Abstract: This study examines the influence of individual and organizational features on the willingness to donate money to NPOs of individuals who are atypical of the organization. For this cross...Show moreAbstract: This study examines the influence of individual and organizational features on the willingness to donate money to NPOs of individuals who are atypical of the organization. For this cross-sectional study, participants who were atypical to the presented NPO were recruited online (n = 98). The research materials included information about international NPOs and a questionnaire that measured organizational morality, organizational competence, empathy, and collectivism of the individual, as well as general willingness to help and willingness to donate money to the organization. Multiple regression analyses showed that general willingness to help is predicted by organizational morality and the individual’s empathy. It has also been shown that empathy and general willingness to help have a direct effect on willingness to donate money to an NPO. Mediation regression analysis supported the hypotheses that empathy and organizational morality indirectly influence willingness to donate via willingness to help. Finally, practical recommendations for NPOs, as well as strengths, limitations, and implications of this online study were discussed.Show less
This study examines the role of organizational competence and transparency, altruism, and identification with all humanity in willingness to help and donate to a non-profit organization. In this...Show moreThis study examines the role of organizational competence and transparency, altruism, and identification with all humanity in willingness to help and donate to a non-profit organization. In this cross-sectional study, participants (n = 98) from Academic Prolific were shown a non-profit organization to which they were atypical due to their social identity. They were then asked questions that ascertained how competent and transparent they believed the organization is, how altruistic they were and how much they identified with all humanity. They were also asked questions to measure how willing they were to help the organization overall and how willing they were to specifically donate money to the organization. Direct effects were tested for with multiple regression analyses. These showed that organizational competence is not significantly related to willingness to help, while organizational transparency is. The analyses also showed that altruism is not significantly related to willingness to help while identification with all humanity is. Mediation and moderation analyses were also performed. The results imply that a non-profit organization would be better able to reach their donation goals if they focused more on their perceived transparency rather than competence. Advertising to people who greatly identify with all humanity could also be beneficial. Strengths and limitations are discussed and suggestions for new research are proposed.Show less
Dit onderzoek richt zich op donatiebereidheid van geld van groepen die atypisch zijn voor de organisatie. De rol van competentie van de organisatie en de communicatie van de sociale...Show moreDit onderzoek richt zich op donatiebereidheid van geld van groepen die atypisch zijn voor de organisatie. De rol van competentie van de organisatie en de communicatie van de sociale identiteitswaarde, persoonlijkheid en ervaren aantrekkelijkheid van de organisatie wordt onderzocht. Dit onderzoek had een tussen proefpersonen factorieel design (competentie van de organisatie groep, communicatie van de sociale identiteit waarde groep versus controlegroep). De deelnemers van dit onderzoek waren jonge mannen die atypisch zijn voor de organisatie (N = 68). Er zijn ANOVA’s gedaan en het bleek dat de manipulatie van competentie van de organisatie niet geslaagd was terwijl de manipulatie van sociale identiteitswaarde wel succesvol was. ANOVA liet zien dat er geen direct effect was van de communicatie van de waarde van sociale identiteit op de aantrekkelijkheid van de organisatie. Multipele regressieanalyse liet een direct effect van de competentie van de organisatie op de aantrekkelijkheid van de organisatie zien, en geen direct effect van empathie op donatiebereidheid, en geen direct effect van morele identiteit op donatiebereidheid. Multipele regressieanalyse toonde een direct effect van de aantrekkelijkheid van de organisatie op donatiebereidheid. Mediatie regressieanalyse toonde aan dat communicatie van de sociale identiteitswaarde geen indirecte relatie heeft met de bereidheid om geld te doneren via de aantrekkelijkheid van de organisatie en dat de competentie van de organisatie wel een indirecte relatie heeft met de bereidheid om geld te doneren via de aantrekkelijkheid van de organisatie. Moderatie regressieanalyse toonde aan dat zowel empathie als morele identiteit de relatie tussen competentie van de organisatie en aantrekkelijkheid van de organisatie niet versterkt. Theoretische en praktische implicaties worden besproken, ook beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
