Volgens de DSM-IV-TR (APA, 2000) doen de problemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis zich onder andere voor op het gebied van communicatie, waaronder ook het fantasiespel en sociaal...Show moreVolgens de DSM-IV-TR (APA, 2000) doen de problemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis zich onder andere voor op het gebied van communicatie, waaronder ook het fantasiespel en sociaal imitatiespel vallen. Er is al veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen de taalvaardigheden en spelontwikkeling van kinderen met een autismespectrumstoornis. Dit onderzoek is belangrijk omdat hierdoor de hulpverlening aan deze kinderen steeds beter aangescherpt kan worden. Het huidige onderzoek richt zich niet alleen op de relatie tussen taalvaardigheden en het fantasiespel (ofwel symbolisch spel), maar onderzoekt ook of er een relatie is tussen lagere spelvormen (simpel manipuleren, combinatiespel en functioneel spel) en taalvaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis. De onderzoeksgroep bestaat uit 30 kinderen in de leeftijd van 42 tot en met 120 maanden (M=74.6, Sd=21.7) met een autismespectrumstoornis. De gemiddelde ontwikkelingsleeftijd ligt tussen 1 en 58 maanden (M=21.70, Sd=11.20). Binnen deze groep zijn er 8 meisjes en 22 jongens. Alle kinderen uit de onderzoeksgroep laten spelhandelingen zien. Het meeste spel wordt gezien in de lage spelvormen (simpel manipuleren en combinatiespel). Veel kinderen uit de onderzoeksgroep (n=22) komen niet tot symbolisch spel. De taalvaardigheden van de kinderen uit de onderzoeksgroep zijn zwak tot gemiddeld ontwikkeld ten opzichte van zich normaal ontwikkelende kinderen. Uit dit onderzoek blijkt dat er een relatie bestaat tussen productieve taalvaardigheden en het functioneel en symbolisch spel van deze kinderen. Er zijn geen significante correlaties gevonden tussen receptieve taalvaardigheden en de spelontwikkeling en tussen productieve taalvaardigheden en de spelvormen simpel manipuleren en combinatiespel van de kinderen uit de onderzoeksgroep. Ook is er geen verschil gevonden in de taalvaardigheden tussen kinderen met een laag spelniveau (simpel manipuleren en combinatiespel) en kinderen met een hoog spelniveau (functioneel spel en symbolisch spel).Show less
Research master thesis | Political Science and Public Administration (research) (MSc)
open access
I analyze the factors that influence support for environmental policy proposals. Emphasis of the study is on the effects of three characteristics of the policies themselves - the required personal...Show moreI analyze the factors that influence support for environmental policy proposals. Emphasis of the study is on the effects of three characteristics of the policies themselves - the required personal efforts, expected period before one benefits from the policy, and fairness of the policy. Background variables and factors based on environmental beliefs are also included in order to develop a complete model. Using an experimental survey design, data collected on Dutch high school students shows that the three characteristics tested do not significantly influence support for the environmental policies. For most policies, knowledge of environmental problems and general opinions about the importance of the environment compared to the importance of the economy have the strongest impact on support for the policies.Show less
Research master thesis | Developmental Psychopathology in Education and Child Studies (research) (MSc)
open access
Objective: In this study we addressed the questions (1) whether there is a relation between the specialization of the brain and psychopathology, and (2) if there is a relationship between the...Show moreObjective: In this study we addressed the questions (1) whether there is a relation between the specialization of the brain and psychopathology, and (2) if there is a relationship between the specialization of the brain and performance on different academic measures. Method: We used the Finger Tapping Task (FTT) to assess maturation of the brain as measured by fine motor speed, and lateralization of the brain as measured by the difference in speed between both hands. Both maturation and lateralization are used as a measure of specialization of the brain. The participants were children in the age of 5 to 18 years old and were assigned to five distinct diagnostic groups: Mood problems (n=178), Behavior problems (n=82), Autism spectrum Disorders (n=106), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (n=190) and Learning problems (n=44). The diagnostic groups differ with regard to age and gender. Results: We found that children with an autism spectrum disorder show delayed fine motor lateralization. We were also able to determine that the differences in fine motor speed between the different diagnostic groups get larger with age indicating that delayed maturation gets more evident while children get older. Looking at the academic measures, we found that a more matured brain, as measured with fine motor speed, is associated with better academic performance, even when controlled for age. Conclusion: Autism spectrum disorders can be differentiated from other disorders when looking at lateralization of the brain. A more matured brain is associated with a significant higher level of academic performance for math, reading and Writing.Show less