Intolerantie voor onzekerheid (IU), de neiging om onzekere situaties als negatief te interpreteren en te vermijden, komt vaak terug in verschillende diagnoses. Naast dat het een belangrijke rol...Show moreIntolerantie voor onzekerheid (IU), de neiging om onzekere situaties als negatief te interpreteren en te vermijden, komt vaak terug in verschillende diagnoses. Naast dat het een belangrijke rol speelt in angst, hangt het ook samen met een slechter sociaal functioneren. In dit onderzoek werd daarom gekeken naar de rol van IU in individueel en prosociaal leergedrag. Verwacht werd dat men beter zou leren voor zichzelf dan voor anderen. Ervan uitgaande dat IU zorgt voor het verstoord leren van negatieve feedback, werd ook verwacht dat hoogscorenden op IU slechter zouden leren voor zichzelf en anderen dan laagscorenden op IU. Deelnemers aan het onderzoek (leeftijd 16-60, n = 136) deden een online probabilistische taak waarin ze leerden voor zichzelf, een vriend of onbekende ander. Individuele verschillen in IU werden gemeten met een online vragenlijst. Een repeated measures ANOVA toonde aan dat, zoals verwacht, deelnemers beter leerden voor zichzelf dan voor anderen (vriend of onbekende ander), maar ze leerden ook beter voor een vriend dan voor een onbekende ander. IU was daarbij niet significant gecorreleerd met de prestaties op de verschillende gedragsmaten. Leerprestaties op deze taak worden blijkbaar niet verstoord door IU, mogelijk omdat men leerde van positieve in plaats van negatieve feedback. Deze bevindingen suggereren dat klinische behandelingen van mensen met IU vooral effectief zullen werken wanneer niet straf, maar beloning daar een belangrijke plek inneemt.Show less