Er wordt betoogd dat samenwerkende traditionele politieke partijen in toenemende mate een kartel vormen, onderdeel van de staat worden en gebruik maken van de middelen van de staat om het...Show moreEr wordt betoogd dat samenwerkende traditionele politieke partijen in toenemende mate een kartel vormen, onderdeel van de staat worden en gebruik maken van de middelen van de staat om het voortbestaan van de partij te garanderen. Hierdoor zouden partijen steeds meer op elkaar gaan lijken. Deze ontwikkeling ligt mogelijk deels ten grondslag aan de ontevredenheid van burgers over het functioneren van de traditionele politieke partijen. Zo zijn partijen steeds lastiger van elkaar de onderscheiden. Dit kan de legitimiteit van partijen en politieke bestel in zijn geheel in gevaar brengen. In deze scriptie wordt onderzocht of de Nederlandse traditionele politieke partijen ideologisch convergeren. De conclusie is dat de Nederlandse traditionele politieke partijen PvdA, CDA en VVD steeds lastiger van elkaar zijn te onderscheiden.Show less
This thesis aims to explain diverging democratic transitions in two Post-Communist states. The degree and manner of party system institutionalization and party regulation is presuppossed to have a...Show moreThis thesis aims to explain diverging democratic transitions in two Post-Communist states. The degree and manner of party system institutionalization and party regulation is presuppossed to have a major impact on both democratization as the way party democracy is functioning. The study uses a time-series method of analysis to identify changes in party system regulation and links these changes to the stability of a party system such as electoral volatility and party strength. By doing so, this thesis delivers a valuable insight in the pivotal role party system institutionalization plays in democratization and the stabilization of young party systems.Show less
Anti-immigratie partijen maken in West-Europa een enorme groei mee. Het wordt daarom steeds relevanter om te kijken hoe gevestigde partijen reageren op de komst van deze partijen. In dit stuk wordt...Show moreAnti-immigratie partijen maken in West-Europa een enorme groei mee. Het wordt daarom steeds relevanter om te kijken hoe gevestigde partijen reageren op de komst van deze partijen. In dit stuk wordt gekeken naar de verandering in strategie van gevestigde partijen in West-Europa tegenover hun rechtse concurrenten. Er wordt gekeken of in de loop der tijd meer of minder wordt samengewerkt met deze partijen en of deze partijen meer of minder worden uitgesloten. Deze ontwikkeling zal worden geduid aan de hand van verschillende theorieën. Onder andere de vraag waarom wel met de LPF en Geert Wilders wordt samengewerkt en niet met Hans Janmaat in de jaren ’90 zal op deze manier duidelijk worden.Show less
In dit onderzoek wordt een analyse gemaakt van de verdeling van burgemeesters over de verschillende politieke partijen. Er is gekeken of deze verdeling in verhouding is met de steun die de...Show moreIn dit onderzoek wordt een analyse gemaakt van de verdeling van burgemeesters over de verschillende politieke partijen. Er is gekeken of deze verdeling in verhouding is met de steun die de desbetreffende politieke partij heeft in de gemeenteraden en in de Tweede Kamer.Show less
In deze scriptie wordt geanalyseerd welke factoren ervoor zorgen dat traditionele partijen met nieuw-rechtse partijen samenwerken. Hierbij wordt enerzijds naar coalitiefactoren, anderzijds naar...Show moreIn deze scriptie wordt geanalyseerd welke factoren ervoor zorgen dat traditionele partijen met nieuw-rechtse partijen samenwerken. Hierbij wordt enerzijds naar coalitiefactoren, anderzijds naar politiek-historische factoren gekeken. Is het aangaan van samenwerking met partijen als de PVV en de Deense Volkspartij het gevolg van een rationele rekenkundige afweging, of is dergelijk gedrag geworteld in bijvoorbeeld een reeds langer bestaande "openheid" van het parlementaire systeem in een bepaalde staat? Uit de scriptie blijkt dat de verklarende waarde van coalitietheorie inderdaad vrij hoog is, maar dat niet alle casussen door deze factor kunnen worden verklaard. De in het onderzoek opgenomen politiek-historische factoren bleken niet relevant te zijn. Voor nader onderzoek is het relevant om de ideologische afstanden tussen enerzijds nieuw-rechtse partijen en anderzijds traditionele partijen in ogenschouw te nemen.Show less
