As an approach to lower meat consumption, the effectiveness of moral appeals was investigated. In more detail, this study (N = 148) explored the effectiveness of moral appeals on attitude and...Show moreAs an approach to lower meat consumption, the effectiveness of moral appeals was investigated. In more detail, this study (N = 148) explored the effectiveness of moral appeals on attitude and intention towards lower meat consumption and the role of affective and cognitive discomfort. The moral appeals were based on two moral foundations and consisted of one message related to harm done to animals and one on purity regarding their breeding and livestock farming. An experimental design was used to test the hypotheses. Although no direct effect was found of moral appeals on attitudes and intentions towards a lower meat intake, the results showed a positive indirect effect of moral appeals trough affective discomfort. Therefore, it seems like that, moral appeals affect negative feelings and thus, are a powerful tool to use in the applied field of marketing and activism.Show less
Wanneer mensen morele overtuigingen over klimaatverandering hebben kan dit leiden tot het nemen van sociale afstand van mensen met een tegengestelde mening hierover. Het is aannemelijk dat vooral...Show moreWanneer mensen morele overtuigingen over klimaatverandering hebben kan dit leiden tot het nemen van sociale afstand van mensen met een tegengestelde mening hierover. Het is aannemelijk dat vooral mensen die belang hechten aan de morele intuïties schade en eerlijkheid een sterke morele overtuiging over klimaatverandering ontwikkelen, waardoor ze meer afstand nemen van andersdenkenden over dit onderwerp. Dit is onderzocht door middel van een survey onder Nederlandse respondenten (N = 178). Hieruit blijkt dat er een indirecte relatie is tussen het focussen op de intuïties schade en eerlijkheid en het nemen van sociale afstand van mensen met een tegengestelde mening over klimaatverandering, door het hebben van een sterkere morele overtuiging over klimaatverandering. Het gevonden resultaat is een aanvulling op de huidige literatuur doordat er een nieuwe relatie is gevonden tussen de morele intuïties schade en eerlijkheid en het vormen van een sterkere morele overtuiging over klimaatverandering. Daarnaast zijn indirecte relaties tussen de morele intuïties en het nemen van sociale afstand van mensen met een tegengestelde mening over klimaatverandering ook een nieuwe toevoeging. Het huidige onderzoek biedt een belangrijk inzicht voor het ontstaan van sociale afstand van mensen met een tegengestelde mening bij klimaatverandering.Show less
Deze studie heeft de relatie tussen morele overtuiging en polarisatie op gebied van klimaatverandering onderzocht, waarbij affectieve polarisatie en sociale afstand indicatoren van polarisatie...Show moreDeze studie heeft de relatie tussen morele overtuiging en polarisatie op gebied van klimaatverandering onderzocht, waarbij affectieve polarisatie en sociale afstand indicatoren van polarisatie waren. Verder zijn de variabele individueel verantwoordelijkheidsgevoel en verantwoordelijk houden van de overheid onderzocht als moderatoren van de deze relatie. Om dit te onderzoeken is er gebruik gemaakt van een kwantitatieve meetmethode, een vragenlijst. Er waren 286 respondenten. De moderatie is uitgevoerd door middel van Process, waarbij er werd gecontroleerd voor de variabelen leeftijd en sociale wenselijkheid. Er bleek een positieve significante relatie te zijn tussen morele overtuiging en polarisatie. Individueel verantwoordelijkheidsgevoel bleek een significante invloed te hebben op de relatie tussen morele overtuiging en affectieve polarisatie, maar niet op de relatie tussen morele overtuiging en sociale afstand. Verantwoordelijk houden van de overheid was geen significante moderator van de relatie. Dit zou mogelijk verklaard kunnen worden door de beperkte vragen over verantwoordelijkheid. Vervolgonderzoek zou ook kijken naar de invloed van bijvoorbeeld grote instanties op de relatie tussen morele overtuiging en polarisatie.Show less
The sector for food and agriculture has an extensive impact on climate change, there the understanding of sustainable consumer behaviour from a psychological stance is more important than ever. The...Show moreThe sector for food and agriculture has an extensive impact on climate change, there the understanding of sustainable consumer behaviour from a psychological stance is more important than ever. The present study explores the association between the extent to which consumers perceive themselves as sustainable and their attributions made regarding sustainable and non- sustainable foodstuffs. It is hypothesized that in-group identity has a significant main effect on the experience of sustainable foodstuffs. A cross-sectional survey was conducted on higher education students (n=166), using the Adjusted In-Group Identity Scale and the Food Attributes Assessment (FAA). In a mixed-model design, one-sample t-tests and repeated measures ANOVAs were run. Analysis showed that in-group identity only had a small influence on food attribution. Overall, the presence of a sustainability label prompts a sustainability halo regardless of ones’ identity. The effect was strongest for non-hedonic foodstuffs among participants that do not identify as being sustainable.Show less