Populisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar...Show morePopulisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar het doel van deze scriptie is niet om te herhalen wat andere hebben geschreven, maar om iets te onderzoeken wat nog niet gedaan is. Dit is het doen van onderzoek naar de kwaliteit van het debat dat de populistische partij van Geert Wilders voert.Het doel van deze scriptie is om te onderbouwen waarom de manier van debat voeren van de PVV niet goed is, en of die manier van debatteren eigenlijk wel echt niet goed is. Dit zal gebeuren aan de hand van een instrument genaamd: DQI (Discourse Quality Index). De onderzoeksvraag die bij deze scriptie centraal staat is: is de deliberatieve kwaliteit van Tweede Kamer debatten uit de kabinetsperiode Kok ll (waar de PVV nog niet aan meedeed) beter volgens de DQI van Steiner et al., dan Tweede Kamer debatten uit de periode Balkenende IV(waar de PVV wel meedeed)(2004)? En de tweede vraag die in deze scriptie wordt behandelt is: Is de deliberatieve kwaliteit van PVV Kamerleden slechter dan die van andere Kamerleden volgens de DQI van Steiner et al.(2004)?Show less
Dit onderzoek is een antwoord op de aanbevelingen van Norris in haar boek Driving Democracy. De test van haar aanbevelingen is niet eenzijdig of definitief. Bepaalde onderdelen van haar aanbeveling...Show moreDit onderzoek is een antwoord op de aanbevelingen van Norris in haar boek Driving Democracy. De test van haar aanbevelingen is niet eenzijdig of definitief. Bepaalde onderdelen van haar aanbeveling, namelijk het principe dat jonge democratieën gebaat zijn bij een bepaalde mate van proportionaliteit in hun kiesstelsel (met een specifieke voorkeur voor List PR), worden door dit onderzoek statistisch ondersteund. De voorkeur die Norris heeft voor List PR is echter niet te staven en lijkt eerder de slechtere keuze te zijn. Dit omdat de mengvormen significant betere resultaten laten zien dan FPTP. Maar het belangrijkste punt van de aanbeveling blijft dus staan; proportionaliteit is, voor jonge democratieën, significant beter dan FPTP. Wanneer er echter gekeken wordt naar verscheidende landen die hoog scoren op de fragmentatieindex, verandert dit beeld. De resultaten zijn daarbij juist omgekeerd en de samengenomen proportionele kiesstelsels presteren significant slechter bij hogere waarden van fragmentatie. Omgekeerd kan niet hetzelfde gezegd worden voor FPTP; deze positieve waarden blijken niet significant. Toch, zelfs zonder deze significantie blijft het opvallend dat er proportionele stelsels zijn die zo slecht presteren onder vooral linguïstische fragmentatie.Show less
In this thesis the question of how the social factors of language, education and territorial concentration influence the seeking of voice at the center and/or at the periphery. This question was...Show moreIn this thesis the question of how the social factors of language, education and territorial concentration influence the seeking of voice at the center and/or at the periphery. This question was asked in the context of Ethiopia with a specific focus on one of its multi-ethnic regions, Benishangul-Gumuz by qualitatively assessing the documented evidence of the respective groups’ voice seeking behaviors. The analysis of the Ethiopian Constitution as well as the country’s distinct history implied that the selected social variables -interacting with the constitutional provisions of Amarigna as a central language, partially weak guarantees for group representation and the constitutional promise of self-rule- might influence the voice-seeking behavior of groups differently. Firstly, groups not speaking the official language as their mother tongue tend to concentrate their voice-seeking efforts in the periphery. Secondly, groups with lower educational levels appear to be more likely to demand proportionality in institutions not subject to guaranteed group representation, whereas higher educated groups tend to at least not support such demands. Finally, territorially concentrated groups potentially controlling their own territory seem to be more likely to seek a greater group voice whilst more dispersed groups sharing their territory tend to refrain from doing so.Show less
Deze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering....Show moreDeze scriptie beargumenteerd dat de SNS een belangrijke rol hebben in de mobilisatie en coördinatie van sociale bewegingen, en daarmee een katalysator zijn voor politieke verandering. Tegelijkertijd stelt deze scriptie dat SNS op zichzelf geen actor of drijfveer zijn van een sociale beweging, opstand of revolutie. De sociale bewegingen in Egypte en Spanje zouden er ook zijn geweest zonder sociale media. Deze scriptie is gebaseerd op de vergelijkende most different system design benadering van John Stuart Mill. In het onderzoek worden de twee cases Egypte en Spanje dieper geanalyseerd door elke key-factor grondig te bespreken en de landen te vergelijken zodat mijn hoofdvragen worden beantwoord. De studie is gebaseerd op secundaire literatuur. Deze beschikbare informatie omvat artikelen, boeken, online bronnen (zoals krantenartikelen) en cijferpublicaties.Show less