De legitimiteit van de moderne democratie en de rol van politieke partijen staat regelmatig ter discussie en doet stof opwerpen over potentiële oplossingen. Door sommigen wordt het gebruik van...Show moreDe legitimiteit van de moderne democratie en de rol van politieke partijen staat regelmatig ter discussie en doet stof opwerpen over potentiële oplossingen. Door sommigen wordt het gebruik van sociale media (Web 2.0) gezien als revolutie in het communiceren van politieke partijen. In deze thesis wordt het gebruik van Twitter door politici in de aanloop naar de Europese Verkiezingen van 2014 geanalyseerd.Show less
De secularisering en ontzuiling hebben geleid tot een onzekere tijd voor de christelijke politiek. Aan de hand van inhoudsanalyses van verkiezingsprogramma's wordt de volgende onderzoeksvraag...Show moreDe secularisering en ontzuiling hebben geleid tot een onzekere tijd voor de christelijke politiek. Aan de hand van inhoudsanalyses van verkiezingsprogramma's wordt de volgende onderzoeksvraag beantwoord: Worden christelijke partijen minder christelijk? Uit de resultaten blijkt dat het CDA, de ChristenUnie en de SGP in hun programma's minder refereren naar het geloof. Er is echter naar verloop van tijd geen afname in het belang van christelijke ethische kwesties bij de drie partijen.Show less
Deze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering....Show moreDeze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering. Tegelijkertijd stelt deze scriptie dat SNS op zichzelf geen actor of drijfveer zijn van een sociale beweging, opstand of revolutie. De sociale bewegingen in Egypte en Spanje zouden er ook zijn geweest zonder sociale media. Deze scriptie is gebaseerd op de vergelijkende most different system design benadering van John Stuart Mill. In het onderzoek worden de twee cases Egypte en Spanje dieper geanalyseerd door elke key-factor grondig te bespreken en de landen te vergelijken zodat mijn hoofdvragen worden beantwoord. De studie is gebaseerd op secundaire literatuur. Deze beschikbare informatie omvat artikelen, boeken, online bronnen (zoals krantenartikelen) en cijferpublicaties.Show less
Zuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de...Show moreZuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de macht, die een systeem van apartheid instelden (CIA World Factbook). Dit systeem hield de scheiding van rassen in, waarvan de rassenscheiding werd vastgelegd in de wet. Er werd onderscheid gemaakt tussen vier groepen: de blanken, de zwarten, de kleurlingen (een mix van zwart en blank) en de Aziaten (vooral uit India). Het systeem zorgde ervoor dat blanken een voorkeurspositie hadden en de zwarten juist een achterstandspositie. De regels begonnen met onderscheid in banen en scholing, maar scheidden later ook de bevolking wat betreft bijvoorbeeld woonplek. Dit apartheidsbeleid werd onderstreept met behulp van christelijke theologische concepten en Bijbelteksten, om het politieke belang van het regime te dienen (Couwenberg 2008, 33).Show less
De Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de...Show moreDe Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de Europese bevolking groeit echter steeds meer onvrede over de toenemende macht van de EU. Deze problematiek laat zich omschrijven door het zogenaamde ‘democratische tekort’ binnen de EU (Cini en Pérez-Solórzano Borragán 2010: 10). Het ‘democratische tekort’ ontstaat doordat de Europese bevolking van mening is dat er (te)veel macht aan de EU wordt overgedragen. Deze Europese integratie zou ten koste gaan van de inbreng van nationale parlementen en instituten bij de totstandkoming van het uiteindelijke beleid. Tevens zou de EU te weinig verantwoording, representatie en vertegenwoordiging afleggen over dit beleid naar de Europese bevolking toe (Chryssochoou 2010: 378-379).Show less
