In deze thesis is onderzoek verricht naar gebruik van het instrument ‘portfolio’ op de Pabo. Het onderzoek heeft in twee ronden plaatsgevonden. In de eerste ronde is geïnventariseerd hoe er op Pabo...Show moreIn deze thesis is onderzoek verricht naar gebruik van het instrument ‘portfolio’ op de Pabo. Het onderzoek heeft in twee ronden plaatsgevonden. In de eerste ronde is geïnventariseerd hoe er op Pabo’s van het portfolio gebruik wordt gemaakt; de Pabo’s zijn daartoe in drie typeringen onderverdeeld. In de tweede ronde is op hogeschool Driestar Educatief nader onderzoek verricht naar gebruik van het type ‘trainingsportfolio’. De focus lag hierbij op het portfoliogesprek met de studieloopbaanbegeleider. Er is gekeken naar verbanden tussen de perceptie van leren van de student, het gebruik van feedback, de mentorstijl van de studieloopbaanbegeleider en de zelfwaardering van de student. Tijdens de tweede ronde hebben 47 Pabo-studenten een vijfdelige vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat respondenten met een slb’er met een sturende stijl een hogere zelfwaardering hebben dan respondenten met een slb’er met een niet-sturende stijl. De respondenten scoren gemiddeld hoog op de perceptie van leren tijdens het portfoliogesprek. Ook op het feedbackgebruik wordt gemiddeld hoog gescoord. Uit de resultaten blijkt een verband tussen de perceptie van leren van de student en de mentorstijl van de studieloopbaanbegeleider. Respondenten met een studieloopbaanbegeleider met de mentorstijl Advisor geven de hoogst gemiddelde score. Tevens blijkt dat respondenten met een slb’er met de mentorstijl Advisor het feedbackgebruik het hoogst waarderen.Show less
This study focuses on the influence of the mentor’s approach and the student teacher’s relationship with his mentor on the student teacher’s perceived learning outcomes, measured by his perceived...Show moreThis study focuses on the influence of the mentor’s approach and the student teacher’s relationship with his mentor on the student teacher’s perceived learning outcomes, measured by his perceived knowledge productivity. In a comparative case-based design including 12 couples of student teachers and their mentors we compared the student teacher’s perceived knowledge productivity for groups based on the experienced mentor’s approach in the mentoring conversation and the student teacher’s relationship with his mentor. The findings of this study suggest that: • The mentor’s approach in the mentoring conversation does not significantly influence the student teacher’s perceived knowledge productivity. We compared two approaches: a scaffolding and prescriptive ‘high road’ approach and an exploring ‘low road’ approach. • Student teachers who have a positive relationship with their mentor have higher perceived knowledge productivity. The student teacher’s relationship with his mentor was measured on three variables: student teacher’s satisfaction with his mentor, experienced effect of the mentoring and closeness in the mentoring relationship. Our findings indicate that the relationship between student teacher and mentor influences the student teacher’s perceived learning outcomes. Therefore more attention in matching student teachers and mentors is desirable. A high closeness in the relationship also has a positive influence on the student teacher’s perceived learning outcomes. It would be recommendable to reconsider the detached way a teacher educator is currently mentoring his student teacher. Although no significant influence for mentor’s approach to perceived knowledge productivity is found, we did see slightly higher scores for the group of student teachers who experienced a ‘low road’ approach. This suggests that our ‘low road’ might facilitate learning. If this finding can be generalized to all mentoring, mentors can deliberately use this approach to increase student teacher’s learning outcomes. We also found that the experimental model on mentor’s approach used in this study might not be correct or complete. We suggest improving the instrument used to measure the mentor’s approach by adding a category ‘explanation of practical knowledge’ and suggest changing the level of measurement from propositions to paragraphs or turns taken in the conversation.Show less
Binnen organisaties is er een groeiende interesse waar te nemen voor Web 2.0, hierna aangeduid als Digitale Technologische Elementen 2.0. Om te kijken welke rol DTE 2.0 kunnen spelen binnen het...Show moreBinnen organisaties is er een groeiende interesse waar te nemen voor Web 2.0, hierna aangeduid als Digitale Technologische Elementen 2.0. Om te kijken welke rol DTE 2.0 kunnen spelen binnen het corporate curriculum van organisaties in Nederland, is er een onderzoek uitgevoerd onder 156 hoger opgeleide en werkzame respondenten. De gegevens zijn verzameld via een vragenlijst bestaande uit gesloten en open vragen. Naast een kwantitatieve analyse met behulp van beschrijvende statistiek en Chi-kwadraat¬toetsen, is een kwalitatieve analyse uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat