In dit onderzoek is gekeken naar begrijpend lezen bij Nederlandse en tweede generatie Turks-Nederlandse kinderen en volwassenen om meer inzicht te krijgen in de cognitieve vaardigheden tijdens het...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar begrijpend lezen bij Nederlandse en tweede generatie Turks-Nederlandse kinderen en volwassenen om meer inzicht te krijgen in de cognitieve vaardigheden tijdens het lezen voor begrip. Dit onderzoek is gedaan bij 12 Turks-Nederlandse kinderen, 13 Turks-Nederlandse volwassenen, 23 Nederlandse kinderen en 21 Nederlandse volwassenen wonend in Nederland. Er is gebruik gemaakt van verhalen die voorgelezen moesten worden met irrelevante (te negeren) woorden erin. Daarna volgde een RAT taak om te testen of de irrelevante woorden geprimed waren (target woorden) en er waren ter vergelijking woorden die niet in de tekst voorkwamen (filler woorden). Uit de resultaten komt naar voren dat Nederlandse kinderen meer target woorden dan filler woorden goed hebben, bij Turks-Nederlandse kinderen werd geen verschil gevonden tussen de target en de filler woorden. De Turks-Nederlandse volwassenen hadden meer target woorden goed dan filler woorden, bij de Nederlandse participanten was dit niet het geval. Turks-Nederlandse kinderen en Nederlandse volwassenen volgen een soortgelijk patroon. Een ander resultaat van dit onderzoek is dat Turks-Nederlandse volwassenen en Nederlandse kinderen op elkaar lijken. Vervolgonderzoek is nodig om de effecten van woordenschat hierin te kunnen onderzoeken en om meer te weten te komen over meertaligheid en het effect hiervan op het cognitieve vermogen.Show less
In Dutch education increasing attention is being given to the talent of gifted students. In this research the learning conditions, the social well-being and the intrinsic motivation are central. 56...Show moreIn Dutch education increasing attention is being given to the talent of gifted students. In this research the learning conditions, the social well-being and the intrinsic motivation are central. 56 gifted students from grades 4, 5, and 6 (age 8-12) in primary education have been tested. The students have filled out two questionnaires. One questionnaire was made for this research and focuses on the learning needs of gifted students. The other is a standardized questionnaire, and called in Dutch, de Competentie Belevingsschaal voor Kinderen (CBSK). In addition, an interview has been done about the learning needs of gifted students. The results show no significant differences among gifted students from grade 4 and 6 (age 8-12) as far as social well-being and intrinsic motivation are concerned. Besides, no significant differences were found with regard to the social well-being and the intrinsic motivation and visiting the ‘plusklas’. A regression analysis was used to test if there was a connection between the CBSK and the intrinsic motivation. Nothing significant was found. A regression correlation did show a connection between the CBSK and the social well-being. Additional research could focus on the social well-being and the (intrinsic) motivation of the gifted pupil in relation to the teacher and a way of deepening the teaching material. The latter one could be offered by taking an empiric cycles and by teaching an exploring attitude with gifted students in order to develop their talent as much as possible and being intrinsic motivated.Show less
Lezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers...Show moreLezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers een targetzin langzamer lezen, als deze in strijd is met de voorgaande tekst: het zogenaamde inconsistentie-effect. Uit een studie van Helder. e.a. blijkt echter lezers over deze inconsistenties heen kunnen lezen, en dat die kans groter wordt naarmate het aantal tussenliggende zinnen toeneemt. In deze studie bij MBO studenten worden die resultaten grotendeels gerepliceerd. Deze steekproef is qua opleidingsniveau representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking, daardoor kunnen de resultaten goed worden gegeneraliseerd naar de populatie. Het feit dat het inconsistentie-effect bij zes tussenliggende zinnen niet verder afneemt, maar juist significant toeneemt kan niet wetenschappelijk verklaard worden, en vereist verder onderzoek.Show less
Recent developments in society have resulted in multiple financial cutbacks in higher education. These cutbacks have consequences for both universities and students. To prevent students from...Show moreRecent developments in society have resulted in multiple financial cutbacks in higher education. These cutbacks have consequences for both universities and students. To prevent students from dropping out of college and facing high financial costs as well as personal problems, it has now become crucial for adolescents to choose their subject of study carefully. This process of choice involves rational factors as well as socio-emotional factors relevant to studying and college life. In this study we examined whether older adolescents (ages 17-18) put more emphasis on rational factors than socio-emotional factors, than younger adolescents (ages 12-13 and 14-15). Healthy adolescents (31 boys, 29 girls, ages 11-18) read a college brochure, written especially for this study. The brochure contained 26 rational and 26 socio-emotional factors relevant to studying and college life. Afterwards they were asked to write down everything they remembered of the brochure. The amount of rational and socio-emotional factors students in different age groups were able to recall was measured and compared. Age-related changes in the amount of factors and type of factor recalled were found. Findings suggest that, even though older adolescents value rational factors more than younger adolescents do, they still seem to emphasize social-emotional factors too much when confronted with study- and college-related information. Further research is needed to explore if there is a relation between the emphasis of adolescents on social-emotional factors and college drop-out rates.Show less