This study examined the roles of organizational morality, organizational sociability, individual empathy (empathic concern and empathic perspective taking), and individual altruism on willingness...Show moreThis study examined the roles of organizational morality, organizational sociability, individual empathy (empathic concern and empathic perspective taking), and individual altruism on willingness to donate money to non-profit organizations among members of the general public who are atypical to the organization. This study had a cross-sectional design with 98 participants (N= 98) who were atypical to the organizations that were presented to them. The first multiple regression analysis showed that organizational morality and organizational sociability, while controlling age and gender, relate directly and positively to willingness to help the non-profit organization. The second multiple regression analysis showed that individual empathic concern, but not individual empathic perspective taking and individual altruism, relate directly and positively to willingness to help the organization while controlling the age and gender. The third multiple regression analysis showed that individual empathy (empathic concern and empathic perspective taking), but not individual altruism, while controlling age and gender, relate directly and positively to willingness to donate money. The mediation analyses showed that organizational morality, organizational sociability and individual empathic concern relate indirectly and positively to willingness to donate money to non-profit organizations via willingness to help as mediator. The moderation analyses showed that individual empathic concern and individual empathic perspective taking do not significantly strengthen the association between sociability and predicting willingness to help the organization. The third moderation analysis showed that individual altruism does not significantly strengthen the association between organizational morality and willingness to help. These findings suggest that organizational morality, organizational sociability, individual empathy, but not individual altruism, have an effect on willingness to donate money to nonprofit organizations among people who are atypical to the organization. Theoretical and practical implications; strengths and limitations; and suggestions for new research are discussed.Show less
Dit onderzoek richt zich op de bereidheid van leden van het algemeen publiek om te doneren aan non-profitorganisaties en de rol van affiniteit met de organisatie met voorspellende en modererende...Show moreDit onderzoek richt zich op de bereidheid van leden van het algemeen publiek om te doneren aan non-profitorganisaties en de rol van affiniteit met de organisatie met voorspellende en modererende variabelen (persoonlijke relevantie van de organisatie, persoon-organisatie fit en vertrouwen). Het doel van het onderzoek was om te bekijken welke factoren de bereidheid om geld te doneren beïnvloeden. Het onderzoek had een cross-sectioneel onderzoeksdesign. Deelnemers waren leden van het algemeen publiek uit de Verenigde Staten van Amerika die werden geworven voor deelname aan het onderzoek via Academic Prolific (N = 100). Een multiple regressieanalyse toonde aan dat persoonlijke relevantie van de organisatie en persoon-organisatie fit allebei een significante, directe en positieve relatie hebben met affiniteit met de non-profitorganisatie. Een volgende regressieanalyse toonde aan dat affiniteit met de organisatie tevens een significante, directe en positieve relatie heeft met bereidheid om te doneren. Een mediatieregressieanalyse toonde aan dat persoon-organisatie fit en persoonlijke relevantie van de organisatie beiden een indirecte en positieve relatie hebben met bereidheid om te doneren, waarbij affiniteit met de non-profitorganisatie de mediator is. Een moderatieregressieanalyse toonde aan dat affiniteit met de organisatie en vertrouwen in de organisatie niet significant interacteren in het voorspellen van donatiebereidheid in de vorm van geld. Theoretische en praktische implicaties en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken in de discussiesectie.Show less
Non-profit organisaties (NPO's) hebben baat bij donaties. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen affiniteit met de non-profit organisatie en donatiebereidheid, en empathie met de mensen die...Show moreNon-profit organisaties (NPO's) hebben baat bij donaties. Dit onderzoek richt zich op het verband tussen affiniteit met de non-profit organisatie en donatiebereidheid, en empathie met de mensen die geholpen worden door de non-profit organisatie en donatiebereidheid, bij leden van het algemeen publiek. Ook worden de voorspellers van affiniteit met de non-profitorganisatie en empathie met de met de mensen die geholpen worden door de NPO belicht. Middels dit onderzoek wordt duidelijk hoe gelddonatiebereidheid kan worden vergroot. Het onderzoek is uitgevoerd met een cross-sectioneel design in de vorm van een vragenlijst, die is afgenomen bij leden van het algemeen publiek (n=100). Uit de eerste multipele regressieanalyse blijkt dat de voorspeller affiniteit met de