Sociale bewegingen ontwikkelen zich op verschillende manieren. Externe en interne impulsen zorgen er voor dat gedurende de levensloop alle sociale bewegingen veranderen en zich ontwikkelen. In deze...Show moreSociale bewegingen ontwikkelen zich op verschillende manieren. Externe en interne impulsen zorgen er voor dat gedurende de levensloop alle sociale bewegingen veranderen en zich ontwikkelen. In deze scriptie ligt de focus op de interne organisationele ontwikkeling van de Nederlandse milieubeweging en de invloed die deze ontwikkeling heeft gehad op de doelstellingen van de beweging. Het is door velen onderschreven dat sociale bewegingen, naarmate ze ouder worden, gebureaucratiseerde trekken gaan vertonen. Ik stel dat deze trekken van invloed zijn op de doelstellingen, en probeer dit door middel van het analyseren van de milieubeweging te bewijzen. Door middel van het creëren van een tweedeling in de levensloop, organisatie structuur en doelstellingen kunnen deze tweedelingen aan elkaar gekoppeld worde. Op deze wijze kan er geconcludeerd worden dat de veranderingen binnen de organisationele structuur van de bewegingsorganisaties, van invloed zijn op de doelstellingen. Dit neemt niet weg dat deze invloed onderhevig is aan andere externe invloeden, en dat er indien men daadwerkelijke conclusies wil trekken specifieker vervolgonderzoek nodig is.Show less
Een samenleving staat en valt met het vertrouwen dat de burger in de overheid heeft. Vertrouwen in de bankensector, in de zorg, de politie, politici: vertrouwen is het belangrijkste kapitaal waar...Show moreEen samenleving staat en valt met het vertrouwen dat de burger in de overheid heeft. Vertrouwen in de bankensector, in de zorg, de politie, politici: vertrouwen is het belangrijkste kapitaal waar een samenleving op rust. In 1995 introduceerde Robert Putnam (1995: 12) het begrip ‘sociaal kapitaal’, een samenleving werkt pas goed als er sprake is van de aanwezigheid van vertrouwen bij de burger, het hanteren van normen van wederkerigheid en het bestaan van (formele) netwerken binnen een samenleving. Sociaal kapitaal zorgt ervoor dat de samenleving gezonde politieke instellingen bezit en een gezonde economische groei kent.Show less
This thesis looks at the changing importance of resources within social movements under the influence of technological developments such as the Internet
In december 2011 braken er in Moskou en een aantal andere grote steden in Rusland grote protesten uit naar aanleiding van vermeende fraude bij de Russische parlementsverkiezingen. De...Show moreIn december 2011 braken er in Moskou en een aantal andere grote steden in Rusland grote protesten uit naar aanleiding van vermeende fraude bij de Russische parlementsverkiezingen. De verkiezingsuitslagen zouden zijn vervalst ten gunste van de partij Verenigd Rusland, de zogenaamde machtspartij van toenmalig premier Vladimir Poetin en president Dimitri Medvedev. De demonstranten eisten onder andere nieuwe verkiezingen en het ontslag van het hoofd van het verkiezingscomité, Vladimir Choerov. Al snel keerde het protest zich niet alleen tegen de verkiezingen, maar tegen Verenigd Rusland zelf en Poetin als leidende figuur van de partij. In de daarop volgende maanden werden meer protesten georganiseerd, maar ondanks de grote opkomst en massale media-aandacht werd Poetin in maart 2012 alsnog voor de derde keer in twaalf jaar verkozen tot president. Afgezien van een aantal wijzigingen in de kieswet hebben de protesten tot weinig van de gewenste veranderingen geleid. Dit geringe succes is een interessant onderwerp voor onderzoek.Show less
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar politieke protesten in Hong Kong. Centraal staat de vraag hoe is de rijzende protestruimte voor sociale bewegingen in Hong Kong ontstaan in de periode...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar politieke protesten in Hong Kong. Centraal staat de vraag hoe is de rijzende protestruimte voor sociale bewegingen in Hong Kong ontstaan in de periode 1997-2012? Deze vraag wordt beantwoordt vanuit het perspectief van het political opportunity structure model. De centrale aanname is dat externe politieke factoren verantwoordelijk zijn voor het mobilisatieproces van protesten in Hong Kong. Dit onderzoek wijst uit dat twee specifieke externe politieke factoren, namelijk de grondwet en het economische systeem het mobilisatieproces kunnen verklaren. Ook wordt kort gekeken of de grootschalige mobilisatie in Hong Kong van invloed is op het mobilisatieproces in China. Dit lijkt vooralsnog niet het geval, omdat de verschillen tussen de twee systemen te groot lijken te zijn.Show less