In dit onderzoek is het voorspellend vermogen van de executieve functies werkgeheugen, inhibitie en volgehouden aandacht van kinderen in groep 2 voor het rekenniveau in groep 3 onderzocht. Daarbij...Show moreIn dit onderzoek is het voorspellend vermogen van de executieve functies werkgeheugen, inhibitie en volgehouden aandacht van kinderen in groep 2 voor het rekenniveau in groep 3 onderzocht. Daarbij is onderzocht of er een verschil is in rekenniveau voor kinderen van ouders die wel of geen oudertraining met betrekking tot het executief functioneren hebben gevolgd. Vier taken van de Amsterdamse Neuropsychologische Taken (ANT) zijn afgenomen bij 112 kinderen uit groep 2 van het reguliere basisonderwijs, 67 jongens en 53 meisjes: Sustained Attention Objects 2 keys (SA02), Baseline Speed (BS), Go-NoGo (GNG) en Spatial Temporal Sequencing (STS). Een jaar later is door middel van de toets voor rekenen-wiskunde van het Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito) het rekenniveau bepaald. Van de drie executieve functies bleek alleen het werkgeheugen in groep 2 een significante voorspeller te zijn voor het rekenniveau in groep 3. Hoe beter het werkgeheugen in groep 2, des te hoger het rekenniveau in groep 3. Kinderen waarvan de ouders een oudertraining hebben gevolgd hadden een significant hoger rekenniveau in groep 3.Show less
De kleuterleeftijd is een periode waarin vaardigheden worden ontwikkeld die essentieel zijn voor later academisch en sociaal succes. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in deze...Show moreDe kleuterleeftijd is een periode waarin vaardigheden worden ontwikkeld die essentieel zijn voor later academisch en sociaal succes. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in deze periode van de ontwikkeling. Zwakke emotieherkenning en zwakke executieve functies zijn risicofactoren voor de ontwikkeling van kinderen. Deze correleren met een veelheid aan gedragsproblemen en stoornissen. Ook de schoolrijpheid lijkt beïnvloed te worden door sociale competentie en executieve functies. Is er dan een relatie tussen emotieherkenning en executieve functies en hebben deze invloed op de cito-scores van kleuters? Om deze vragen te beantwoorden zijn 152 kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 7 jaar onderzocht. Emotieherkenning en executieve functies zijn gemeten met behulp van de Amsterdamse Neuropsychologische Taken. Uit de resultaten blijkt dat executieve functies correleren met emotieherkenning, maar dat de relatie zwak is. In dit onderzoek wordt de mogelijkheid van een exponentieel verband bediscussieerd. De cito-scores van kinderen zijn vergeleken met de resultaten op de taken die emotieherkenning, werkgeheugen, inhibitie en mentale flexibiliteit meten. Kinderen die goed presteren op deze taken hadden over het algemeen hogere cito-scores. Een mogelijke verklaring is dat kinderen die deze vaardigheden goed beheersen meer mogelijkheden hebben om te profiteren van onderwijs en daardoor betere schoolprestaties halen.Show less