Docenten ervaren problemen bij het interpreteren van Curriculum-Based Measurement data. In dit onderzoek is bekeken welke elementen op een CBM- grafiek van belang zijn voor een juiste interpretatie...Show moreDocenten ervaren problemen bij het interpreteren van Curriculum-Based Measurement data. In dit onderzoek is bekeken welke elementen op een CBM- grafiek van belang zijn voor een juiste interpretatie van de data. Participanten waren universitaire docenten of onderzoekers, experts in het interpreteren van grafieken. Er is gekeken naar de gedachtegang en het kijkgedrag van deze grafiek-experts terwijl zij twee CBM-grafieken interpreteerden. Uit de resultaten bleek dat met name naar de gebieden op de grafiek werd gekeken, die bijdragen aan een context voor de data (x-as, y-as, legenda). Ook de afzonderlijke interventiefases (met name interventie 1 en 2) en de baseline zijn belangrijke elementen. Aan de hand van deze resultaten zouden docenten beter getraind kunnen worden in het interpreteren van CBM-grafieken. Hierdoor kunnen zij instructies beter afstemmen op de behoeften van hun leerlingen.Show less
The purpose of this study was to examine to what extent CBM Maze scores were indicators of general reading proficiency for students enrolled in Dutch vocational secondary education (PrO-schools)....Show moreThe purpose of this study was to examine to what extent CBM Maze scores were indicators of general reading proficiency for students enrolled in Dutch vocational secondary education (PrO-schools). Three research questions were addressed regarding the reliability, the validity and the sensitivity to growth of the Maze scores. The participants were 96 students (44 girls; 51 boys; 1 unknown sex) across four school years enrolled in a Dutch secondary school for practical education. The relation between the CBM Maze scores and two criterion variables (a reading comprehension test Nieuwsbegrip and School Grades for Dutch) was examined. In addition, beginning-and-end-of-year mean Maze scores were examined in order to determine whether the scores were sensitive to growth. Positive and moderately to strong correlations provide support for the reliability of the Maze scores. The present data, however, provide only minimal support for their validity. Finally, results suggest the Maze scores were sensitive to growth.Show less
In deze studie is er onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid en validiteit van een taalvaardigheidstoets als indicator voor algemene taalvaardigheid. Participanten waren 135 (73 meisjes en 58...Show moreIn deze studie is er onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid en validiteit van een taalvaardigheidstoets als indicator voor algemene taalvaardigheid. Participanten waren 135 (73 meisjes en 58 jongens) leerlingen uit het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs van één NT2 onderwijslocatie uit de Randstad. Het CBM meetinstrument was de taalvaardigheidstoets en de criteriumvariabelen in dit onderzoek waren de rapportcijfers Nederlands van de leerlingen. De resultaten gaven aan dat de taalvaardigheidstoets zowel betrouwbaar als valide is als indicator voor de algemene taalvaardigheid. De betrouwbaarheid varieerde van .709 tot .843, wat een hoog positief verband is. De correlaties tussen het rapportcijfer Nederlands en de taalvaardigheidstaken varieerden tussen de .386 en de .518, wat een matige positieve samenhang is. Het sterkste verband is gevonden aan het einde van het schooljaar. Hieruit kan geconcludeerd worden, dat de taalvaardigheidstoets een redelijke indicator is voor de algemene taalvaardigheid van de leerlingen met Nederlands als tweede taal.Show less