Buts en Bofn is een visueel hulpmiddel dat bedoeld is om emoties makkelijker bespreekbaar te maken. Als opdrachtgever heeft Van Tricht de vraag gesteld of de door haar ontwikkelde methodiek wordt...Show moreButs en Bofn is een visueel hulpmiddel dat bedoeld is om emoties makkelijker bespreekbaar te maken. Als opdrachtgever heeft Van Tricht de vraag gesteld of de door haar ontwikkelde methodiek wordt ondersteund door wetenschappelijke inzichten. Een andere vraag die Van Tricht had, was of de methode Buts en Bofn dezelfde, eenduidige gedachten en emoties helpt aan te geven. Ook gaf ze aan dat niet alle professionals die met Buts en Bofn werken de ondersteunende werkbladen gebruiken. Zij deelde haar interesse in de effecten hiervan en of deze werkbladen eventueel nog verbeterd kunnen worden. In dit onderzoek wordt getracht meer wetenschappelijke inzichten te krijgen in het visuele hulpmiddel Buts en Bofn. De hoofdvraag die hiervoor is opgesteld luidt: ‘In hoeverre zijn er verschillen in motivatie voor het werken met Buts en Bofn tussen verschillende groepen participanten?'. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is er kwantitatief onderzoek gedaan. Participanten in de leeftijdscategorie van vier tot en met twaalf jaar hebben kennis gemaakt met Buts en Bofn. Hierbij zijn de participanten random verdeeld over twee condities. De helft van de participanten kreeg na het bouwen van het poppetje nog een werkblad, waarop zij het poppetje wat ze daarvoor gebouwd hadden, opnieuw mochten tekenen. Deze tekening zou later nog geëvalueerd kunnen worden. De andere helft van de participanten kreeg dit werkblad niet. Na het kennismaken met Buts en Bofn, en bij de helft pas na het invullen van een werkblad, is bij alle participanten een aangepaste SIMS-vragenlijst afgenomen om te meten in hoeverre zij gemotiveerd waren om met Buts en Bofn te werken. Uit het onderzoek is gebleken dat meisjes een hogere extrinsieke motivatie hadden dan jongens voor het werken met Buts en Bofn. Er is echter geen verband gevonden tussen geslacht en intrinsieke motivatie. Ook is er geen verband gevonden voor de leeftijd van participanten en intrinsieke of extrinsieke motivatie. Tot slot is er geen verband gevonden voor het wel of niet gebruiken van een werkblad voor zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie. De conclusie is daarom dat de mate en de soort motivatie die een kind vertoont voor het gebruik van Buts en Bofn, niet onderhevig is aan hun leeftijd of het wel of niet registreren van het poppetje. Op basis van deze inzichten wordt het advies gegeven om door te gaan met de manier van werken zoals Van Tricht nu doet. Uit dit onderzoek is gebleken dat de niet-klinische groep gemotiveerd is voor het werken met Buts en Bofn. Hier kan Van Tricht zich in de toekomst meer op richten. Een suggestie voor vervolgonderzoek is om te onderzoeken of verschillen in motivatie tussen verschillende leeftijden en geslachten wel zichtbaar zijn bij het gebruik van Buts en Bofn over langere tijd.Show less
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De...Show moreDit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De methode bestaat uit gekleurde houten blokjes waarmee persoontjes kunnen worden opgebouwd. Het gebruik van deze verschillende kleuren kan iemand helpen om zijn of haar emoties uit te drukken. Een onderdeel van de methode is een legendakaart. Dit is een werkblad dat de therapeut voor de therapiesessie kan invullen met de cliënt. Op die manier kunnen er afspraken worden gemaakt over welke emotie aan welke kleur wordt toegekend door de cliënt en kan de therapeut de cliënt beter begrijpen. De legendakaart die Buts en Bofn gebruikt, is gebaseerd op het idee dat mensen kleur-emotieassociaties maken. Om te onderzoeken hoe de legendakaart het beste geïmplementeerd kan worden, is er onderzocht in hoeverre kleur-emotieassociaties van basisschoolleerlingen vanaf 7 jaar bij het herkennen van emoties van anderen betrouwbaar zijn. Om hier antwoord op te kunnen geven, hebben 58 participanten op twee meetmomenten een vragenlijst ingevuld waarbij zij kleuren aan de emoties van gezichten moesten koppelen. Uit dit onderzoek bleek dat er sprake is van een beperkte test-hertest betrouwbaarheid van kleur-emotieassociaties. Dit betekent dat kinderen niet per definitie dezelfde kleur toekennen aan een emotie op twee verschillende momenten. Op basis van dit onderzoek kan geadviseerd worden om de legendakaart voor elke therapeutische sessie opnieuw in te vullen met het kind en altijd te blijven vragen welke emotie een kind met een kleur aanduidt.Show less
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De...Show moreDit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Jeanette van Tricht, oprichtster van de methode Buts en Bofn. Buts en Bofn is ontwikkeld met als doel lastige onderwerpen bespreekbaar te maken. De methode bestaat uit gekleurde houten blokjes waarmee persoontjes kunnen worden opgebouwd. Het gebruik van deze verschillende kleuren kan iemand helpen om zijn of haar emoties uit te drukken. Een onderdeel van de methode is een legendakaart. Dit is een werkblad dat de therapeut voor de therapiesessie kan invullen met de cliënt. Op die manier kunnen er afspraken worden gemaakt over welke emotie aan welke kleur wordt toegekend door de cliënt en kan de therapeut de cliënt beter begrijpen. De legendakaart die Buts en Bofn gebruikt, is gebaseerd op het idee dat mensen kleur-emotieassociaties maken. Om te onderzoeken hoe de legendakaart het beste geïmplementeerd kan worden, is er onderzocht in hoeverre kleur-emotieassociaties van basisschoolleerlingen vanaf 7 jaar bij het herkennen van emoties van anderen betrouwbaar zijn. Om hier antwoord op te kunnen geven, hebben 58 participanten op twee meetmomenten een vragenlijst ingevuld waarbij zij kleuren aan de emoties van gezichten moesten koppelen. Uit dit onderzoek bleek dat er sprake is van een beperkte test-hertest betrouwbaarheid van kleur-emotieassociaties. Dit betekent dat kinderen niet per definitie dezelfde kleur toekennen aan een emotie op twee verschillende momenten. Op basis van dit onderzoek kan geadviseerd worden om de legendakaart voor elke therapeutische sessie opnieuw in te vullen met het kind en altijd te blijven vragen welke emotie een kind met een kleur aanduidt.Show less