Grote culturele veranderingen brengen ook grote religieuse veranderingen. Dionysos groeide van een angstaanjagende natuurgod uit tot het middelpunt van sociale beschaving en persoonlijk genot. Wat...Show moreGrote culturele veranderingen brengen ook grote religieuse veranderingen. Dionysos groeide van een angstaanjagende natuurgod uit tot het middelpunt van sociale beschaving en persoonlijk genot. Wat zat hier achter?Show less
Welke relaties bestaan er tussen de Romein en de hond, welke inzichten in de Romeinse samenleving verschaffen deze relaties en hoe verhouden die zich met hoe men tegenwoordig in Nederland met...Show moreWelke relaties bestaan er tussen de Romein en de hond, welke inzichten in de Romeinse samenleving verschaffen deze relaties en hoe verhouden die zich met hoe men tegenwoordig in Nederland met honden omgaat? Deze hoofdvraag onderzoek ik in drie categoriën. De eerste gaat over de daadwerkelijke omgang met honden, de tweede over verhalen over de (gedeeltelijke) transformatie van mens in hond en de laatste categorie gaat over de rol van honden in de bovennatuur. De daadwerkelijke omgang gaat over de relatie tussen hond en baas, of het nu om waakhonden of schoothonden gaat, de puppytijd of juist het overlijden van het dier. Het transformatiegedeelte zal gaan over alles wat tussen het menselijke en het dierlijke in zit, met name weerwolven en cynocefalen. Deze categorie is zeer interessant voor de perceptie van de Romein van de hond, omdat er hier sprake is van mythes over hybridewezens die mens noch dier zijn, maar iets ertussenin. Deze verhalen geven extra inzicht in wat nu eigenlijk mens-zijn definieert. De goddelijke categorie zal gaan over goden die met honden worden geassocieerd, honden als attribuut hebben en de rol die honden spelen in verband met de bovennatuur. Deze drie thema’s samen geven ons een inkijkje in de antieke samenleveing. Ze geven inzicht in hoe men tegenover dieren, goden en zichzelf staat. In combinatie met elkaar werpen de thema’s licht op hoe men denkt over de verschillen tussen mens en dier, hoe menselijke eigenschappen worden geprojecteerd op dieren en of de godenwereld door de alledaagse realiteit wordt vormgegeven. Of anders gezegd, het geeft ons iets meer inzicht in het antieke menselijke gedrag en ook het denken, door zowel verhalen en ideeën als de werkelijkheid te bekijken.Show less
In deze thesis wordt een analyse gedaan naar Romeinse keizerlijke militaire representatie vanaf keizer Augustus tot en met keizer Commodus. Aan de hand van drie soorten media, namelijk munten,...Show moreIn deze thesis wordt een analyse gedaan naar Romeinse keizerlijke militaire representatie vanaf keizer Augustus tot en met keizer Commodus. Aan de hand van drie soorten media, namelijk munten, standbeelden en monumenten wordt een analyse gemaakt in hoeverre er sprake was van een 'imitatio Augusti' wat betreft de keizerlijke militaire representatie voor de militaire representatie van andere keizers die na keizer Augustus regeerden.Show less
De scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en...Show moreDe scriptie beslaat een onderzoek naar de beeldvorming rond de vroeg-christelijke vrouw in christelijke en pagane teksten uit de eerste drie eeuwen na Christus. Een selectie van christelijke en pagane literatuur wordt onderzocht op beschrijvingen van de vroeg-christelijke vrouw. Daaruit blijkt in eerste instantie dat er geen eenduidig beeld naar voren komt, maar dat er sprake is van verschillende beelden en een bepaalde mate van communicatie en wisselwerking tussen de onderzochte teksten. De belangrijkste overeenkomsten, verschillen en verandering in de beeldvorming worden op een rij gezet. De belangrijkste overeenkomst tussen de geschetse beelden ligt in een aantal gemeenschappelijke thema’s, die uit de beschrijvingen en de context daarvan naar voren komt: de vrouw als goedgelovige hysterica met een hang naar onconventionele religieuze activiteiten, de dichotomie tussen de vrouwelijke privésfeer en de mannelijke publieke sfeer, het huwelijk en celibaat en de patriarchale structuur van het Grieks-Romeinse huishouden en tot slot het thema rond het martelaarschap. Deze vier thema’s worden als uitgangspunt genomen bij een analyse van het overzicht van beschrijvingen om tot mogelijke verklaringen van de beeldvorming te komen. Retorische strategie en het gebruik van in de oudheid bekende stereotiepe beschrijvingen van de vrouw, de bredere sociale en culturele context van in de Grieks-Romeinse samenleving bestaande conventionele opinie en traditionele waarden rond de vrouw en haar religieuze activiteiten, historische gebeurtenissen rond rechtzaken, vervolgingen en andere botsingen tussen de christelijke en pagane gemeenschap en tot slot de meer persoonlijke achtergronden, interesses en motivaties van de besproken auteurs worden onderzocht en vormen mogelijke verklaringen voor de vorm en inhoud van de onderzochte beeldvorming.Show less
Historical investigation into the meaning and use of terms of abuse in the Greek and Roman world, especially in the plays of Aristophanes and the epigrams of Martial. The first chapter is a summary...Show moreHistorical investigation into the meaning and use of terms of abuse in the Greek and Roman world, especially in the plays of Aristophanes and the epigrams of Martial. The first chapter is a summary of the two main historical works that already exist, both only scratch the surface. The second chapter gives examples of words of abuse out the works of Martial. The second chapter gives examples of the same in the plays of Aristophanes. The fourth gives other examples from Homer, graffito and other sources. The Fifth chapter shows what we can tell from words of abuse concerning the Greek-Roman world.Show less
