While reading a text, the reader makes a mental representation of this text to understand it. Reading comprehension is one of the most important tasks in primary school. It is important for success...Show moreWhile reading a text, the reader makes a mental representation of this text to understand it. Reading comprehension is one of the most important tasks in primary school. It is important for success in all subjects in school, but it is also important in daily life. The aim of this study is to investigate if readers a text understand better if they are interested in the subject of the text than when they are less interested. In addition, it is investigated whether the difference is different for low-motivated readers than for highly-motivated readers. The following research question has been formulated: ‘Do readers understand a text better when they are very interested in the subject of a text than when they are uninterested in the subject of the text? And is the difference non-identical for highly intrinsically motivated readers and low intrinsically motivated readers?’ To answer the research question, the reader has completed a reading task and a questionnaire about reading motivation. The reader has chosen three interesting topics and three uninteresting topics to read. After reading the text, the reader was asked to answer three literal questions and three inference questions about the text. In this way, it could be investigated whether interest in a specific text plays a role in text comprehension. The reader also completed a questionnaire about reading motivation to investigate whether the difference is different for highly motivated readers than for low-motivated readers. In this research, attention is only paid to intrinsic motivation. The research has shown that interest has no influence on text comprehension and there is no difference for highly motivated readers and low-motivated readers. Despite these results, it is still recommended to look for texts that arouse the interest of children. According to the literature, interest and motivation are effective factors for text comprehension.Show less
Verschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere...Show moreVerschillende opmaakfactoren van een tekst kunnen het leesproces en het leesbegrip van de lezer beïnvloeden. Het aanpassen van de opmaak van een tekst kan mogelijk leiden tot een hogere leessnelheid en een hoger tekstbegrip. Beeline Reader is een digitale web extensie, waarbij gebruik gemaakt wordt van kleurovergangen in de tekst, waardoor het leesproces mogelijk verbeterd wordt, om zo het tekstbegrip te verhogen. In het huidige onderzoek is onderzocht in hoeverre traditionele opmaakfactoren van een tekst (regelafstand en regellengte) en het gebruik van Beeline Reader invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers (N =21). Dit is onderzocht door het uitvoeren van een leestaak, bestaande uit acht teksten, vier teksten in combinatie met Beeline Reader en vier teksten in Zwart-Wit. Door middel van eyetracking is het leesproces van de lezers onderzocht. Uit het onderzoek komt naar voren dat Beeline Reader geen invloed heeft op het leesproces (totale leessnelheid, duur van de eerste lezing, duur van de tweede lezing) en het tekstbegrip. Teksten met een dubbele regelafstand zorgen voor een hogere leessnelheid ten opzichte van een enkele regelafstand, zolang deze maar gecombineerd is met een lange regellengte. Mogelijk komt dit door ‘crowding’ effecten. Tevens wordt er sneller gelezen bij teksten met een korte regellengte, zolang deze gecombineerd worden met een enkele regelafstand. Geconcludeerd kan worden dat traditionele opmaakfactoren van de tekst invloed hebben op het leesproces van ervaren lezers, maar dat dit afhankelijk is van hoe de regelafstand en regellengte zijn gecombineerd.Show less
The present study investigated what the influence of media is on the comprehension skill of students in upper primary school, where a distinction is made in their reading proficiency skill, age and...Show moreThe present study investigated what the influence of media is on the comprehension skill of students in upper primary school, where a distinction is made in their reading proficiency skill, age and intrinsic motivation. Reading comprehension is a very complex skill, which consist of two components: basic language skills and comprehension skills. The inference skill is one of the comprehension skills, which could possible also be trained in other modes than reading. Previous studies haven’t shown the difference between individuals yet. In the current study 31 participants from grade 4, 5 and 6 completed three comprehending tasks: reading, listening and watching a narrative story. In the analyses are the independent, between variables: reading proficiency skill, age and intrinsic motivation and the dependent, within variables: reading, listening and watching. The findings from the current study highlights there are no differences between media modes and readers based on decoding skills, media and ages, and media and intrinsic motivation. Indeed the findings show that there are differences between media and readers with a weak performance in comprehension. Weak comprehenders show lower performance scores for the reading task than strong comprehenders, however they are no differences found in the listening and watching task. To conclude weak comprehenders possess comprehension skills by the use of other media, but experience difficulties with reading processes.Show less