non-profit organisatie direct en positief relateert aan gelddonatiebereidheid, empathie niet. Uit de tweede multipele regressieanalyse blijkt dat de voorspeller sociale identiteit direct en positief relateert aan affiniteit met de organisatie. Uit deze multipele regressieanalyse blijkt ook persoonlijke relevantie van de organisatie marginaal direct en positief relateert aan affiniteit met de organisatie. Uit de derde multipele regressieanalyse blijkt dat altruïsme direct en positief relateert aan empathie, morele identiteit niet. Uit de vier mediatieanalyses is gebleken dat er indirecte en positieve relaties zijn tussen persoonlijke relevantie van de organisatie, sociale identiteit match met gelddonatiebereidheid via affiniteit met de organisatie. Er zijn geen indirecte en positieve relaties zijn tussen morele identiteit en altruïsme op gelddonatiebereidheid via empathie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besproken.Show less
This paper examines the psychological factors that influence donation to nonprofit organizations (NPOs) using a social categorization perspective. The present study investigates the role of...Show moreThis paper examines the psychological factors that influence donation to nonprofit organizations (NPOs) using a social categorization perspective. The present study investigates the role of affinity with, and likeability of, the nonprofit organization, altruism and empathy in the willingness to donate time and effort to the nonprofit organization, referred to as different types of volunteerism. In a cross-sectional survey study, a sample of 143 members of the general public completed the self-report questionnaire of the research via the online crowdsourcing service Prolific (N = 143). Results of multiple regression analysis indicated that affinity with the nonprofit organization, when controlled for altruism, predicted likeability of the nonprofit organization and willingness to volunteer for the nonprofit organization. Furthermore, altruism, when controlled for affinity with the nonprofit organization, predicted empathy. Mediation analysis revealed that likeability of the nonprofit organization mediated the relationship between affinity with the nonprofit organization and willingness to volunteer for the nonprofit organization. Unexpectedly, empathy did not significantly mediate the relationship between altruism and willingness to volunteer for the nonprofit organization. Finally, moderation analysis showed that altruism did not significantly strengthen the relationship between affinity with the nonprofit organization and likeability of the nonprofit organization. The findings provide support for the hypothesized relationship between affinity with the nonprofit organization, likeability with the nonprofit organization, and willingness to volunteer for the nonprofit organizations. Theoretical and practical contributions, limitations, and suggestions for new research are discussed.Show less
Dit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van...Show moreDit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van vrijwilligers in de vorm van tijd en geld aan non-profit organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een cross-sectionele vragenlijst op het Amazon Mechanical Turk Online Platform. De vragenlijst is ingevuld door 105 (N =105) participanten die werkzaam zijn als vrijwilliger bij non-profit organisaties in de Verenigde Staten van Amerika. Een multipele regressieanalyse toonde dat er sprake is van een significant positief effect van zowel identificatie met de organisatie, als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, op de bereidheid om geld te doneren aan een non-profit organisatie. Uit multipele regressieanalyses bleek ook dat de warmte van de organisatie direct en positief bijdraagt aan identificatie met de organisatie en dat het gevoel van bij de organisatie te horen direct en positief effect heeft op gevoelens van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Aanvullend toonde een eerste mediatieregressieanalyse dat er sprake is van een indirect en positief effect van de warmte van een organisatie op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door de identificatie met de organisatie. De tweede mediatie regressieanalyse heeft laten zien dat er sprake is van een indirect en positief effect van het gevoel van het bij de organisatie horen op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De multipele regressieanalyses en de mediatie regressieanalyses lieten geen significante effecten zien wanneer de bereidheid om tijd te doneren, in de vorm van tijd (vrijwilligerswerk doen) als uitkomstvariabele werd gebruikt. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden in dit onderzoek uitgebreid beschreven.Show less
