Naar aanleiding van de vraag van kinderopvangorganisatie KindeRdam is er in dit onderzoek gekeken naar wat de meest recente inzichten zijn op gebied van bieden van emotionele veiligheid op de...Show moreNaar aanleiding van de vraag van kinderopvangorganisatie KindeRdam is er in dit onderzoek gekeken naar wat de meest recente inzichten zijn op gebied van bieden van emotionele veiligheid op de buitenschoolse opvang en wat de opvattingen van de pedagogisch medewerkers en coaches van KindeRdam hierover zijn. De hoofdvragen zijn als volgt opgesteld: Wat zijn de wetenschappelijke inzichten over het bevorderen van emotionele veiligheid van kinderen van 4 tot en met 12 jaar op de BSO? Wat voor opvattingen hebben pedagogisch medewerkers en pedagogische coaches hierover? Er is een vragenlijst uitgezet om de opvattingen over de concepten sensitiviteit, autonomie bieden en structuur en grenzen stellen te meten om een beeld te geven van hoe emotionele veiligheid geboden wordt in de organisatie. Uit de resultaten blijkt dat zowel pedagogisch medewerkers als pedagogisch coaches het hoogst scoren op het concept sensitiviteit. Daarnaast komt uit de resultaten dat pedagogisch medewerkers significant lager scoren op het concept autonomie bieden dan pedagogisch coaches. Voor de concepten sensitiviteit en structuur en grenzen stellen zijn geen significant verschillen gevonden tussen pedagogisch coaches en pedagogisch medewerkers. Er is geen significant verschil gevonden tussen medewerkers die op horizontale of verticale groepen werken. Alle resultaten samengenomen kan er geconcludeerd worden dat voor alle deelconcepten verbeteringen behaald kunnen worden. Aan de opdrachtgever is geadviseerd om de interventie VIPP-CC in te zetten om de sensitiviteit bij de medewerkers te verhogen. Voor het verbeteren van autonomie bieden en structuur en grenzen stellen zijn geen interventies gevonden die gebruiksklaar zijn. Er is aan de opdrachtgever geadviseerd om gesprekken tussen pedagogisch coaches en pedagogisch medewerkers over het bieden van autonomie te faciliteren, omdat de coaches hier hoger op scoren. Daarnaast is geadviseerd om samen met de pedagogisch medewerkers een routine op te stellen, zodat zij kunnen aangeven wat haalbaar is binnen de groepen en vervolgens niet van deze routine hoeven af te wijken. Dit zou het concept structuur en grenzen stellen verbeteren.Show less
Naar aanleiding van de vraag van kinderopvangorganisatie KindeRdam is er in dit onderzoek gekeken naar wat de meest recente inzichten zijn op gebied van bieden van emotionele veiligheid op de...Show moreNaar aanleiding van de vraag van kinderopvangorganisatie KindeRdam is er in dit onderzoek gekeken naar wat de meest recente inzichten zijn op gebied van bieden van emotionele veiligheid op de buitenschoolse opvang en wat de opvattingen van de pedagogisch medewerkers en coaches van KindeRdam hierover zijn. De hoofdvragen zijn als volgt opgesteld: Wat zijn de wetenschappelijke inzichten over het bevorderen van emotionele veiligheid van kinderen van 4 tot en met 12 jaar op de BSO? Wat voor opvattingen hebben pedagogisch medewerkers en pedagogische coaches hierover? Er is een vragenlijst uitgezet om de opvattingen over de concepten sensitiviteit, autonomie bieden en structuur en grenzen stellen te meten om een beeld te geven van hoe emotionele veiligheid geboden wordt in de organisatie. Uit de resultaten blijkt dat zowel pedagogisch medewerkers als pedagogisch coaches het hoogst scoren op het concept sensitiviteit. Daarnaast komt uit de resultaten dat pedagogisch medewerkers significant lager scoren op het concept autonomie bieden dan pedagogisch coaches. Voor de concepten sensitiviteit en structuur en grenzen stellen zijn geen significant verschillen gevonden tussen pedagogisch coaches en pedagogisch medewerkers. Er is geen significant verschil gevonden tussen medewerkers die op horizontale of verticale groepen werken. Alle resultaten samengenomen kan er geconcludeerd worden dat voor alle deelconcepten verbeteringen behaald kunnen worden. Aan de opdrachtgever is geadviseerd om de interventie VIPP-CC in te zetten om de sensitiviteit bij de medewerkers te verhogen. Voor het verbeteren van autonomie bieden en structuur en grenzen stellen zijn geen interventies gevonden die gebruiksklaar zijn. Er is aan de opdrachtgever geadviseerd om gesprekken tussen pedagogisch coaches en pedagogisch medewerkers over het bieden van autonomie te faciliteren, omdat de coaches hier hoger op scoren. Daarnaast is geadviseerd om samen met de pedagogisch medewerkers een routine op te stellen, zodat zij kunnen aangeven wat haalbaar is binnen de groepen en vervolgens niet van deze routine hoeven af te wijken. Dit zou het concept structuur en grenzen stellen verbeteren.Show less