Research master thesis | Political Science and Public Administration (research) (MSc)
open access
The main hypothesis which is tested in this paper is that voters who experience more fear are more likely to vote for radical right parties. The underlying idea of this hypothesis is that important...Show moreThe main hypothesis which is tested in this paper is that voters who experience more fear are more likely to vote for radical right parties. The underlying idea of this hypothesis is that important explanations mentioned in the literature about the radical right vote are based on the experience of some sort of economic or symbolic threat. Research has shown that fear can influence people's decision-making and electoral behavior. Different analyses conducted in the paper support the claim that fear as a personal characteristic plays a role on its own when it comes to voting for radical right parties. While the measurement of fear was not optimal, the results show that further research should take the role of fear into account. These studies also have the task to find better ways to measure fear to look at the relationship in more detail.Show less
Personalisering van de media wordt vaak verklaard door de opkomst van de televisie. In een recent onderzoek van Reinemann en Wilke (2007) wordt aangetoond dat in 2002 en 2005 in Duitsland er een...Show morePersonalisering van de media wordt vaak verklaard door de opkomst van de televisie. In een recent onderzoek van Reinemann en Wilke (2007) wordt aangetoond dat in 2002 en 2005 in Duitsland er een sterke toename is van persoonsgerichte verslaglegging in de kranten. Deze toename verklaren zij voor een groot deel door een sterke piek na de kanseliersdebatten. Hier lijkt de televisie directe invloed te hebben op personalisering in de kranten. Deze scriptie toont aan dat dit effect in Nederland niet wordt gevonden in de periode 1971-2012. Hiervoor is een inhoudsanalyse van De Telegraaf gedaan vlak voor en vlak na een televisiedebat. Afgezien van het ontbreken van een korte-termijn effect in de periodes rond de debatten, lijkt er evenmin sprake te zijn van personalisering op lange termijn in de periode 1971-2012. Dit wijkt af van bevindingen uit eerder onderzoek, en maakt duidelijk dat de operationalisering van het concept personalisering bepalend kan zijn voor het wel of niet vinden van een tendens. Wel is er een duidelijke toename van het aantal afbeeldingen van politici te vinden, hetgeen in overeenstemming is met de personaliseringsthese.Show less