binnen de drie onderzochte werkcontextelementen (werkoverleg, externe gerichtheid en ontwikkelend leren) tweederde van de respondenten gebruik maakt van DTE 2.0. Het meest gebruikte DTE 2.0 is LinkedIn. Het belangrijkste functionele kenmerk waar een DTE 2.0 aan moet voldoen in de werkcontext, is snelheid. Voor wat betreft leerondersteunende kenmerken moet DTE 2.0 volgens de respondenten met name aansluiten bij het eigen competentieniveau van de gebruiker. DTE 2.0 heeft als meest positieve eigenschap voor het leerproces dat gebruikers in contact worden gebracht met andere experts. Versnippering van tijd wordt als meest belemmerend ervaren voor het leerproces. Verder komt uit de analyse met behulp van de Chi-kwadraattoets naar voren dat de leerfunctie probleemoplossende vaardigheden significante afhankelijkheid vertoont met het gebruik van DTE 2.0 binnen de werkcontext externe gerichtheid. Respondenten vinden dus dat het gebruik van DTE2.0 in die context de ontwikkeling van hun probleemoplossende vaardigheden meer stimuleert. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de leerfunctie zelfregulatie bij gebruik van DTE2.0 binnen die context. Er werd daarnaast significante afhankelijkheid gevonden tussen de werkcontext ontwikkelend leren en de leerfunctie zelfregulatie. Er is geen significant effect gevonden tussen het wel of niet gebruiken van DTE 2.0 binnen de drie werkcontexten en de mate van innovatie. Uit de kwalitatieve analyse komt naar voren dat de respondenten een positieve toekomst¬verwachting hebben over leren en innoveren in hun eigen organisatie via DTE 2.0. Over het algemeen genomen scoort de non-profitbranche lager dan de profitbranche bij het toepassen van DTE 2.0 binnen de drie gemeten werkcontextelementen.Show less
This study has made a serious attempt to uncover in which domains of feedback misperceptions arise during the mentoring process of feedback by means of reciprocal communication between mentors and...Show moreThis study has made a serious attempt to uncover in which domains of feedback misperceptions arise during the mentoring process of feedback by means of reciprocal communication between mentors and their students, what possible causes are of these misperceptions, and which effect this miscommunication has on the actual usage of feedback. The domains have been examined regarding differences and possible mutual relations between and within the student populations, as well as between the student populations and their corresponding mentors. Feedback functions as a powerful instrument when it is actually brought into practice by the students to progress and develop themselves towards academic and social maturity during their self regulated study process. However, during the past few years the problem has gradually come to the surface that the received feedback is interpretated by the students in a different manner than apparently was meant by the teacher of mentor. This difference in perception of the given and received feedback has therefore been studied in detail by this study, because of its crucial importance in the student’s self regulated learning process. In line with this is studied which part four different mentoring styles play in this communication process, as well as which elements enhance the ultimate usage of the received feedback. The study comprised four third-year groups (two MBO groups and two HBO groups) with a total of 68 students (37 MBO Teaching Assistant students and 31 HBO Teacher Primary School students) and their four corresponding mentors of a secondary and a higher vocational school in the province of North Holland, The Netherlands. The educational settings of all groups studied were identical, namely based on the internships of the students. Of the four groups and their corresponding four mentors, three groups and their three mentors showed significant differences in perception concerning various feedback domains, while the perception of the mentoring styles were significantly different between all four groups and their four corresponding mentors. Clarity is marked by both student populations as the most important influencer of the usage of feedback. Both the MBO as the HBO students indicated the mentoring style Imperator to have a positive effect on Clarity. The two groups MBO students recognized in their mentors the mentoring style Imperator, and at the same time the MBO students indicated the mentoring style Imperator to have a significant influence on the actual usage of feedback. The two groups HBO students recognized in their mentors the mentoring style Initiator, and the way the mentoring styles are perceived by the HBO students is significantly affected by their fit with the education. During this study also the robustness of the three questionnaires was examined, with the question if the questionnaires are valid instruments to be utilized in MBO and HBO settings, and it can be stated that the validity and reliability of the questionnaires has been proven solid for usage in MBO and HBO populations.Show less