This thesis seeks to describe the unique structures of the Roman Empire. The Empire, and especially the early Empire is usually described as un-bureaucratic. The entire Empire rested on informal...Show moreThis thesis seeks to describe the unique structures of the Roman Empire. The Empire, and especially the early Empire is usually described as un-bureaucratic. The entire Empire rested on informal structures. The get a better understanding of the historical development of the Roman government the method of contrast is used. The structures of Roman governance in the early Empire stood in a sharp contrast with the developments in the early Chinese Empire, where early in history strong bureaucratic structures existed. The reasons for these strong differences are described by the lines of the role of the aristocracy in the government and the role of the military and wars. This thesis operates under the assumption that Charles Tilly's thesis on war and state-making is also applicable on the ancient world.Show less
Tegenwoordig worden personen die werkzaam zijn in de uitvaartbranche niet raar aangekeken door het werk dat ze uitvoeren. Het uitvoeren van werkzaamheden in de uitvaartbranche wordt gezien als werk...Show moreTegenwoordig worden personen die werkzaam zijn in de uitvaartbranche niet raar aangekeken door het werk dat ze uitvoeren. Het uitvoeren van werkzaamheden in de uitvaartbranche wordt gezien als werk dat nodig is en soms zelfs als het uitvoeren van de laatste wensen van personen. In het antieke Rome bestond dit beeld niet. De personen die werkzaam waren in de uitvaartbranche werden geweerd uit de gemeenschap en als ze de gemeenschap moesten betreden, werden ze verplicht om door middel van kleding en attributen anderen te waarschuwen voor hun komst. In dit onderzoek zal de oorzaak voor deze negatieve houding ten opzichte van uitvaartpersoneel worden vastgesteld. Hiernaast zal ook de sociale hiërarchie van het uitvaartpersoneel worden vastgesteld.Show less
This theses contains the basics of the Roman domestic religion of the first century b.c. and the first century a.d. The paper contains a lot of primairy sources as well as some archeological...Show moreThis theses contains the basics of the Roman domestic religion of the first century b.c. and the first century a.d. The paper contains a lot of primairy sources as well as some archeological evidence from Pompeii, Herculaneum and Ostia.Show less
Does the way in which the state of Israel used its ancient history correspond with archaeological finds? Or were Masada and Bethar used for hero-making...
De mortaliteit in Rome tijdens de vroege keizertijd is onmogelijk kwantitatief in kaart te brengen, vanwege een gebrek aan demografische bronnen uit de oudheid. Aangezien de Romeinse mortaliteit...Show moreDe mortaliteit in Rome tijdens de vroege keizertijd is onmogelijk kwantitatief in kaart te brengen, vanwege een gebrek aan demografische bronnen uit de oudheid. Aangezien de Romeinse mortaliteit echter grotendeels gestructureerd werd door infectieziektes, is het door studie hiervan wél mogelijk om een kwalitatieve analyse te maken. De drie “great killers of antiquity” – malaria, tuberculose en buiktyfus – worden in deze scriptie daarom aan een onderzoek onderworpen. Aan de hand van historische kennis en hypothesen over de situatie in Rome enerzijds en moderne ideeën uit de medische wereld anderzijds, wordt een inschatting gemaakt van de invloed van deze drie ziektes op de Romeinse mortaliteit. Breed geaccepteerde ideeën over infectieziektes in Rome blijken niet voor alle ziektes in gelijke mate op te gaan. De rol van bevolkingsdichtheid, sociaaleconomische status en hygiëne verschilt sterk per besproken infectieziekte. Ook is het niet bij alle ziektes mogelijk om immuniteit te verwerven, waardoor immigranten niet per se in het nadeel waren, zoals soms wel wordt aangenomen. Het mortaliteitsregime in Rome was zeer verschillend van dat van ons; andere ziektes dan nu vormden de belangrijkste doodsoorzaken en de mortaliteit (vooral de kindersterfte) was zeer hoog. De rol van infectieziektes in de Romeinse mortaliteit is meer complex dan algemeen wordt aangenomen.Show less
De Grieks-Romeinse droomtraditie waar het in dit stuk over gaat, is slechts een onderdeel van de Grieks-Romeinse cultuur. Net als andere tradities, was de droomtraditie onderhevig aan acculturatie....Show moreDe Grieks-Romeinse droomtraditie waar het in dit stuk over gaat, is slechts een onderdeel van de Grieks-Romeinse cultuur. Net als andere tradities, was de droomtraditie onderhevig aan acculturatie. Waar het dus om gaat is te onderzoeken hoe Grieks-Romeins de beschreven droomtradities wel niet waren. Jaren-, zelfs eeuwenlange contacten binnen de mediterrane wereld vormden de culturen die zich in de oudheid ontwikkelden.Show less
Na de kerstening van Constantijn de Grote in 312 is het christendom de officiele godsdienst van het Romeinse Rijk. De invloed van de christelijke kerk op de wetgeving van de keizers van 312 tot 429...Show moreNa de kerstening van Constantijn de Grote in 312 is het christendom de officiele godsdienst van het Romeinse Rijk. De invloed van de christelijke kerk op de wetgeving van de keizers van 312 tot 429 die de joden betrof wordt onderzocht.Show less