Recent research focuses on understanding the relationship between intelligence and psychopathy. However, many inconsistent results are found. On top of that, the information on how individuals with...Show moreRecent research focuses on understanding the relationship between intelligence and psychopathy. However, many inconsistent results are found. On top of that, the information on how individuals with psychopathy could be helped optimally, is still limited. The current study investigated the relationship between intelligence and the three domains of psychopathy: the affective, interpersonal, and behavioral dimension. A second topic of interest was the possible moderation effect of conduct disorder on the relationship between intelligence and the three dimensions of psychopathy. A sample of adolescents with and without conduct disorder was used to answer the question whether there is a relationship between intelligence and the three domains of psychopathy and whether conduct disorder moderates these three relationships (N = 89, Mage = 17.1, SDage = 1.33). The participants were asked to fill in the Youth Psychopathic Traits Inventory, the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia to decide if the participants were meeting the criteria for the classification of conduct disorder or not, and to complete some tasks of the Wechsler Adult Intelligence Scale (third edition) or the Wechsler Intelligence Scale for Children (third edition) to estimate the general intelligence. To answer the research question six regression analyses were performed. Socioeconomic status was considered as a control variable within every regression analysis. After performing the regression analyses only one result was found to be significant: the moderation effect of intelligence X conduct disorder on the relationship between intelligence and the affective dimension of psychopathy. There appeared to be a crossover interaction in which the relationship between intelligence and the affective dimension of psychopathy is positive when someone has the classification of conduct disorder and in which the relationship between intelligence and the affective dimension of psychopathy is negative when someone doesn’t have conduct disorder.Show less
In deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate...Show moreIn deze experimentele studie is het effect van een leidstervaardigheidstraining, VIPP-CCC, op probleemgedrag bij kinderen op het kinderdagverblijf onderzocht. Daarnaast is onderzocht in welke mate de kwaliteit van het kinderdagverblijf en het aantal uren dat kinderen naar het kinderdagverblijf gaan (kwantiteit) moderatoren zijn in het effect van de interventie op probleemgedrag. De analyses zijn op groepsniveau gedaan, waarbij er sprake was van 18 kinderdagverblijven (9 in de interventiegroep, 9 in de controlegroep). Resultaten tonen aan dat er geen significant effect is gevonden op probleemgedrag. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van het kinderdagverblijf bleken geen modererend effect te hebben op deze relatie. Wel zijn er een aantal trends gevonden. Zo is te zien dat er minder probleemgedrag in de posttest gerapporteerd is ten opzichte van de pretest. Daarnaast is er ook een trend te zien voor kwantiteit als moderator: hoe meer uren kinderen uit de interventiegroep op het kinderdagverblijf doorbrengen, hoe meer probleemgedrag gerapporteerd werd. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef wordt aanbevolen.Show less