In 1846, 1848, en 1849 ondernam het Nederlands-Indisch gouvernement drie omvangrijke expedities naar het eiland Bali. Daarbij werd voor het eerst op grote schaal gebruikgemaakt van stoomschepen....Show moreIn 1846, 1848, en 1849 ondernam het Nederlands-Indisch gouvernement drie omvangrijke expedities naar het eiland Bali. Daarbij werd voor het eerst op grote schaal gebruikgemaakt van stoomschepen. Dit onderzoek richt zich op het maritieme element van de expedities, het nut van de stoomschepen daarbij en hoe dat doorgewerkt heeft in beeld en besluitvorming bij de marine. Dat laatste wordt onder meer gedaan aan de hand van een rapport van een commissie, onder leiding van Prins Hendrik, uit 1852. Hiermee wordt aangetoond dat de Bali-expedities en het gebruik van stoomschepen daarbij tot op zekere hoogte een scharnierpunt vormden voor de definitieve overstap van de Nederlandse marine van zeil naar stoom.Show less
Wie denkt aan de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ en de Rotterdamse Lloyd, ziet meestal de grote mailboten voor zich die voeren op de lijndienst tussen Nederland en Indië. Dat de tropenschepen...Show moreWie denkt aan de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ en de Rotterdamse Lloyd, ziet meestal de grote mailboten voor zich die voeren op de lijndienst tussen Nederland en Indië. Dat de tropenschepen eveneens voor zeecruises werden ingezet, is een veel minder bekend gegeven. Dit werkstuk onderzoekt deze plezierreizen, die beide koloniale rederijen zowel binnen als buiten de lijndienst organiseerden. Het uitgangspunt van het onderzoek is de vraag waarom de SMN en de RL zeecruises aanboden in de periode van 1870-1940.Show less