Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde leeftijd dat ouders afwijkingen in de ontwikkeling van hun kind met een pervasieve ontwikkelingsstoornis (PDD) signaleren, tussen de 15 en 17...Show moreUit verschillende onderzoeken blijkt dat de gemiddelde leeftijd dat ouders afwijkingen in de ontwikkeling van hun kind met een pervasieve ontwikkelingsstoornis (PDD) signaleren, tussen de 15 en 17 maanden ligt. Ook blijkt uit onderzoek dat een vroege afwijkende ontwikkeling meestal leidt tot een ernstiger beeld bij de diagnose van PDD. Dit doet veronderstellen dat kinderen met PDD waarvan de ouders voor 36 maanden een afwijkende ontwikkeling op gebied van taal, relaties of gedrag signaleren ernstigere uitkomsten op verschillende ontwikkelingsgebieden laten zien dan kinderen met PDD waarbij de afwijkende ontwikkeling na 36 maanden door de ouders werd waargenomen. In de huidige studie werden uitkomsten op de 3 symptoomdimensies van communicatie, sociale interactie en stereotiepe gedragingen vergeleken tussen kinderen met PDD in de leeftijd van 8 tot en met 14 jaar, waarvan bij 23 kinderen de afwijkende ontwikkeling voor 36 maanden door ouders gesignaleerd werd, en 4 kinderen waarvan de afwijkende ontwikkeling na 36 maanden door ouders werd gesignaleerd. Tussen de twee groepen werden geen significante verschillen gevonden. Hiernaast werden er twee gesproken taalaspecten, namelijk de complexe taalproductie en verbal fluency, getoetst. Hierbij werden de prestaties van de twee PDD-groepen vergeleken met die van een controlegroep van 85 kinderen zonder PDD in de leeftijd van 8 tot en met 14 jaar. Wat betreft beide taalaspecten scoren PDD-kinderen met een afwijkende ontwikkeling na 36 maanden significant lager dan de controlekinderen. Tussen de PDD-groepen worden geen significante verschillen gevonden, net als tussen de vroeg onderkende PDD-groep en de controlegroep.Show less
Research master thesis | Developmental Psychopathology in Education and Child Studies (research) (MSc)
open access
2017-02-10T00:00:00Z
The current study examined the predictive interrelations between social cognition, executive functioning, social skills, and psychopathology in 4-to-7-year-old typically developing children....Show moreThe current study examined the predictive interrelations between social cognition, executive functioning, social skills, and psychopathology in 4-to-7-year-old typically developing children. Furthermore, the moderating and mediating effects of social skills on the relationships between social cognition, executive functioning and internalizing/externalizing behaviour were examined. The sample consisted of 286 children from regular primary schools in the Netherlands. Both direct and indirect measures of social cognition (Theory of Mind, emotion recognition and social cognitive skills in daily life) and executive functioning (inhibitory control, visual spatial working memory, verbal fluency, planning abilities and EF in daily life) were used in the study. Social skills and psychopathology were measured using parent-rating scales (SSRS and CBCL respectively). Problems in the domain of social cognition and executive functioning, as well as internalizing and externalizing behaviour problems were highly correlated. Also, social skills were highly correlated with psychopathology. Social cognition only predicted internalizing behaviour, whereas executive functioning only appeared to be a unique predictor of externalizing behaviour. Moderation and mediation models demonstrated social skills to be a moderator and partial mediator in the relationship between executive functioning and externalizing behaviour problems. Mediation analyses indicated the relationship between social cognition and externalizing behaviour to be fully mediated by executive functioning. The results of this study suggest that training social skills may be important for children who show deficits in executive functioning and who are at risk for developing externalizing behaviour problems. Furthermore, the mediating role of executive functioning on the relationship between social cognition and externalizing behaviour possibly explains the absence of a moderating/mediating effect of social skills on the relationship between social cognition and externalizing behaviour problems. For more knowledge on precursors of psychopathology, future studies should focus on atypically developing children, should examine the prediction of specific psychiatric disorders, examine the possible differential results from direct and indirect measures and examine the development of the social cognition, executive functions, social skills and psychopathology in middle and late childhood, and during adolescence.Show less