Sensitive parenting is important for promoting the parent-child relationship and children’s emotional, cognitive, and social development. Parental factors related to sensitive parenting are...Show moreSensitive parenting is important for promoting the parent-child relationship and children’s emotional, cognitive, and social development. Parental factors related to sensitive parenting are depression and parental self-efficacy. The aim of this study was to explore the relationship between depression and sensitive parenting, and whether parental self-efficacy mediates this association. Participants were 17 Dutch mothers and 4 Dutch fathers of children aged 3-5 years. Parents played 5-10 minutes with their child during two measurement moments, while the researcher was present through a Microsoft Teams connection. A video of the playing was recorded. In between the two measurement moments, parents completed the Center for Epidemiologic Studies Depression-questionnaire (CES-D) and the Me as a Parent-questionnaire (MaaP). Afterwards, the video recordings were encoded according to the Ainsworth sensitivity scale. Only the relation between depression and sensitivity was significant, where depression was positively related to sensitivity. There was no indication found for a mediational role of parental self-efficacy in the relation between depression and sensitivity. Explanatory theories, limitations and practical implications were discussed. Future research will have to show which other factors can explain these unexpected findings.Show less
Het aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele...Show moreHet aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele academisch succes. Echter is het effectief vormgeven van woordenschatonderwijs aan deze doelgroep een uitdaging voor basisscholen. Dit onderzoek richt zich op het identificeren van effectieve strategieën voor het geven van woordenschatonderwijs aan NT2-leerlingen in kleuterklassen alsmede onderzoek naar het gebruik van deze strategieën op een specifieke basisschool. Middels een literatuurstudie zijn er drie principes vastgesteld die bijdragen aan effectief woordenschatonderwijs: 1. Integreer de moedertaal in het onderwijs, 2. Verhoog de hoeveelheid verbale interactiemomenten 3. Werk met directe instructiemomenten. Uit semi-gestructureerde interviews met vijf werknemers van een basisschool die zich met het kleuteronderwijs bezighouden blijkt het volgende. Als eerste heeft de school de integratie van de eerste taal in haar onderwijs nog niet in grote mate geïmplementeerd. Daarnaast blijkt dat leerkrachten actief didactische impulsen geven om interactie tussen leerlingen te bevorderen. Ten slotte wordt vastgesteld dat de school bekend is met het concept van directe instructiemomenten, maar dat er niet altijd voldoende tijd beschikbaar is om dit toe te passen. Deze bevindingen bieden inzichten voor leerkrachten en ondersteunend personeel om woordenschat effectiever te implementeren voor NT2-leerlingen in kleuterklassen.Show less
Research shows that many students don’t have enough reading comprehension to understand texts. One way of improving students’ reading comprehension could be by providing feedback to students while...Show moreResearch shows that many students don’t have enough reading comprehension to understand texts. One way of improving students’ reading comprehension could be by providing feedback to students while they answer questions about a text. To use feedback efficiently in the future, it’s important to know how elaborate effective feedback should be. Considering this, the current study examined the relation between feedback and the use of reading strategies in general, and for the use of reading strategies while reading a text. Moreover, the relation between the amount of information provided in the feedback and the use of reading strategies was examined. Experimental data of 97 participants aged 10 and 11 years (52.6% boys, M = 10.45, SD = 0.52) was collected using questionnaires, namely the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory and the Task-Specific Strategy Self-Report. Participants were pre- and post-tested and had three intervention sessions. They were randomly assigned to a condition, namely no feedback, short feedback, or elaborate feedback. During the intervention sessions, participants had to read a text, and answer questions about the text. Depending on their condition, they either received feedback or not. If they did, the amount of information in the feedback differed. Every session ended with a questionnaire. Using SPSS, two repeated measures ANOVA were completed. According to the results, there was no relation between feedback and the use of reading strategies. Furthermore, no differences were found for the different amounts of information in feedback and the use of reading strategies. The biggest limitation of the current study was the lack of a motivational component in the used intervention. Therefore, future research should use motivation as part of the intervention to investigate if feedback could help in improving the use of reading strategies for youth aged 10 to 11.Show less
