Met de huidige inflatie en energiearmoede hebben steeds meer mensen in Nederland moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen. Deze situatie zorgt bij veel mensen voor financiële stress, met vaak...Show moreMet de huidige inflatie en energiearmoede hebben steeds meer mensen in Nederland moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen. Deze situatie zorgt bij veel mensen voor financiële stress, met vaak negatieve gevolgen voor hun psychologisch welzijn. Het genieten van hedonistische ervaringen kan een buffer vormen tegen stress. Veel van deze ervaringen kosten echter geld en dat zou tot meer stress kunnen leiden waardoor er minder van de ervaring genoten kan worden. Hierdoor vermindert de buffer en zullen mensen mogelijk meer problemen ervaren op het gebied van psychologisch welzijn. In het onderzoek (N = 137) is er gebruik gemaakt van een vragenlijst waarin werd gekeken naar de financiële stress (PIFS) en het hedonistisch vermogen (THC) van de respondenten. Ook zijn er vragen afgenomen over de mate van genieten tijdens verschillende hedonistische ervaringen met elk een goedkope en een dure variant. Mensen met meer financiële stress bleken minder te kunnen genieten tijdens zowel goedkope als dure hedonistische ervaringen. Wel heeft financiële stress meer effect tijdens een dure hedonistische ervaring. Verder bleek hedonistische vaardigheid geen effect te hebben op genieten, ook niet in combinatie met de prijs. Ten slotte bleek dat mensen met een hogere leeftijd vaak meer financiële stress ervaren dan jonge mensen.Show less
The current study contributes to the existing literature of social theories about self-efficacy, norm manipulations and social identification. We tried to influence (financial) self-efficacy of...Show moreThe current study contributes to the existing literature of social theories about self-efficacy, norm manipulations and social identification. We tried to influence (financial) self-efficacy of Dutch University students by a norm manipulation. Recent studies showed that increasing self-efficacy, could reduce negative academic outcomes as well as negative impact on student’s mental health. Participants under study were divided into two conditions. We expected that for the positive norm condition (i.e., others from the in-group have high self-efficacy), the financial self-efficacy will be higher than the negative norm condition (i.e., others from the in-group have low self-efficacy). And that our norm manipulation would have a significantly greater effect on students who identify more with the norm group. Our hypotheses were not supported. The remaining data was explored to look for any other useful insights. Future research could focus on the difference between direct and indirect effects on intentions and behaviour.Show less
The sector for food and agriculture has an extensive impact on climate change, there the understanding of sustainable consumer behaviour from a psychological stance is more important than ever. The...Show moreThe sector for food and agriculture has an extensive impact on climate change, there the understanding of sustainable consumer behaviour from a psychological stance is more important than ever. The present study explores the association between the extent to which consumers perceive themselves as sustainable and their attributions made regarding sustainable and non- sustainable foodstuffs. It is hypothesized that in-group identity has a significant main effect on the experience of sustainable foodstuffs. A cross-sectional survey was conducted on higher education students (n=166), using the Adjusted In-Group Identity Scale and the Food Attributes Assessment (FAA). In a mixed-model design, one-sample t-tests and repeated measures ANOVAs were run. Analysis showed that in-group identity only had a small influence on food attribution. Overall, the presence of a sustainability label prompts a sustainability halo regardless of ones’ identity. The effect was strongest for non-hedonic foodstuffs among participants that do not identify as being sustainable.Show less