In deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses...Show moreIn deze MA thesis is gekozen voor een bij uitstek cinefiele aanpak: het oeuvre van Alex van Warmerdam is geanalyseerd aan de hand van diens zelfverklaarde inspiratiebronnen. Op basis van analyses van Psycho (Alfred Hitchcock, 1960), The French Connection (William Friedkin, 1971), The Good, the Bad and the Ugly (Sergio Leone, 1966), Deliverance (John Boorman, 1972), en Un Flic (Jean-Pierre Melville, 1972) is getracht de thematische en stilistische kenmerken in het werk van Van Warmerdam te omlijnen. Hierbij is gebruikgemaakt van het auteursbegrip zoals dat door de critici van Cahiers du cinéma in het verleden werd gehanteerd, met het verschil dat er meer ruimte is voor ambiguïteit. Definitieve uitspraken over Van Warmerdams werk zijn vermeden, indachtig diens uitspraak dat hij een 'angst voor betekenis' heeft. Van Warmerdam herinnert ons eraan dat films een multiplex aan interpretaties in zich draagt, omdat hij zelf elke vorm van morele, psychologische, sociale, politieke en ideologische complicaties liever via ambiguïteit en humor adresseert.Show less
Uitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere,...Show moreUitvoerig onderzoek naar de Bromance als genre-hybride in film. Ten eerste wordt de traditie van de term retrospectief belicht. Ten tweede wordt gekeken hoe de Bromance zich verhoudt tot reguliere, klassieke genres zoals sciencefiction, horror of comedy. Is de Bromance als afzonderlijke genre-categorie te beschouwen of heeft de Bromance altijd een samenhang met een ander genre? Om deze vraag te beantwoorden, kijkt deze scriptie eerst naar specifieke genres die met terugwerkende kracht duidelijke kenmerken hebben van de Bromance: de western (hoofdstuk 1), de road movie (hoofdstuk 2), en klassieke comedy's (hoofdstuk 3). Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 nagegaan hoe de films die vandaag de dag tot Bromance gerekend worden zich hiervan onderscheiden, en daarbij de vraag te beantwoorden of dat verschil rechtvaardigt dat de Bromance als een op zichzelf staand genre kan worden beschouwt met eigen (vertel)conventies.Show less
Master thesis explores the use of long takes in contemporary Latin American Cinema, with the help of the works by Carlos Reygadas, Pablo Larraín and Lucrecia Martel
Adaptaties van stripboeken zijn een dominant genre binnen de huidige filmindustrie. Binnen deze scriptie worden de conventies van zowel stripverhalen als cinema naast elkaar gelegd en wordt gekeken...Show moreAdaptaties van stripboeken zijn een dominant genre binnen de huidige filmindustrie. Binnen deze scriptie worden de conventies van zowel stripverhalen als cinema naast elkaar gelegd en wordt gekeken in welke mate de superheldenverfilmingen leunen op de conventies van hun brontekst. Worden deze adaptaties langs dezelfde lat van getrouwheid gelegd als adaptaties die andere bronnen als basis hebben? Dit gebeurt aan de hand van de film Guardians of the Galaxy en de bron waarop deze film is gebaseerd, het stripboek met dezelfde naam.Show less