Mental health problems such as anxiety and depression among young people are a growing public health problem worldwide. To address this effectively, it’s important to understand to what extend...Show moreMental health problems such as anxiety and depression among young people are a growing public health problem worldwide. To address this effectively, it’s important to understand to what extend factors such as academic stress, parental expectations and family well-being influence the development of anxiety and mood disorders. Relatively little is known about the anxiety and worry experienced by early adolescent children and the extent to which this is culture dependent. The present study sought insight in the worries of children aged 10-12 years from Western and non-Western cultural backgrounds. In addition, the extent to which internalizing symptoms are related to achievement anxiety, parental expectations and family well-being was examined. This was done by interviewing 74 Indian children (M = 10.92 ; SD = 0.75) and 69 Dutch (M = 11.17 ; SD = 0.92) children using the Cultural Formulation Interview. In addition, the amount of internalizing complaints and family welfare were determined using RCADS and FASIII. Results showed that children from India more often experienced achievement-oriented anxiety than Dutch children, and that this was associated with a greater amount of internalizing symptoms. The parental expectations that Indian children experienced were often achievement-oriented expectations regarding school or future profession, whereas the parental expectations of Dutch children were more often focused on being able to show responsibility for tasks. This might be explained by the values transmitted from parent to child within individualistic and collectivistic culture. Evidence exists that cultural values remain present when families from collectivist cultures move to a country with a more individualistic culture. It is therefore extremely important to be aware of these cross-cultural differences within mental health care, as well as education, when dealing with adolescents with anxiety and mood problems.Show less
Despite the known effectiveness of digital storybooks for young children's language development, their use in classrooms remains limited. Digital storybooks can lead to a child being read to more...Show moreDespite the known effectiveness of digital storybooks for young children's language development, their use in classrooms remains limited. Digital storybooks can lead to a child being read to more often since they don’t rely on an available adult to read aloud. This study investigated whether the teacher’s attitudes toward printed and digital storybooks correlated with their class's frequency of logging into Bereslim, an interactive digital storybook platform for children aged 3 to 7 years old. The study also examined whether the number of children in a class at risk of developing language problems correlates with the frequency of logins to Bereslim. Additionally, it investigated whether teacher’s attitude toward printed storybooks could predict the amount of Bereslim logins. Lastly, the study explored whether the teacher's age impacted their attitude toward reading digital storybooks and the frequency of logins. In this research 8 teachers from 6 schools and 1 daycare participated, completing an online questionnaire about their attitudes toward reading aloud with print and digital storybooks. Log data was also utilized, containing information about the frequency of logins into Bereslim in each class. No significant results were found regarding teachers' attitudes toward print and digital storybooks and the frequency of logging into Bereslim in their class. There was no significant correlation between the number of children in the class who are at-risk of developing a language problem and the teachers' attitude toward print storybooks. Neither teachers' age nor their attitudes toward digital storybooks significantly predicted login frequency. It's possible that the sample was too small to produce significant effects. To increase the usage of Bereslim in class, providing teachers with more information about the platform and opportunities to gain experience with digital storybooks could be beneficial. A lack of experience with digital storybooks prevents teachers from using them.