Competency-based intervention is an approach in youth services focusing on enhancing skills aligned with age-appropriate developmental tasks. It is employed across various contexts and for diverse...Show moreCompetency-based intervention is an approach in youth services focusing on enhancing skills aligned with age-appropriate developmental tasks. It is employed across various contexts and for diverse target populations. However, the extent of evidence supporting this method in literature is unclear. This thesis synthesizes multiple sources to provide a comprehensive overview of to which extend this topic has been researched: What is known about this methodology, its strengths and weaknesses, and the specific target groups under investigation? Through a narrative review, ten evidence-based and seven non-evidence-based sources have been integrated to present a holistic perspective on the field of competency-based intervention. Several sources have indicated that the application of this model is effective in improving behavior and psychosocial conditions, including youth residing in residential facilities, high-risk families, adolescents with severe psychiatric/behavioral issues, and elementary school children with antisocial behavior. Although indications have been found that this method brings many advantages in practice, it was concluded that there is not enough evidence for competence-based work in the literature due to limitations in the studies. There is a need for further research to assess the effectiveness of this widely used approach.Show less
Er is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan...Show moreEr is een landelijk significant effect van het gebruik van Twitter/X op het aantal voorkeurstemmen dat een kandidaat krijgt tijdens de Tweede Kamer verkiezingen. In deze studie zal worden nagegaan of dit ook geldt tijdens gemeenteraadsverkiezingen. De gemeenteraadsverkiezing van 2022 wordt als steekproef genomen. Hierbij zal ook het type tweets dat politici uitzenden, politiek of persoonlijk, worden meegenomen in de analyse. Hiervoor is een steekproef genomen uit de drie provincies uit de Randstad: de gemeente Capelle aan den IJssel (Zuid-Holland, 33 raadszetels), gemeente Haarlem (Noord-Holland, 39 raadszetels) en gemeente Utrecht (Utrecht, 45 raadszetels). De resultaten tonen aan dat er geen significant verband is tussen Twittergebruik en voorkeurstemmen in gemeenteraadsverkiezingen. Lijstpositie en of de kandidaat een vrouw is blijken, zoals eerder onderzoek ook reeds heeft uitgewezen, de belangrijkste voorspellers voor het behalen van voorkeurstemmen.Show less
Consituency service is een onderbelicht thema binnen de literatuur over politieke representatie. Onderzoeken die hier wel aandacht aan wijdden, gaan vaak over landen met een districtenstelsel en...Show moreConsituency service is een onderbelicht thema binnen de literatuur over politieke representatie. Onderzoeken die hier wel aandacht aan wijdden, gaan vaak over landen met een districtenstelsel en minder over landen die slechts één geografisch kiesdistrict kennen. Dit onderzoek probeert om een verklaring te vinden voor de verschillende mate van politieke dienstverlening van gemeenteraadsleden. Hieruit is gekomen dat vooral de grootte van een gemeente (gebaseerd op aantal raadsleden) invloed heeft op de mate van politieke dienstverlening die raadsleden aangeven uit te voeren bij hun inwoners. Andere factoren die bij nationale en regionale parlementen wel van invloed waren, blijken dat hier niet te zijn. Zo zijn opleidingsniveau, linksrechtspositie en type partij (lokaal/nationaal) niet van invloed op de mate van politieke dienstverlening. Dit onderzoek heeft ook een nieuwe dimensie toegevoegd aan het internationale debat over politieke dienstverlening: die van de verdeling tussen stedelijke en landelijke gebieden. Echter blijkt dat deze toevoeging geen invloed heeft op de mate van politieke dienstverlening van raadsleden. Het beeld van Nederland als land, waarin volksvertegenwoordigers nauwelijks aan politieke dienstverlening doen, wordt dus bevestigd.Show less