Overconsumptie vormt een gevaar voor de aarde door milieuproblemen. Volgens verschillende filosofen is het overheden toegestaan om de consumptievrijheid van burgers in te perken omwille van...Show moreOverconsumptie vormt een gevaar voor de aarde door milieuproblemen. Volgens verschillende filosofen is het overheden toegestaan om de consumptievrijheid van burgers in te perken omwille van duurzaamheid, omdat het algemeen belang en het welzijn van de burgers erdoor in gevaar komt. De enige manier om overconsumptie tegen te gaan, is echter door de burgers bewust te maken van de schade die zij aanrichten, en hen daardoor minder te laten consumeren. Dit kan alleen bereikt worden door grootschalige voorlichting vanuit de overheid, maar het is helaas niet heel waarschijnlijk dat dit op korte termijn ook daadwerkelijk gaat gebeuren.Show less
Een onderzoek naar de afstandsopvattingen en de afstandspercepties van gemeenteraadsleden over de afstand tussen burger en lokale politici en de wijze waarop deze opvattingen en percepties tot...Show moreEen onderzoek naar de afstandsopvattingen en de afstandspercepties van gemeenteraadsleden over de afstand tussen burger en lokale politici en de wijze waarop deze opvattingen en percepties tot stand komen.Show less
In Niemand is groter dan de partij wekken Van Holsteyn en Andeweg de suggestie dat er sprake zou zijn van een verband tussen personalisering en populisme. Er zijn in dat perspectief meerdere...Show moreIn Niemand is groter dan de partij wekken Van Holsteyn en Andeweg de suggestie dat er sprake zou zijn van een verband tussen personalisering en populisme. Er zijn in dat perspectief meerdere studies verschenen. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht in welke mate populistische leiders meer afhankelijk zouden zijn van de media, in hoeverre het succes van populistische partijen afhangt van de leider en of populistische partijen en de commerciële media de gemeenschappelijke neiging hebben om de politiek te personaliseren (Bos, Van der Brug en De Vreese 2011; Van Kessel 2011; Akkerman 2011). Op empirisch niveau wordt een relatie verondersteld tussen de verschijnselen populisme en personalisering. Het is echter onduidelijk in welke richting het verband wijst. De politicoloog Krouwel beweert dat “het populisme de trend naar personalisering van de politiek versterkt” (Ten Hooven 2010). Volgens Rob Wijnberg (2010) moet de groei van het populisme juist verklaard worden vanuit “een verregaande personalisering van de politiek.”Show less
Wanneer is een democratie nu precies geconsolideerd en hoe is het begrip democratische consolidatie het beste te operationaliseren? Zowel Diamond als Schedler heeft geprobeerd deze vraag te...Show moreWanneer is een democratie nu precies geconsolideerd en hoe is het begrip democratische consolidatie het beste te operationaliseren? Zowel Diamond als Schedler heeft geprobeerd deze vraag te beantwoorden, maar trokken verschillende conclusies. Waar Diamond stelt dat van een geconsolideerde democratie pas gesproken kan worden als er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de politieke cultuur, meent Schedler dat de consolidatie van een democratie afhankelijk is van de mate waarin er binnen een staat democratisch gedrag wordt getoond (Diamond 1999, 65; Schedler 2001, 70). Het verschil tussen Diamond en Schedler richt zich op een accent: bij het ‘meten’ van democratische consolidatie acht Diamond vooral de factor politieke cultuur noodzakelijk, terwijl Schelder zich voornamelijk richt op de factor politiek gedrag. Hoewel de ‘visies’ van Diamond en Schedler niet geheel tegenstrijdig zijn, roept het accentverschil wel een interessante discussie op. Bestaat er inderdaad een hiërarchie, zoals Schelder expliciet stelt, tussen de factoren die het democratische consolidatieproces verklaren?Show less
Personalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst...Show morePersonalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst door middel van kwalitatieve en kwantitatieve analyses van televisieprogramma’s in de Zendtijd voor Politieke Partijen uit de periode van 1963 tot en met 2012. Uit de kwalitatieve analyse van een selectie van programma’s van D66, de PvdA en de VVD die kort voor Tweede Kamerverkiezingen in deze periode zijn uitgezonden blijkt er van personalisering geen sprake te zijn geweest. De resultaten van de kwantitatieve analyses aan de hand van een codeerschema dat gebaseerd is onderzoek van Langer (2009) lijken hetzelfde te suggereren, maar zijn niet significant.Show less
Zuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de...Show moreZuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de macht, die een systeem van apartheid instelden (CIA World Factbook). Dit systeem hield de scheiding van rassen in, waarvan de rassenscheiding werd vastgelegd in de wet. Er werd onderscheid gemaakt tussen vier groepen: de blanken, de zwarten, de kleurlingen (een mix van zwart en blank) en de Aziaten (vooral uit India). Het systeem zorgde ervoor dat blanken een voorkeurspositie hadden en de zwarten juist een achterstandspositie. De regels begonnen met onderscheid in banen en scholing, maar scheidden later ook de bevolking wat betreft bijvoorbeeld woonplek. Dit apartheidsbeleid werd onderstreept met behulp van christelijke theologische concepten en Bijbelteksten, om het politieke belang van het regime te dienen (Couwenberg 2008, 33).Show less