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Doven en slechthorenden worden door de maatschappij op een bepaalde manier geclassificeerd en dit heeft gevolgen voor de mogelijkheden die zij hebben in de maatschappij. Deze scriptie gaat in op de...Show moreDoven en slechthorenden worden door de maatschappij op een bepaalde manier geclassificeerd en dit heeft gevolgen voor de mogelijkheden die zij hebben in de maatschappij. Deze scriptie gaat in op de manier waarop doven en slechthorenden worden gezien. Hierbij zal vanuit verschillende perspectieven worden gekeken wat het inhoudt om doof te zijn. De perspectieven van de horende maatschappij zullen tegenover die van de doven en slechthorenden worden gezet. Het perspectief van de horende maatschappij is op dit moment dominant. Om te analyseren waarom dit het geval is zal worden gekeken hoe de horende maatschappij het zintuig horen waardeert. Vervolgens zal worden gekeken hoe doven en slechthorenden in het dagelijks leven functioneren zonder het zintuig horen. Zij bewijzen dat het zintuig horen niet nodig is om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Op dit moment leven doven en slechthorenden in een wereld die niet altijd toegankelijk is. Er worden wel veranderingen gedaan om de maatschappij toegankelijker te maken, maar zijn dit wel de veranderingen die doven en slechthorenden zelf graag zien? Er is sprake van een spanningsveld tussen doven en slechthorenden en de horende maatschappij en dit spanningsveld zal in deze scriptie worden geanalyseerd.Show less
Dutch law mandates that every secondary special education school develops post-secondary transition plans for their students. Currently, there are no established guidelines for creating these...Show moreDutch law mandates that every secondary special education school develops post-secondary transition plans for their students. Currently, there are no established guidelines for creating these transition plans. This study aimed to investigate two potential factors that could be considered, specifically for students with autism: IQ and social-emotional functioning. To examine the relationship between IQ, social-emotional functioning, and transition plans, this research assessed the correlation between IQ and transition plans, the correlation between social-emotional functioning and transition plans, and whether IQ or social-emotional functioning more strongly predicted transition plans. Recruitment resulted in a sample of n= 14 participants: with n= 13 boys and n= 1 girl. N= 7 was assigned the transition profile Labor and n= 7 was assigned the transition profile Post-Secondary Education, none of the participants were assigned the transition profile Daytime Occupation. This study utilized the developmental prospect plans of the students. Upon data analysis, it was found that there was no significant correlation between IQ and transition planning (p = .428), no significant correlation between social-emotional functioning and transition planning (p = .855), and neither IQ nor social-emotional functioning emerged as a stronger predictor for transition planning. The limitations of the current research were a small sample size, the variability of entries in the developmental prospect plans and the multidimensionality of the variables IQ and social-emotional functioning. Future research should be done to investigate the replicability of the current findings within a bigger sample and the potential of alternative variables that may be associated. Teachers working with students with autism may need additional training to understand the complexities of transition planning beyond the intellectual or social-emotional functioning. Considering these findings, it is concluded that neither IQ nor social-emotional functioning should be used as sole criteria for transition plans for autistic students in secondary special education.Show less
