In dit onderzoek staan de Zeeuwse lorrendraaiers en hun banden met de WIC tussen 1713 en 1720 centraal, waarbij hun familiaire banden benadrukt worden.
This bachelor's thesis gives an analyses of female traders in Leiden from 1650-1750. The societal views are discussed in the first chapter, along with general opportunities for women to be...Show moreThis bachelor's thesis gives an analyses of female traders in Leiden from 1650-1750. The societal views are discussed in the first chapter, along with general opportunities for women to be economically active in Leiden. The second chapter discusses women in retail trade (shopkeepers) and female merchants. The third chapter explains the increasing role of women on the financial markets.Show less
In dit werkstuk zal ik de volgende onderzoeksvraag behandelen; Wat waren de voornaamste beweegredenen van de Federal Reserve onder het voorzitterschap van Alan Greenspan (1987-2006) voor het varen...Show moreIn dit werkstuk zal ik de volgende onderzoeksvraag behandelen; Wat waren de voornaamste beweegredenen van de Federal Reserve onder het voorzitterschap van Alan Greenspan (1987-2006) voor het varen van een laisser faire koers en hoe kunnen we verklaren dat de financiële markt zo weinig gereguleerd werd? Om deze vragen te beantwoorden is er voor de volgende methode gekozen; de belangrijkste factoren voor de crisis zullen eerst gespecificeerd worden om de lezer een duidelijk beeld te geven van de invloed en/of mechanismen van het desbetreffende onderdeel. Vervolgens zal er voor elk onderdeel afzonderlijk gekeken worden hoe de FRB binnen de FOMC vergaderingen dacht over de ontwikkelingen omtrent deze factoren. Dit wordt gedaan door middel van het bestuderen van de notulen van de FOMC. In dit stuk zal aandacht worden besteed aan de aanloop van de crisis, waarmee de jaren van het voorzitterschap van Alan Greenspan 1987-2006 de datalimieten zijn voor het onderzoek. We kunnen de conclusie trekken dat de voornaamste beweegredenen van de Federal Reserve voor het varen van een laisser faire koers samenhangen met het neoliberale gedachtegoed. De primaire argumenten van de Fed voor het nalaten van verdere regulering bij zowel de derivatenmarkt als de subprime markt waren de volgende: 1) Regulering zou de marktdiscipline aantasten. 2) De rechtsgeldigheid van uitstaande derivatencontracten zouden negatief beïnvloed kunnen worden. 3) Regulering van de OTC derivatenhandel zou de financiële markt een belangrijk middel ontnemen voor het managen van financiële risico’s. 4) Regulering van de subprime markt zou consumenten met een laag inkomen de mogelijkheid voor eigenwoningbezit ontnemen. Ten slotte waren er voor de Fed nog een aantal secundaire argumenten die meespeelden, te weten: 1) De hypotheekmarkt was na 2000 de voornaamste reden van economisch herstel en groei. De Fed wilde deze groei niet belemmeren en een eventuele recessie veroorzaken. 2) De Fed had in het geval van de derivatenmarkt niet de middelen om on- the-ground toezicht te houden, dit zou ook niet passen bij het idee van een zelfregulerende markt.Show less
Met het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded...Show moreMet het oog op de immer stijgende prijzen voor zowel Oude Meesters als moderne en hedendaagse kunst mogen kunstwerken dan wel een goede investering lijken, de Amerikaanse industriëlen van de Gilded Age klampten zich krampachtig vast aan hun collecties nadat zij deze hadden verzameld. Hoewel zij hun verzamelingen, van Rembrandts en Raphaels tot oude boeken, kerkelijke relikwieën en Egyptische sarcofagen, tijdens hun leven graag weggaven aan de groeiende museumwereld onder het geliefde mom van filantropie en patronage, zijn er weinig voorbeelden uit het leven van de robbers barons dat zij kunst inkochten om het vervolgens met winst door te verkopen. Desalniettemin werden de collectie op verschillende manieren voor economische doeleinden gebruikt. Deze BA-scriptie onderzoekt het hoe en waarom van de grote kunstcollecties uit de Gilded Age en probeert de commerciële en economische motieven die hieraan ten grondslag liggen, ook de minder voor de hand liggende, bloot te leggen.Show less