Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De positie van Roodkapje ten opzichte van mannelijke personages is veranderd in de loop van verschillende versies. Hoe verhoudt deze positie in Christina Henry's The Girl in Red zich tegenover...Show moreDe positie van Roodkapje ten opzichte van mannelijke personages is veranderd in de loop van verschillende versies. Hoe verhoudt deze positie in Christina Henry's The Girl in Red zich tegenover eerdere versies van Charles Perrault, de gebroeders Grimm en Angela Carter?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Vergelijkend onderzoek naar het gebruik van het traditionele vrouwelijk symbool uit de Ierse poëtische traditie in Seamus Heaney's bundel North en Eavan Bolands bundel A Woman Without a Country.
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In een steeds verder globaliserende wereld is het normale koek geworden dat steeds meer culturen elkaar beïnvloeden door vermenging. Met processen zoals kolonisatie en diaspora in onze geschiedenis...Show moreIn een steeds verder globaliserende wereld is het normale koek geworden dat steeds meer culturen elkaar beïnvloeden door vermenging. Met processen zoals kolonisatie en diaspora in onze geschiedenis is migratie en de generaties die hieruit zijn voortgekomen een, vaak controversieel, onderwerp geworden van contemporaire geschiedenis. Immigranten en de generaties die na hen komen, eerste tot vierde generatie en zelfs verder de toekomst in, scheppen nieuwe culturele netwerken en beïnvloeden de maatschappij waarin zij leven. Dit schept het debat over in hoeverre culturen en identiteiten elkaar kunnen beïnvloeden. Hoe worden mensen die van twee culturen eten beïnvloed door culturele praktijken die origineel niet van hen zijn? In dit essay bekijk ik dit debat nader met behulp van de analyse van culinaire praktijken van migranten in literatuur. De bereiding en het eten van voedsel zijn cultureel divers, zodoende dat familie en identiteit zeer sterk verbonden zijn aan culinaire tradities. Immigranten brengen deze culinaire tradities mee uit hun thuisland om zo gedeeltelijk hun eigen cultuur te preserveren op nieuwe plekken. Daarnaast worden nieuwe praktijken overgenomen van de nieuwe thuislocatie, een proces van culturele assimilatie. Bij assimilatie van culturele praktijken, in dit geval culinaire, wat is de invloed op de identiteit van de desbetreffende immigrant? Is culinaire assimilatie essentieel voor culturele hybriditeit en in hoeverre helpt hybriditeit de integratie? Wat voor voorbeelden geeft de literatuur ons hiervan?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De doppelgänger is een bekend figuur uit de literatuur, mythologie en folklore van alle tijden. Dubbelgangers treden doorgaans op als doodsbodes en een ontmoeting met een dubbelgangerfiguur geldt...Show moreDe doppelgänger is een bekend figuur uit de literatuur, mythologie en folklore van alle tijden. Dubbelgangers treden doorgaans op als doodsbodes en een ontmoeting met een dubbelgangerfiguur geldt dan ook als een slecht voorteken. In het werk van de Zweedse auteur August Strindberg keert het dubbelgangermotief opvallend vaak terug. In dit onderzoek wordt de evolutie en narratieve functie van het dubbelgangermotief in Strindbergs werk geanalyseerd. Waarom treedt juist dit motief zo vaak op bij Strindberg en op welke manier verhoudt het zich tot dubbelgangers in andere literaire werken?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Central to this thesis are Thomas Pynchon's Gravity's Rainbow and David Foster Wallace's Infinite Jest. It is argued that both enforce an interactive reading process through circular motifs and...Show moreCentral to this thesis are Thomas Pynchon's Gravity's Rainbow and David Foster Wallace's Infinite Jest. It is argued that both enforce an interactive reading process through circular motifs and narrative structures. These interactive, "circular" readings coincide with the novels' political and psychological themes, so form and content support each other, which contradicts some critical clichés surrounding postmodernist literature.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
This text aims to look at any elements from Gilles Deleuze's Societies of Control recognisable in videogames on the level of narrative and how and if these elements relate to the narrative of the...Show moreThis text aims to look at any elements from Gilles Deleuze's Societies of Control recognisable in videogames on the level of narrative and how and if these elements relate to the narrative of the videogame in a way that allows for criticism.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Nederlands-Indië bestaat niet meer, en leeft toch al ruim 70 jaar door. De spanning tussen de centrale functie die thuis heeft binnen de Indo gemeenschap en het feit dat dit thuis niet meer bestaat...Show moreNederlands-Indië bestaat niet meer, en leeft toch al ruim 70 jaar door. De spanning tussen de centrale functie die thuis heeft binnen de Indo gemeenschap en het feit dat dit thuis niet meer bestaat wordt in dit werk onderzocht door middel van close readings van het werk van Beb Vuyk en Tjalie Robinson, twee auteurs van gemengde Nederlands en Indische afkomst.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Onder zijn pseudoniem Yukio Mishima publiceerde Kimitake Hiraoka de roman Confessions of a Mask. In dit werk dat de basis vormt voor zijn oeuvre legt Mishima relaties bloot tussen identiteit,...Show moreOnder zijn pseudoniem Yukio Mishima publiceerde Kimitake Hiraoka de roman Confessions of a Mask. In dit werk dat de basis vormt voor zijn oeuvre legt Mishima relaties bloot tussen identiteit, subject en samenleving. Mishima benadrukt de problematiek van deze relaties en de crisis die gepaard gaat met hun definiëring. Met behulp van het werk van Eve Kosofsky Sedgwick en Judith Butler wordt duidelijk dat deze centrale crisis in de roman niet simpelweg een constatering is maar tevens een retorisch hulpstuk, een katalysator. Mishima manipuleert middels crisis zowel de tekst als de lezer ter bevordering van zijn ideologische agenda.Show less