Dit werkstuk biedt een vergelijking van de ondernemingen die vrouwen in Utrecht, Leiden en Breda dreven. Het onderzoekt of lokale sociaaleconomische structuren invloed hadden op de ondernemingen...Show moreDit werkstuk biedt een vergelijking van de ondernemingen die vrouwen in Utrecht, Leiden en Breda dreven. Het onderzoekt of lokale sociaaleconomische structuren invloed hadden op de ondernemingen die zij dreven.Show less
Gedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse...Show moreGedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse politiek zouden ervoor zorgen dat de afzetmarkt voor rietsuiker uit Nederlands-Indië zich zou gaan verschuiven van Europa richting Azië. Door de groei van de beetsuikerproductie in Europa werden er nieuwe wetten aangenomen betreffende de accijns op suiker, deze wetten hadden daardoor ook direct invloed op de mogelijkheden van Indische producenten om hun rietsuiker af te zetten in Europa. In de tweede helft van de negentiende eeuw zouden deze nieuwe wetten ervoor zorgen dat bietsuiker bepaalde voordelen begon te genieten waardoor het nagenoeg onmogelijk werd voor de Indische rietsuiker op te concurreren op de Nederlandse, laat staan Europese markt. Aan het einde van de negentiende eeuw zag men dan ook een verschuiving ontstaan binnen de afzet van de Indische rietsuiker. Met name in de jaren negentig groeiden de relaties met Amerikaanse en Aziatische partners. Deze handelsrelaties zouden dusdanig sterk worden waardoor de Nederlandse overheid in 1902 haar verlies van de Indische rietsuiker moest erkennen. De Nederlandse staat begon met het subsidiëren van een scheepsvaartlijn richting Japan en China en daarmee was het ontstaan van de Java-China-Japan lijn een feit. De afzetmarkt van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië was gedurende de negentiende eeuw definitief verschoven van het Europese continent richting Azië.Show less
In mijn scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de Surinaamse plantage de Resolutie en hoe de arbeidsomstandigheden van de Afro-Surinamers daar veranderden tijdens het staatstoezicht ten opzichten...Show moreIn mijn scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de Surinaamse plantage de Resolutie en hoe de arbeidsomstandigheden van de Afro-Surinamers daar veranderden tijdens het staatstoezicht ten opzichten van de slavernij.Show less
Met de opkomst van het neoliberalisme in West-Europese naties vanaf het begin van de jaren '80, was veel staatseigendom in deze landen aan privatisering onderhevig, zo ook in de transportsector....Show moreMet de opkomst van het neoliberalisme in West-Europese naties vanaf het begin van de jaren '80, was veel staatseigendom in deze landen aan privatisering onderhevig, zo ook in de transportsector. Dit onderzoekt kijkt specifiek naar de luchtvaartsector in Nederland en België. Ondanks dat deze twee landen veel overeenkomsten hadden in beleid, koos België er wel voor om haar nationale luchthaven te privatiseren en koos Nederland ervoor om dit niet te doen. Om dit verschil in privatiseringsbeleid in de luchtvaarsector te bestuderen, is in dit onderzoek gebruik gemaakt van vergelijkend onderzoek tussen een tweetal casussen, namelijk het nationale vliegveld van België (Zaventem) en het nationale vliegveld van Nederland (Schiphol). Hierbij is de volgende onderzoeksvraag gesteld; waarom werd de nationale luchthaven van Nederland (Schiphol) niet geprivatiseerd en de Belgische nationale luchthaven (Zaventem) wel geprivatiseerd, ondanks het overeenkomende neoliberale beleid? Vervolgens zijn een drietal perspectieven gebruikt om te kijken wat het verschil in beleid tussen Nederland en België kan verklaren. Deze drie perspectieven zijn; 1. De rol van de electorale politiek, 2. De rol van belangengroepen en 3. De rol van economische omstandigheden. Aan de hand van een analyse van allebei de casussen met dit drietal aan perspectieven, kwam naar voren dat dit verschil in beleid kan worden verklaard uit een multicausaal samenspel van factoren, waarin economische omstandigheden een dominante rol hebben gespeeld.Show less