Onderzoek naar de classificatieaccuratesse van Alzheimer is belangrijk om de ziekte in de toekomst beter te kunnen behandelen. In deze scriptie werden twee structurele MRI-maten geëvalueerd: grijze...Show moreOnderzoek naar de classificatieaccuratesse van Alzheimer is belangrijk om de ziekte in de toekomst beter te kunnen behandelen. In deze scriptie werden twee structurele MRI-maten geëvalueerd: grijze stofdichtheid (48 predictoren) en subcorticale volumes (14 predictoren). Deze scriptie onderzocht wat de toegevoegde waarde van subcorticale volumes bovenop grijze stofdichtheid is. Hierbij werd verwacht dat I) grijze stofdichtheid accurater was voor de classificatie van Alzheimer dan subcorticale volumes, maar dat II) subcorticale volumes nog wel iets zouden toevoegen aan grijze stofdichtheid. Om dit te onderzoeken, is data gebruikt van 249 participanten afkomstig uit twee verschillende studies. 76 participanten hadden de diagnose Alzheimer en de overige 173 participanten waren cognitief gezonde ouderen. Er zijn drie modellen gebruikt: een model van grijze stofdichtheid (48 predictoren), een model van subcorticale volumes (14 predictoren) en een combinatiemodel van grijze stofdichtheid en subcorticale volumes (62 predictoren). Voor alle modellen is een logistische regressieanalyse met geneste kruisvalidatie uitgevoerd. Het model van grijze stofdichtheid had een AUC-waarde van 0.897 en een MGA-waarde van 0.822. Het model van subcorticale volumes had een AUC-waarde van 0.807 en een MGA-waarde van 0.769. Het gecombineerde model had een AUCwaarde van 0.897 en een MGA-waarde van 0.841. De eerste hypothese werd bevestigd, aangezien grijze stofdichtheid belangrijker was voor de classificatieaccuratesse dan subcorticale volumes. De tweede hypothese kon niet worden bevestigd, aangezien subcorticale volumes weinig tot niets lijken toe te voegen aan grijze stofdichtheid voor de classificatieaccuratesse van Alzheimer. Deze kennis kan gebruikt worden om toekomstige classificatiemodellen van Alzheimer te verbeteren.Show less
Onverwachtse voorvallen kunnen in het dagelijks leven hinder veroorzaken, tenzij er goed op wordt aangepast. Een verminderd aanpassingsvermogen zou dus risico’s met zich mee kunnen brengen. In de...Show moreOnverwachtse voorvallen kunnen in het dagelijks leven hinder veroorzaken, tenzij er goed op wordt aangepast. Een verminderd aanpassingsvermogen zou dus risico’s met zich mee kunnen brengen. In de literatuur zijn vooral onderzoeken te vinden die de invloed van stress op cognitief, maar niet op motorisch aanpassingsvermogen belichten. Om dit gat in de literatuur te vullen, is het van belang om onderzoek te doen naar de invloed van stressniveau op motorisch aanpassingsvermogen. In dit onderzoek deden 80 participanten een VR game en vulden de PSS-10 in om stress te meten. In de VR game moesten participanten objecten vangen en deze in een gat voor zich gooien door controllers te gebruiken. In bepaalde levels was er echter een temporele en/of spatiele asynchronie tussen de avatar en de participant. Het motorisch aanpassingsvermogen werd gemeten door te kijken hoe goed de participanten hierop corrigeerden. De hypothese luidt als volgt: ‘De aanwezigheid van stress is gerelateerd aan een verminderd motorisch aanpassingsvermogen.’ Door middel van een simpele lineaire regressie is aangetoond dat de hypothese verworpen moet worden: stressniveau is geen significante voorspeller van motorisch aanpassingsvermogen (p = .127). Dit onderzoek laat zien dat de VR game mogelijk ingezet kan worden in situaties waarin stress een rol speelt, bijvoorbeeld om af te leiden van stress. Verder toont dit onderzoek dat stress niet altijd een negatieve connotatie zou moeten hebben.Show less
Klimaatverandering wordt versneld door de mens en klimaatvriendelijk gedrag stimuleren kan helpen om de gevolgen van klimaatverandering te verminderen. Kennis over klimaatverandering zorgt ervoor...Show moreKlimaatverandering wordt versneld door de mens en klimaatvriendelijk gedrag stimuleren kan helpen om de gevolgen van klimaatverandering te verminderen. Kennis over klimaatverandering zorgt ervoor dat mensen beter op de hoogte zijn van klimaatverandering en dus wat zij hieraan kunnen doen, maar het werkende mechanisme in de relatie tussen kennis en gedrag is nog onduidelijk. Aan de hand van de Theory of Planned Behavior zou self-efficacy als mediator de relatie tussen kennis en klimaatvriendelijk gedrag kunnen verklaren. Dit is onderzocht bij 428 adolescenten tussen 16 en 24 jaar met een online zelfrapportage vragenlijst over kennis, klimaatvriendelijk gedrag en self-efficacy. De