Research master thesis | Political Science and Public Administration (research) (MSc)
open access
The main hypothesis which is tested in this paper is that voters who experience more fear are more likely to vote for radical right parties. The underlying idea of this hypothesis is that important...Show moreThe main hypothesis which is tested in this paper is that voters who experience more fear are more likely to vote for radical right parties. The underlying idea of this hypothesis is that important explanations mentioned in the literature about the radical right vote are based on the experience of some sort of economic or symbolic threat. Research has shown that fear can influence people's decision-making and electoral behavior. Different analyses conducted in the paper support the claim that fear as a personal characteristic plays a role on its own when it comes to voting for radical right parties. While the measurement of fear was not optimal, the results show that further research should take the role of fear into account. These studies also have the task to find better ways to measure fear to look at the relationship in more detail.Show less
Na de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de...Show moreNa de Koude Oorlog hebben veel Europese landen hun defensiesamenwerking met de Verenigde Staten voortgezet. Tegen de voorspellingen van John Mearsheimer in bleef de NAVO bestaan. Daarnaast is de ontwikkeling van een Europees defensiebeleid grotendeels achtergebleven. In dit artikel wordt een antwoord gegeven op de vraag waardoor kleine Europese landen na de Koude Oorlog op defensiegebied meer bleven samenwerken met de Verenigde Staten dan met de Europese Unie. Vanuit vier theorieën, het neorealisme, het neoliberaal institutionalisme, het neo-functionalisme en het transactionalisme, werden hypotheses opgesteld om de voortzetting van de defensiesamenwerking te verklaren. Deze theoretische verklaringen zouden in specifieke observaties moeten worden weerspiegeld. Aan de hand van secundaire data werden de in de hypotheses voorspelde omstandigheden getoetst aan de werkelijkheid, om te kunnen beoordelen welke theorie de beste verklaring biedt voor het aangaan van defensiesamenwerking door kleine landen. Van de vier theorieën bleek de neorealistische voorspelling dat defensiesamenwerking wordt aangegaan met de hegemoon, het meest overeen te komen met de werkelijkheid.Show less
The main research question of this bachelor thesis is: is European integration of importance as policy issue in the Dutch parliamentary elections of 2010 and 2012? It is hypothesized that European...Show moreThe main research question of this bachelor thesis is: is European integration of importance as policy issue in the Dutch parliamentary elections of 2010 and 2012? It is hypothesized that European integration was of greater relevance in the 2012 elections than in the 2010 elections and that this effect is mainly due to the effect of Eurosceptic parties on the salience of this topic. To research this topic, data from the Dutch Parliamentary Election Studies (DPES) of 2010 and 2012 have been used. The political parties compared in this analysis are the CDA, PvdA, VVD, SP, D66 and the PVV. In this analysis, no differences have been found between the 2010 and 2012 elections. The chances of respondents voting based on the European integration topic was larger for voters on the Eurosceptic parties in this analysis: the PVV and the SP. The main conclusion based on this analysis is that there is a good chance that European integration is of greater importance to voters of Eurosceptic parties than for voters of non-Eurosceptic parties. Other important findings were that political parties need to be researched separately to better incorporate issue salience in the model and that absolute distance measures need to be used when calculating the distance between self and party placement.Show less
Over het democratische gehalte van de gemeentelijke bestuurslaag bestaan ernstige twijfels. Decentralisatie wordt genoemd als middel om lokale democratieën te revitaliseren (Fleurke, Hulst en de...Show moreOver het democratische gehalte van de gemeentelijke bestuurslaag bestaan ernstige twijfels. Decentralisatie wordt genoemd als middel om lokale democratieën te revitaliseren (Fleurke, Hulst en de Vries 1997, 65 en Boogers et al. 2008, 14-15). De democratiseringsdoelstelling van decentralisatie kan pas bereikt worden als politieke partijen in gemeenten keuzemogelijkheden, met betrekking tot het gedecentraliseerde beleid, voorleggen aan de kiezer. In dit verband is het de verwachting dat de grootte van de gemeente, de ontwikkeling in tijd en het soort partij van invloed zijn op de hoeveelheid aangeboden keuzemogelijkheden door een partij.Show less
Een onderzoek naar het verband tussen personalisering van de politiek op electoraal niveau en partijniveau en de vergrote kwetsbaarheid van lijsttrekkers. Er wordt onderzocht of de verwachting dat...Show moreEen onderzoek naar het verband tussen personalisering van de politiek op electoraal niveau en partijniveau en de vergrote kwetsbaarheid van lijsttrekkers. Er wordt onderzocht of de verwachting dat lijsttrekkers tegenwoordig minder vaak een verkiezingsnederlaag 'overleven' empirisch ondersteund wordt in Nederland.Show less