Het onderzoek verkende de case study en critical case de American Israeli Public Affairs Committee (AIPAC), een van de meest invloedrijke organisaties van de pro-Israël lobby. Uit de literatuur...Show moreHet onderzoek verkende de case study en critical case de American Israeli Public Affairs Committee (AIPAC), een van de meest invloedrijke organisaties van de pro-Israël lobby. Uit de literatuur bleek dat de organisatie in termen van hard power een grote invloed heeft op het buitenlandbeleid van de VS ten aanzien van het Midden-Oosten en Israel. In dergelijke onderzoeken werd de actor voornamelijk benaderd met de theorie van het realisme en het liberalisme. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de theorie van het sociaalconstructivisme. AIPAC werd beschouwd als een actor binnen de pro-Israel transnational advocacy network (TAN). Het gebruik van soft power door de actor op het belangrijkste jaarlijkse congres (AIPAC’s Annual Policy Conference) in de periode 2012 en 2013 werd onderzocht aan de hand van een discourse analysis van de belangrijkste toespraken van AIPAC prominenten. De data-analyse lijkt het gebruik van soft power door hoge AIPAC medewerkers op de congressen aan te tonen. Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat AIPAC naast hard power ook gebruik maakt van soft power om haar doelen te volbrengen. Als AIPAC gebruik maakt van soft power, dan is het zeer waarschijnlijk dat andere politieke actoren, welke beschikken over minder hard power dan AIPAC, gebruik zullen maken van soft power.Show less
The last decade marked a significant change in the European Union‟s approach towards terrorism. As a result of terrorist attacks (9/11, Madrid and London) the EU terrorism policy turned from a...Show moreThe last decade marked a significant change in the European Union‟s approach towards terrorism. As a result of terrorist attacks (9/11, Madrid and London) the EU terrorism policy turned from a counter-terrorism approach, stressing repressive efforts targeting an outside threat, towards a counter-radicalization approach, targeting domestic radicalization processes. Led by the Netherlands and the United Kingdom, the latter approach based itself on a homegrown dimension of terrorism in which identification and resolving underlying causes of radicalization took center stage (Coolsaet 2012, 868). This shift was quite a significant one, since it influenced the traditional sovereignty of member states to deal with these issues themselves (Coolsaet 2012, 689).Show less
Herman Daly's Steady-state Economy is, op basis van implcaties van sociaaleconomische, morele en praktische aard, geen realistische oplossing voor de wereldwijde ecologische crisis.
De Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de...Show moreDe Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de Europese bevolking groeit echter steeds meer onvrede over de toenemende macht van de EU. Deze problematiek laat zich omschrijven door het zogenaamde ‘democratische tekort’ binnen de EU (Cini en Pérez-Solórzano Borragán 2010: 10). Het ‘democratische tekort’ ontstaat doordat de Europese bevolking van mening is dat er (te)veel macht aan de EU wordt overgedragen. Deze Europese integratie zou ten koste gaan van de inbreng van nationale parlementen en instituten bij de totstandkoming van het uiteindelijke beleid. Tevens zou de EU te weinig verantwoording, representatie en vertegenwoordiging afleggen over dit beleid naar de Europese bevolking toe (Chryssochoou 2010: 378-379).Show less
De aanklager van het International Criminal Court lobbyt bij de lidstaten van het ICC. Hij lobbyt voor de bevordering van de arrestatie en uitlevering van verdachten van het ICC. Op welke manier de...Show moreDe aanklager van het International Criminal Court lobbyt bij de lidstaten van het ICC. Hij lobbyt voor de bevordering van de arrestatie en uitlevering van verdachten van het ICC. Op welke manier de aanklager dit doet en waarom hij bepaalde lobbytactieken gebruikt wordt geanalyseerd in dit onderzoek. Door middel van een inhoudsanalyse van diplomatic briefings, die ongeveer twee keer per jaar worden gegeven door de president, hoofdaanklager en secretaris van het Hof, wordt onderzocht welke lobbytactieken op welke momenten door de aanklager worden gebruikt. Geconcludeerd wordt dat er twee dingen van invloed zijn op het gebruik van lobbytactieken door de aanklager. Specifieke gebeurtenissen hebben invloed op de hoeveelheid lobbytactieken die gebruikt worden. Deze geven de aanklager een aanleiding om te benadrukken dat de verdachten van het ICC gearresteerd en uitgeleverd dienen te worden. Ten tweede heeft de aard van het ICC invloed op de tactieken die de aanklager gebruikt. Het ligt in de aard van het ICC om meer waarde te hechten aan feiten en verdragen. Er wordt meer gebruik gemaakt van lobbytactieken die gebaseerd zijn op feiten en verdragen dan lobbytactieken die hier minder gebruik van maken.Show less