Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Iedereen kent de beelden van de protesten voor Black Lives Matter in de Verenigde Staten. Groepen mensen die massaal bijeen kwamen om zich te verzetten tegen het structureel racisme dat afro...Show moreIedereen kent de beelden van de protesten voor Black Lives Matter in de Verenigde Staten. Groepen mensen die massaal bijeen kwamen om zich te verzetten tegen het structureel racisme dat afro-Amerikanen dagelijks meemaken. Verder zijn er internationaal ook veel demonstraties om het milieu te verbeteren, zoals schilderijen die worden besmeurd door klimaatactivisten. Deze protesten waren te zien op verschillende media’s en hebben een grote indruk achtergelaten. Racisme en milieuvervuiling zijn beide prominente problemen in de maatschappij en deze kunnen elkaar versterken. Dit is terug te zien bij milieuracisme. Bij milieuracisme wordt een bepaalde groep vanwege hun huidskleur meer benadeeld door milieuvervuiling dan witte mensen. Zwarte mensen hebben door structureel racisme al een grotere differentiële kwetsbaarheid. Dit betekent dat zij op de gebieden toegang tot middelen, politiek en bestuur, cultuur en kennis en informatie te kort komen vergeleken met witte mensen in hun omgeving.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
In dit essay maak ik een vergelijking tussen de manier waarop de aanname van Nederland als een wit land, alsmede het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld worden ervaren in fysieke ruimtes en...Show moreIn dit essay maak ik een vergelijking tussen de manier waarop de aanname van Nederland als een wit land, alsmede het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld worden ervaren in fysieke ruimtes en online ruimtes. Ik gebruik hierbij Gloria Wekker's (2016) interpretatie van het cultureel archief, een concept dat oorspronkelijk afkomstig is van Edward Saïd (1978). Het cultureel archief kan beschreven worden als een repositorium van sentimenten die binnen een samenleving breed worden ervaren. Deze sentimenten zijn zichtbaar in alledaagse interacties. Aan de hand van een aantal tweets beargumenteer ik dat online ruimtes zich spiegelen aan fysieke ruimtes bij het uitdragen van een narratief van een wit Nederland en het witte Nederlandse zelfbeeld van onschuld.Show less