Dit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect en prestige), op het doneren aan non-profit organisaties, in de vorm van tijd en/of geld. Er is een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek gedaan, onder vrijwilligers bij non-profit organisaties (n = 105) in de Verenigde Staten. Een eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat identificatie met de organisatie direct en positief gerelateerd is aan de bereidheid om geld te doneren, maar psychologisch eigenaarschap van de organisatie niet. Een tweede multipele regressieanalyse toonde dat controle over de organisatie direct en positief gerelateerd is aan het ervaren van psychologisch eigenaarschap van de organisatie, maar vertrouwdheid met de organisatie niet. Een derde multipele regressieanalyse toonde dat respect direct en positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie, maar prestige niet. De relevante mediatie regressieanalyse toonde dat respect binnen de organisatie indirect significant positief gerelateerd is aan bereidheid om geld te doneren aan de organisatie, via identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besprokenShow less
Dit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de donatiebereidheid van vrijwilligers. We hebben een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek gedaan onder vrijwilligers (n = 105) van verschillende non-profit organisaties. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers beiden direct positief relateren aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het geld doneren aan de organisatie. De tweede multipele regressieanalyse liet o.a. zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie negatief is gerelateerd aan de bereidheid om tijd te doneren. Onze derde multipele regressieanalyse, waarbij respect een controlevariabele was, gaf aan dat baancomplexiteit direct positief is gerelateerd aan psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De vierde multipele regressieanalyse, waarbij baancomplexiteit de controlevariabele was, heeft laten zien dat respect direct positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat baancomplexiteit, via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde ook dat respect, via identificatie met de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek, worden besproken.Show less
In deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties....Show moreIn deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties. Het design is een cross sectioneel vragenlijstonderzoek, afgenomen via Amazon Mechanical Turk bij vrijwilligers die actief zijn bij non-profitorganisaties in de Verenigde Staten (n = 105). Uit de eerste serie multipele regressieanalyses is gebleken dat vrijwilligers die psychologisch eigenaarschap van de organisatie ervaren, sneller bereidheid zijn om zowel geld als tijd te doneren. Daarentegen bleek een vrijwilliger die zich sterk identificeert met de organisatie wel sneller bereid om geld te doneren aan de organisatie, maar niet sneller bereid om vrijwilligerswerk te doen. Uit de tweede multipele regressieanalyse bleek dat vrijwilligers met een sterk gevoel van controle over de organisatie ook een sterker gevoel van psychologisch eigenaarschap van de organisatie rapporteerden. De derde multipele regressieanalyse toonde dat een gevoel van trots op de organisatie ervoor zorgt dat vrijwilligers zich meer identificeren met de organisatie. Mediatie regressieanalyse liet zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie de positieve indirecte relatie tussen controle en de bereidheid om geld te doneren, medieert. Zo ook werd de significante en positieve relatie tussen trots op de organisatie en de bereidheid tot financiële donaties gemedieerd door identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolg onderzoek worden benoemd.Show less
Dit onderzoek gaat over het effect van psychologische gevoelens van eigenaarschap van, en identificatie met, de non-profitorganisatie op de donatiebereidheid van vrijwilligers. Hierbij is gebruik...Show moreDit onderzoek gaat over het effect van psychologische gevoelens van eigenaarschap van, en identificatie met, de non-profitorganisatie op de donatiebereidheid van vrijwilligers. Hierbij is gebruik gemaakt van een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek. De deelnemers waren 105 vrijwilligers, van tussen de 23 en 70 jaar oud, werkzaam bij non-profitorganisaties in de Verenigde Staten. Voor de vragenlijst is gebruik gemaakt van gevalideerde meetinstrumenten voor het meten van de variabelen van het huidige onderzoek. Een serie multipele regressieanalyses toonde dat a) collectief, maar niet individueel, psychologisch eigenaarschap over de organisatie een directe positieve relatie heeft met bereidheid tot het doneren van geld, b) identificatie met de organisatie een directe positieve relatie heeft met de bereidheid tot het doneren van geld, en c) zelfinvestering in de organisatie en het gevoel van bij de organisatie te horen allebei een directe en positieve relatie hebben met zowel individueel als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie én identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat het gevoel van bij de organisatie te horen en zelfinvestering in de organisatie, via een collectief gevoel van psychologisch eigenaarschap over de organisatie en identificatie met de organisatie als mediatoren, een positieve indirecte relatie hebben met donatiegedrag in de vorm van geld. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besprokenShow less
In deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de...Show moreIn deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de organisatie. Voor het voortbestaan van non-profit organisaties is het waardevol om kennis te hebben van de beweegredenen van vrijwilligers achter donatiebereidheid en bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor de organisatie. In de huidige wetenschappelijke literatuur is hier nog weinig over bekend. Het onderzoek is gedaan middels een vragenlijstonderzoek met een cross-sectioneel design met vrijwilligers bij organisaties uit de Verenigde Staten als deelnemers (n = 105). Wat betreft donatiebereidheid liet een serie multipele regressieanalyse enkel zien dat identificatie met de organisatie invloed heeft op gelddonaties. Wat betreft positieve-mond-tot-mond reclame liet een serie multipele regressieanalyses met name zien dat identificatie met de organisatie bijdraagt aan de bereidheid van vrijwilligers om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van tijd en geld aan de organisatie. Uit een navolgende multipele regressieanalyse bleek niet dat het hebben van controle binnen de organisatie onder vrijwilligers zorgt voor gevoelens van psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Daarnaast zijn respect en moraliteit onderzocht als voorspellers van identificatie met de organisatie. Een multiple regressieanalyse liet ondersteuning zien. Er is ook een mediatieregressieanalyse gedaan, hieruit kwam met name naar voren dat zowel respect als moraliteit een indirecte relatie heeft met donatiebereidheid in de vorm van geld én bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Verder zijn er theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, besproken.Show less
Deze studie richt zich op donatiegedrag van vrijwilligers aan non-profit organisaties. Psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers zijn...Show moreDeze studie richt zich op donatiegedrag van vrijwilligers aan non-profit organisaties. Psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers zijn de voorspellers voor de bereidheid om geld of tijd te doneren in dit onderzoek. Als voorspeller van psychologisch eigenaarschap van de organisatie wordt controle gebruikt, en als voorspeller voor identificatie met de organisatie wordt respect gebruikt. Het is een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek onder vrijwilligers uit de Verenigde Staten (N=103) gerekruteerd voor onderzoeksdeelname via het Amazon Mechanical Turk Platform. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, beiden een significant directe en positieve relatie hebben met donatiebereidheid in de vorm van geld. De tweede multipele regressieanalyse toonde o.a. een directe en positieve relatie van controle met psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en de derde multipele regressieanalyse toonde o.a. een directe en positieve relatie van respect met identificatie met de organisatie. Vervolgens toonde de eerste mediatieregressieanalyse dat controle indirect en significant relateerde aan de bereidheid om geld te doneren via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator. De tweede mediatieregressieanalyse toonde dat respect indirect en significant relateerde aan de bereidheid om geld te doneren via identificatie met de organisatie als mediator. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besproken.Show less
Dit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van...Show moreDit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van vrijwilligers in de vorm van tijd en geld aan non-profit organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een cross-sectionele vragenlijst op het Amazon Mechanical Turk Online Platform. De vragenlijst is ingevuld door 105 (N =105) participanten die werkzaam zijn als vrijwilliger bij non-profit organisaties in de Verenigde Staten van Amerika. Een multipele regressieanalyse toonde dat er sprake is van een significant positief effect van zowel identificatie met de organisatie, als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, op de bereidheid om geld te doneren aan een non-profit organisatie. Uit multipele regressieanalyses bleek ook dat de warmte van de organisatie direct en positief bijdraagt aan identificatie met de organisatie en dat het gevoel van bij de organisatie te horen direct en positief effect heeft op gevoelens van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Aanvullend toonde een eerste mediatieregressieanalyse dat er sprake is van een indirect en positief effect van de warmte van een organisatie op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door de identificatie met de organisatie. De tweede mediatie regressieanalyse heeft laten zien dat er sprake is van een indirect en positief effect van het gevoel van het bij de organisatie horen op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De multipele regressieanalyses en de mediatie regressieanalyses lieten geen significante effecten zien wanneer de bereidheid om tijd te doneren, in de vorm van tijd (vrijwilligerswerk doen) als uitkomstvariabele werd gebruikt. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden in dit onderzoek uitgebreidShow less