resultaten lieten zien dat zowel de relatie van kennis over klimaatverandering en klimaatvriendelijk gedrag als het indirecte effect via self-efficacy significant en positief zijn. Exploratieve analyses lieten zien dat de significante resultaten niet werden gerepliceerd als er gekeken werd naar specifiek kennis over koolstofdioxide en het broeikaseffect. Echter, er bleek wel een significant en positief direct en indirect verband voor kennis over klimaatverandering en oorzaken hiervan kennis over gevolgen van klimaatverandering. Daarbij bleek een significant positief verband tussen kennis over gevolgen van klimaatverandering en klimaatvriendelijk gedrag wanneer rekening werd gehouden met self-efficacy. Ofwel, deze studie heeft laten zien dat het onderscheid maken in verschillende soorten klimaatkennis belangrijk is als er wordt gekeken naar verbeteren van klimaatvriendelijk gedrag. Door de juiste soort kennis over te dragen, kunnen adolescenten worden gestimuleerd om zich klimaatvriendelijker te gedragen.Show less
Het pyrrhonisme is een praktische filosofie die kan leiden tot gemoedsrust. Volgens de oorspronkelijke wijsgeer Pyrrho van Ellis zelf verloopt dit middels uitstel van oordeel omtrent non-evidente...Show moreHet pyrrhonisme is een praktische filosofie die kan leiden tot gemoedsrust. Volgens de oorspronkelijke wijsgeer Pyrrho van Ellis zelf verloopt dit middels uitstel van oordeel omtrent non-evidente zaken. In dit onderzoek is deze eeuwenoude leer onderzocht. De eerste hypothese om deze doctrine te onderzoeken was dat een pyrrhonistische denkwijze positief gecorreleert zou zijn aan gemoedsrust. Daarnaast is de mogelijke invloed van geloof op deze relatie bestudeert. Hiervoor was de verwachting dat de relatie tussen pyrrhonistisch denken en gemoedsrust minder sterk is voor gelovige mensen. Om dit te testen is een testbatterij opgesteld, bestaande uit de Non Evident Questionnaire, Generalized Anxiety Disorder-7 en Perceived Stress Scale. Aan de hand van de responses van 175 deelnemers, bleek de hoofdanalyse niet significant te zijn bij zowel de GAD-7 als de PSS. Uit de moderatie analyse bleek tevens een insignificant effect. Beide hypotheses kunnen dus worden verworpen. Mogelijke verklaringen hiervoor kunnen zijn dat de verkregen data relatief weinig gelovige mensen bevatte en relatief veel transgender mensen, waardoor conclusies voorzichtiger getrokken dienen te worden. Daarnaast waren de stellingen in de NE-Q voornamelijk gericht op hedendaagse onderwerpen, en is wellicht niet geschikt voor het meten van een dergelijk tijdloos construct.Show less
In de huidige studie hebben we onderzoek gedaan naar de invloed van Intolerantie voor Onzekerheid (IU; nervositeit voor het onbekende) op processen zoals (1) zekerheid in het geven van een antwoord...Show moreIn de huidige studie hebben we onderzoek gedaan naar de invloed van Intolerantie voor Onzekerheid (IU; nervositeit voor het onbekende) op processen zoals (1) zekerheid in het geven van een antwoord en (2) reactietijd. Met kennis over mechanismen van IU kunnen we symptomen begrijpen en dagelijkse negatieve gevolgen verminderen. Gedurende het experiment kregen 54 gezonde participanten (37 vrouwen, 17 mannen) tussen de 18-40 jaar neutrale en negatieve afbeeldingen met bijhorende beschrijvingen te zien op twee verschillende dagen met 24 uur ertussen. Specifiek is gekeken naar dag twee, waarbij de participanten bij 75 neutrale en 75 negatieve afbeeldingen moesten aangeven of ze de afbeeldingen hadden gezien op de dag ervoor (oud) of niet (nieuw). Ze gaven aan hoe zeker ze waren over hun antwoord (betrouwbaarheidsbeoordeling; VAS 1-100; oud-nieuw). De reactietijd (ms) van deze respons werd voor beide condities gemeten. Daarna vulden participanten de Intolerance for Uncertainty Scale (IUS) in, bestaande uit 27 stellingen waarbij ze aangaven in welke mate de stelling hen typeert. De data zijn geanalyseerd middels niet-parametrische Friedmantoetsen, RMANCOVA en twee regressieanalyses met verschilscores. Daaruit kwamen de volgende bevindingen. Participanten met meer IU vertoonden minder spreiding in zekerheid van hun antwoord en waren gemiddeld langzamer in beide condities. Los van IU, vertoonden participanten meer spreiding in antwoordzekerheid en waren ze gemiddeld langzamer bij de negatieve dan bij de neutrale afbeeldingen. We concluderen dat IU effect heeft op de antwoordzekerheid en op de reactietijd. Of de getoonde afbeeldingen neutraal of negatief zijn blijkt hierbij niet van invloed.Show less