Ondanks dat sociale angststoornissen een grootschalig probleem zijn onder de bevolking, is nog niet veel bekend over hoe sociale angst zich ontwikkelt. Hoewel er meerdere risicofactoren betrokken...Show moreOndanks dat sociale angststoornissen een grootschalig probleem zijn onder de bevolking, is nog niet veel bekend over hoe sociale angst zich ontwikkelt. Hoewel er meerdere risicofactoren betrokken zijn bij de ontwikkeling van sociale angst blijkt uit eerder onderzoek dat de sociale omgeving een grote invloed heeft. Kinderen leren sociale angst vooral aan door verbale uitspraken van de directe nabije omgeving, waarbij de ouders een grote invloed blijken te hebben. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van verbale uitspraken van de ouders over de veiligheid versus het gevaar van een sociale situatie op het sociaal vermijdend gedrag van kinderen. Hierbij is een experiment gedaan waarbij kinderen tussen 10 en 13 jaar een presentatie- en interactietaak moesten uitvoeren na bedreigende versus veilige informatie te horen van hun ouders over iemand die hen ging beoordelen. Ondertussen is er ook gekeken naar aanwezigheid van het temperament gedragsinhibitie. Aangezien dit temperament zich kenmerkt in sociaal vermijdend gedrag is er vanuit gegaan dat dit aanwezigheid hiervan invloed heeft op de mate vertoond sociaal vermijdend gedrag. Er is een niet significant effect gevonden tussen de verbale uitspraken over de veiligheid versus het gevaar van de ouders en het sociaal vermijdend gedrag van de kinderen. Er is wel een significant effect gevonden tussen het sociaal vermijdend gedrag en het temperament gedragsinhibitie. Kinderen toonden niet meer sociaal vermijdend gedrag vertoond na bedreigende of veilige informatie te hebben gehoord over de onbekenden van hun ouders. Wel is er meer sociaal vermijdend gedrag aangetoond bij kinderen die een hogere score hadden op een vragenlijst die het temperament gedragsinhibitie aantoonde. Er moet nog meer onderzoek gedaan worden over hoe sociaal vermijdend gedrag wordt aangeleerd. Although social anxiety disorders are a widespread problem among the population, not much is known about how social anxiety develops. Although several risk factors have been implicated in the development of social anxiety, previous research has shown that the social environment has a major influence. Children mainly learn social anxiety through verbal statements from the immediate environment, in which the parents appear to have a major influence. This study looked at the effect of verbal statements by the parents about the safety versus the danger of a social situation on the social avoidance behavior of children. An experiment was conducted in which children between the ages of 10 and 13 had to perform a presentation and interaction task after hearing threatening versus safe information from their parents about someone who was going to assess them. In the meantime, the presence of the temperament behavioral inhibition has also been examined. Since this temperament is characterized in social avoidance behavior, it has been assumed that the presence influences the degree of social avoidance behavior. An insignificant effect was found between the verbal statements about safety versus danger of the parents and the social avoidance behavior of the children. A significant effect was found between social avoidance behavior and temperament behavioral inhibition. Children did not showed more social avoidance behavior after hearing threatening or safe information about the strangers. However, more social avoidance behavior has been shown in children who had a higher score on a questionnaire that showed behavioral inhibition. More research needs to be done on how social avoidance behavior is learned.Show less
Sociale angst komt bij één op de drie mensen voor en is een predictor van het vormen van een sociale angststoornis. Behandelingen met betrekking tot een sociale angststoornis zijn weinig effectief...Show moreSociale angst komt bij één op de drie mensen voor en is een predictor van het vormen van een sociale angststoornis. Behandelingen met betrekking tot een sociale angststoornis zijn weinig effectief en vragen om onderzoek naar middelen om sociale angst tijdig voor te zijn. In het huidige onderzoek werd de invloed van positieve en negatieve verbale informatie, gegeven door een ouder, op sociale angst bij kinderen onderzocht in een sociale situatie met een vreemde persoon. De mate waarin de ouder sociaal angstig was, werd hierbij als mediërende rol in het onderzoek meegenomen. In het onderzoek ontving een groep kinderen (N=69), van een leeftijd (10-13 jaar) waarin sociale angst in vele gevallen zijn oorsprong heeft, positieve of negatieve informatie over twee onbekende juryleden. Zij voltooiden daarna drie sociale taken in het bijzijn van dit jurylid, waarna hun angstovertuigingen met een fear beliefs vragenlijst werden gemeten. Uit de resultaten blijkt dat kinderen meer angst rapporteerden op de fear beliefs vragenlijst wanneer zij negatieve verbale informatie over het jurylid hadden ontvangen van hun ouder, dan wanneer zij positieve informatie ontvingen. Sociale angst bij ouders bleek niet van significante betekenis te zijn op de angstovertuigingen van kinderen in ons onderzoek. We kunnen concluderen dat ouders, door middel van het geven van verbale informatie, een grote rol spelen in het ontstaan van sociale angst bij kinderen. De implicaties van het onderzoek en de limitaties die aan het experiment verbonden zijn, worden bediscussieerd.Show less