This study examined the effects of a classroom-focused intervention on early literacy. The intervention consisted of interactive e-book reading via a SMART board combined with a print referencing...Show moreThis study examined the effects of a classroom-focused intervention on early literacy. The intervention consisted of interactive e-book reading via a SMART board combined with a print referencing technique via a program called e-Prent&ABC. The goal of the study was to examine whether focusing on print referencing during storytelling improves the book-bound vocabulary and printing knowledge of kindergarteners and to examine whether this relationship between storytelling and acquiring knowledge is different for children with a relatively low inhibition capacity compared to children with a relatively high inhibition capacity. Results indicated significantly larger gains with high effect sizes in book bound vocabulary (ηp2 = .614) and printing knowledge (ηp2 = .433) after participating in the intervention. The print referencing technique was found to be significantly effective with a high effect size for growth in printing knowledge (ηp2 = .450). The growth in vocabulary was not attributable to the print referencing technique, however this technique did not hinder children’s learning of new words. No significant differences were found after participating in the intervention for children with a relatively low inhibition capacity when compared to children with a relatively high inhibition capacity. The findings indicated that shared e-book reading combined with a print referencing technique is an effective method for stimulating and enhancing early literacy skills of kindergarteners such as printing knowledge and vocabulary.Show less
This study aims to examine the relationship between instructional needs, the level of ASD characteristics, and the level of central coherence in students aged 8 to 12 from grades 5 and 6 of primary...Show moreThis study aims to examine the relationship between instructional needs, the level of ASD characteristics, and the level of central coherence in students aged 8 to 12 from grades 5 and 6 of primary education in the Netherlands (N=87). The goal is to better align education with the learning needs of children with ASD. The current research (DyFT) is part of a larger project titled "Learning to Draw: From Whole to Detail." The current study utilizes three measurement instruments: Raven Standard Progressive Matrices (RSPM), Autism Spectrum Questionnaire (ASQ), and Dynamic Rey-Osterrieth Complex Figure Test (DROCFT). In this study, no significant correlations were found between the level of ASD characteristics, the level of central coherence, the required hints to solve the complex task and effective strategy use. One explanation suggested for the differences between the expectations and the findings is the superior visual skill levels found in individuals with ASD. It is emphasized that ASD is a heterogeneous disorder that can manifest in various ways in individuals. Finally, points for improvement are suggested for future research.Show less
De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less
According to international research, the reading skills of Dutch students have declined in the last few years. The Curriculum-Based Measurement maze test can be used to monitor the progress of...Show moreAccording to international research, the reading skills of Dutch students have declined in the last few years. The Curriculum-Based Measurement maze test can be used to monitor the progress of students’ reading performance. This can help teachers in adjusting instructional programs, which can lead to improvement in students’ reading skills. Although most of the previous research showed that maze test scores measure reading skills, one study showed that the scores measure decoding, not text level reading comprehension. The current study investigated whether the maze test also measures text level reading comprehension, through comparing the scores on maze tests with a standard and a scrambled format. The standard maze test was comprehensible on text level, but the scrambled maze test was not: the text was incoherent, because the sentences were placed in a random order. This study also investigated the relations among reading comprehension level, reading motivation level and maze test scores. Two standard and two scrambled maze tests and the Standards of Coherence questionnaire were completed by 140 fifth grade students. Their reading comprehension Cito-scores were also collected. Results showed that students scored higher on the standard than on the scrambled maze test. This suggests that the scores also reflect reading comprehension on text level, which supports the fact that maze tests measure reading skills. The main effects of reading comprehension level and reading motivation level on maze test scores were significant. Both factors seem to be related to reading performance. The interaction-effect of reading motivation level and reading comprehension level was not significant. The relation between reading motivation level and reading scores appears to be the same for weak, average and strong readers. More research is needed to find out if the maze test scores are sensitive for change when interventions are carried out to increase reading skills.Show less
Het Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer-...Show moreHet Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer- en denkstrategieën vanuit de theorie van Reuven Feuerstein. Bij aanvang van de behandeling met deze methode wordt er een dynamische toets afgenomen, waarbij er een analyse wordt gemaakt van de verschillende cognitieve functies van de cliënt. Tijdens de behandeling wordt er getracht de onderontwikkelde cognitieve functies te ontwikkelen door middel van interactie met een tussenpersoon. Deze rol wordt bij de behandeling vervuld door een zogeheten mediator, die als bemiddelaar tussen de wereld en het kind staat en helpt om betekenis te geven aan alle indrukken en prikkels vanuit de omgeving van de cliënt. Deze mediator doet verschillende soorten oefeningen met de cliënt en focust hierbij voornamelijk op het denkproces in plaats van op de uitkomsten van de oefening. De mediatoren werken vanuit de gedachte dat elk kind effectief kan 'leren leren' door middel van de juiste begeleiding. Het centrum wil met de Feuerstein methode zo veel mogelijk kinderen en jongvolwassenen helpen met achterstanden en leerproblematiek. Om dit te realiseren zou het gunstig zijn als scholen en ouders op de hoogte zijn van de methode en de effectiviteit hiervan, zodat de methode meer bekendheid krijgt. In huidig onderzoek is getracht om de door leerkrachten waargenomen effectiviteit van de methode te onderzoeken. Daarnaast is er onderzocht hoe de methode beter overgedragen kan worden naar de leersituatie in de klas (transfer). Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre zien leerkrachten effecten op het leergedrag van de kinderen die met de Feuerstein methode behandeld worden in de klas en hoe kunnen volgens de leerkrachten de mediatoren transfer - van wat geleerd is tijdens de behandeling - naar de klas bevorderen?” Om tot beantwoording van de onderzoeksvraag te komen is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Deze bestond uit een literatuuronderzoek en semigestructureerde interviews. In totaal zijn er vier participanten geïnterviewd; twee leerkrachten en twee mediatoren. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat voor een goede transfer er zo veel mogelijk overeenkomsten gecreëerd moeten worden tussen de leersituatie en de situatie waarin het geleerde toegepast moet worden. Daarnaast is het hebben van een growth mindset bij zowel leerkrachten als leerlingen bevorderlijk voor de leerprestaties van leerlingen. 3 Uit de interviews is gebleken dat alle participanten een goed contact tussen het Feuerstein centrum en de leerkracht belangrijk achten, maar sommigen hierin tekorten hebben ervaren. Aan de hand van de literatuur en de interviews zijn de volgende adviezen opgesteld voor het Feuerstein centrum: (1) verbeteren van het contact tussen het centrum en de leerkracht (2) de leerkracht informeren over de behandeling met de Feuerstein methode en (3) concrete tips aanreiken aan de leerkrachten. Uit dit onderzoek blijkt dat goede communicatie tussen het centrum en de leeromgeving belangrijk is. Wanneer zowel de mediatoren als de leerkrachten voldoende op de hoogte zijn van de doelen van de cliënt, kunnen zij efficiënter aan dit gezamenlijke doel werken. Door het informeren van de leerkracht en het aanbieden van praktische tips kan het centrum de leerkracht ondersteunen om de contexten beter op elkaar te laten aansluiten, wat de transfer bevorderd. Een limitatie aan dit onderzoek is dat er slechts vier participanten hebben deelgenomen aan het onderzoek. Een advies voor vervolgonderzoek zou zijn om dit onderzoek op een grotere schaal uit te voeren. Met een grotere steekproef kan er meer duidelijkheid ontstaan over de visie van leerkrachten en mediatoren omtrent de methode.Show less
De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less
Dynamic testing has the potential of unveiling information about instructional needs, learning processes and cognitive abilities. The aim of this study was to investigate the learning potential of...Show moreDynamic testing has the potential of unveiling information about instructional needs, learning processes and cognitive abilities. The aim of this study was to investigate the learning potential of gifted children on analogical reasoning tasks, using a computerized dynamic test. The participants were 80 children (mean age = 7.65), who were divided in an experimental condition (n = 41) and a control condition (n = 39), based on randomized blocking. The study consisted of a pre-test and a post-test. In between, the experimental group received two training sessions by following the graduated prompts method, while the control group received two practice moments. The results of this study showed a larger progress from pre- to post-test on analogical reasoning tasks for the experimental group compared to the control group. Therefore, computerised dynamic testing, when using the graduated prompts training, can be seen as a useful method to unveil the learning potential of young gifted children. Furthermore, the study focused on the relationship between dynamic testing and level of test anxiety (low, medium, high) and level of IQ (low, medium, high). As part of that, the instructional needs of these groups during training has been examined. Results did not show a relationship between dynamic testing and test anxiety at all. However, dynamic testing and level of IQ were related. Though the three groups of IQ made the same amount of progress from pre- to post-test, the group with lower IQ scored significant lower during both tests. No differences in instructional needs were found for either levels of test anxiety as well as levels of IQ.Show less
Abstract Aim. The aim of this study was to investigate the role of dynamic testing, using a graduated prompts method, to analyse the learning potential in gifted children. This paper outlines the...Show moreAbstract Aim. The aim of this study was to investigate the role of dynamic testing, using a graduated prompts method, to analyse the learning potential in gifted children. This paper outlines the effect of the dynamic testing of analogic reasoning and the role of test anxiety and planning skills in relation to analogical reasoning and provided instructions. Sample. In this study participated 80 children (48 boys, 32 girls) from the western part of the Netherlands, their average age was 8.1 years (SD = 0.6). Method. An experimental group (41 children) which received the graduated prompts training, was compared in results of completing of analogic reasoning task with a control group (39 children). A pre-test-post-test-design with randomized blocking procedure was used to distinguish both groups. The computer program computerized dynamic testing of analogic reasoning was used to investigate analogic reasoning skills. The Children’s Test Anxiety Scale (CTAS), a self report, was used to measure test anxiety. The digital task named Tower of Hanoi was used to investigate the planning skills of the participants. Results. Dynamic testing of analogic reasoning proved to be successful in improving skills by offering a standardized training using the graduated prompts method. An influence of planning skills on provided hints was also found. Test anxiety did not seem related to dynamic testing of analogic reasoning. Conclusions. Dynamic testing is an effective method to analyse learning potential in analogical reasoning skills. Further research is necessary to investigate the role of planning skills and other metacognitive components. Although this study did not find any influence of test anxiety, further research may focus on more objective measurements of stress during test situations. The results of this study could be implemented in education and clinical assessments.Show less