachten benoemen waarom ze ondersteunen in het leerproces en dat een vragenblokje mogelijk zelfstandigheid kan bieden voor de leerling.Show less
Despite numerous studies investigating need-supportive teaching, research on how students experience such teaching is scarce within the educational context. The current study aims to address this...Show moreDespite numerous studies investigating need-supportive teaching, research on how students experience such teaching is scarce within the educational context. The current study aims to address this gap by examining the influence of both emotional insight (i.e., one's clear understanding of emotions) and teacher expectations on the perceived need support among primary school students. The study involved 23 students aged 8 to 12 years (fifth to eighth grade). Mixed methods research was conducted – both quantitative and qualitative data were collected and analysed. The quantitative research includes questionnaire responses for emotional insight and need support. The qualitative research entailed semi-structured interviews, which involved comparing students' levels of emotional insight using vignettes based on either high or low teacher expectations. Using correlation analysis, the quantitative results indicate there is no correlation between emotional insight and need support. However, an association was found between high expectation teachers and experienced need support by students. The qualitative results suggest that through emotional insight, a student can process information, distance themselves from the situation, and then choose to deal with it in a positive way. Students with high and low emotional insight emphasize the importance of the bond they have with the teacher before asking for help. These findings show that the role of emotional insight in student-teacher interaction and experiencing need support contributes to the development of the literature on social interactions in the classroom.Show less
Voor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van...Show moreVoor deze bachelorscriptie is enerzijds onderzoek gedaan in hoeverre de Zelfdeterminatietheorie onderdeel is van De Noordwijkse Methode. Anderzijds is onderzocht in hoeverre de perceptie van leerkrachten op het toepassen van de ZDT-elementen in hun lessen hun lesgeef-enthousiasme voorspelt.Show less
Even though the Self-Determination Theory (SDT) describes the importance of both contextual factors and internal factors for eliciting intrinsic motivation, research on the latter is scarce within...Show moreEven though the Self-Determination Theory (SDT) describes the importance of both contextual factors and internal factors for eliciting intrinsic motivation, research on the latter is scarce within the educational context. The current study addresses this issue by researching the relationship between general insight, emotional insight, and intrinsic motivation (i.e., one’s clear understanding of thoughts, feelings, behavior, and emotions), thereby researching individual differences in how internal thought processes are regulated in interaction with the social context. The study involved 61 students of age 8 to 13 years (fifth to eighth grade), attending the Primary Years Program (P.Y.P) originated from the International Baccalaureate (IB) program. Mixed methods research is conducted – both quantitative and qualitative data were collected and analyzed. The quantitative research includes questionnaire responses for general insight, emotional insight, and intrinsic motivation. The qualitative research involved semi-structured interviews, comparing the students’ ability for general insight and emotional insight between 5th – 6th grade and 7th – 8th grade. Using the multiple regression analysis, the quantitative results indicate there is no relationship between general insight and intrinsic motivation. However, an association was found between emotional insight and intrinsic motivation. The quantitative results suggest that students’ capacity for general insight and emotional insight is age-related, as the older students had a better understanding of their thoughts, feelings, behaviors, and emotions, and the analysis of such was more in-depth and elaborate in comparison to the younger students. These findings show that the role of internal processes is more essential in the elicitation process of intrinsic motivation than has typically been accorded for, contributing to a further understanding of antecedents affecting students’ motivation.Show less