Het schilderij De 500 Arhats van Takashi Murakami uit 2012 vormt een onderzoekscasus waarin de verschillende aspecten, die te maken hebben met de schijnbare tegenstelling tussen traditie en...Show moreHet schilderij De 500 Arhats van Takashi Murakami uit 2012 vormt een onderzoekscasus waarin de verschillende aspecten, die te maken hebben met de schijnbare tegenstelling tussen traditie en vernieuwing in de hedendaagse Japanse kunst worden geanalyseerd. Stilistische en inhoudelijke elementen in het werk duiden er op dat er een relatie bestaat tussen de hedendaagse Japanse schilderkunst en de modernistisch-traditionalistische traditie van Nihonga. Zo zijn beide stijlen op te vatten als een transcultureel fenomeen. Vanuit deze hypothese wordt uitgegaan van een gemeenschappelijke concept van hybriditeit, dat een kernbegrip is voor zowel de vroeg-moderne Japanse kunst als de hedendaagse schilderkunst van Superflat. Dit wordt niet alleen in de context van de stijl Superflat geplaatst, maar ook verbonden met de theorie van intersubculturalisatie en de iconografie van cultureel trauma.Show less