Deze scriptie onderzoekt de invloed van oppositiepartijen in de Nederlandse Tweede Kamer tussen 1998 en 2017. Gebaseerd op de verschillende rollen van oppositiepartijen, formuleert het onderzoek...Show moreDeze scriptie onderzoekt de invloed van oppositiepartijen in de Nederlandse Tweede Kamer tussen 1998 en 2017. Gebaseerd op de verschillende rollen van oppositiepartijen, formuleert het onderzoek twee hypotheses op basis van kritische controle en beleidsvorming. Het onderzoeksontwerp omvat een lineaire regressie analyse van aangenomen beleid op basis van de Dutch Parliamentary Voting Dataset met de corresponderende SponsorList Dataset (Louwerse, Otjes, Vonno, & Van der Veer, 2017) en de replicatiedata van Louwerse en Otjes (2024). Resultaten tonen aan dat zowel kritische controle als beleidsvorming statistisch significant geassocieerd zijn met beleidsaanneming door oppositiepartijen. Deze bevindingen werpen nieuw licht op hun rol en benadrukken het belang van beide activiteiten bij beleidsbeïnvloeding vanuit de oppositie.Show less
Het India-Pakistan conflict is een van de langstlopende conflicten in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Een van de factoren die invloed heeft op dit soort rivaliteitsconflicten is het...Show moreHet India-Pakistan conflict is een van de langstlopende conflicten in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Een van de factoren die invloed heeft op dit soort rivaliteitsconflicten is het regimetype van de betrokken landen. In 2008 heeft zich in Pakistan een proces van democratisering plaatsgevonden. In de literatuur is geen eenduidigheid over de mogelijke invloed van een dergelijk proces. In dit onderzoek wordt met een analyse van interviews met politieke leiders gekeken of deze democratisering invloed heeft gehad op de manier hoe Pakistan en India zich tot elkaar verhouden. In lijn met de verwachtingen van de democratic peace theory stelt dit onderzoek dat de democratisering van Pakistan een de-escalerende werking op het conflict heeft gehad.Show less
In deze thesis staat de vraag centraal wat het relatieve belang is van de factoren geslacht, leeftijd, ervaring, partijervaring, het lokale karakter van de partij en de noodzakelijkheid van de...Show moreIn deze thesis staat de vraag centraal wat het relatieve belang is van de factoren geslacht, leeftijd, ervaring, partijervaring, het lokale karakter van de partij en de noodzakelijkheid van de partij voor een coalitiemeerderheid op de kans op voortijdig aftreden van wethouders om politieke redenen. Door middel van een logistische regressieanalyse is per variabele berekend wat de kans is dat wethouders wegens politieke redenen voortijdig besluiten af te treden. Uit de resultaten van deze analyse is gebleken dat de factor leeftijd als enige een significant effect had, waarbij een hogere leeftijd een hoger risico geeft op het voortijdig stoppen van wethouders. De overig geanalyseerde factoren hadden geen significant effect. Uit deze thesis kan geconcludeerd worden dat leeftijd een relevante factor is voor het voortijdig stoppen van wethouders. Ten tweede blijkt uit deze thesis dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar verklaringen voor het voortijdig stoppen van wethouders wegens politieke redenen. Een voorstel is om deze verklaringen te zoeken in de ideologische verschillen tussen coalitiepartners.Show less
In deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig...Show moreIn deze scriptie wordt de federatiegemeente overwogen als alternatief voor gemeentelijke samenwerking door middel van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenschappelijke regelingen geven te weinig ruimte aan gemeenteraadsleden om gemeentelijke samenwerking aan te sturen. Hierdoor komt de democratische legitimiteit van de samenwerking in het geding. Een federatiegemeente is een samenwerking tussen gemeenten waarbij een aantal gezamenlijke taken worden ondergebracht bij een gezamenlijk bestuur. In dit bestuur zitten gekozen volksvertegenwoordigers om de samenwerking democratische legitimiteit te geven. De gemeenschappelijke regelingen en de federatiegemeente worden met elkaar vergeleken op basis van intrinsieke democratische waarden en de mate waarop ze aansluiten op de taken van gemeenten en gemeenteraden. De federatiegemeente is intrinsiek democratischer dan gemeenschappelijke regelingen en sluit beter aan op de taken van de gemeenteraad. De federatiegemeente is echter moeilijker op te zetten en biedt veel minder flexibele inzetbaarheid dan gemeenschappelijke regelingen. Hierdoor is het niet wenselijk om gemeenschappelijke regelingen te vervangen door federatiegemeenten.Show less