This study investigates the manifestation of Islamophobia in Argentina’s capital of Buenos Aires and its effect on the Muslim communities. By looking at the historical context of migration and the...Show moreThis study investigates the manifestation of Islamophobia in Argentina’s capital of Buenos Aires and its effect on the Muslim communities. By looking at the historical context of migration and the current visibility of the community, this study demonstrates that Islamophobia is only limited experienced by the Muslim communities in the city due to a generally low level of islamophobia and high degree of efficient integration. Comparatively analysing the case of Buenos Aires to other case studies from predominantly catholic countries with an Islamic minority, this study finds that the current tendency of Islamophobia does not affect the integration of Muslims in the society of Buenos Aires. Furthermore, the Argentinean national identity and the Islamic religious identity co-exist and are currently not threatened by Islamophobia.Show less
This thesis aims to analyze the extent to which agency of unaccompanied children in transit is fostered at the US-Mexico border between 2009-2020. Firstly, the concept of agency in child migration...Show moreThis thesis aims to analyze the extent to which agency of unaccompanied children in transit is fostered at the US-Mexico border between 2009-2020. Firstly, the concept of agency in child migration will be defined. Secondly, an analysis of the social, political, and legal context will provide insight into the current situation of unaccompanied children at the border. Finally, a thematic analysis of a corpus of Mexican and US case law, state policy reviews and NGO reports will reveal the experiences of unaccompanied children at the border. These findings on agency will be supported by a small case study of an individual narrative. The results of the analysis give evidence that unaccompanied children are caught in an agency-repressive cycle. Due to the violations of children’s rights by the US and Mexico, unaccompanied children’s agency is not fostered at the border. Moreover, children’s expressions of agency lead to diminished acknowledgment of their vulnerability, which results in reduced access to rights for unaccompanied children.Show less
Dit eindwerkstuk laat de sociale en politieke aspecten met betrekking tot het sekstoerisme en prostitutie in Cuba zien, sinds de 'periodo especial'.De spanningen die dit verschijnsel veroorzaakt...Show moreDit eindwerkstuk laat de sociale en politieke aspecten met betrekking tot het sekstoerisme en prostitutie in Cuba zien, sinds de 'periodo especial'.De spanningen die dit verschijnsel veroorzaakt voor de legitimiteit van de Cubaanse regering wordt in beeld gebracht.Show less
In Uruguay is sinds 10 december 2013 de drug Cannabis sativa, onder het bewind van president José Mujica, gelegaliseerd. Volgens de nieuwe wet mogen gebruikers van 18 jaar en ouder daar 40 gram...Show moreIn Uruguay is sinds 10 december 2013 de drug Cannabis sativa, onder het bewind van president José Mujica, gelegaliseerd. Volgens de nieuwe wet mogen gebruikers van 18 jaar en ouder daar 40 gram Cannabis sativa kopen in door de staat aangewezen winkels. Gebruikers mogen thuis tot zes planten telen en verenigingen mogen tot 90 planten per jaar telen en oogsten. Voorstanders van deze nieuwe wetgeving op het gebied van Cannabis Sativa zijn van mening dat de gereguleerde teelt en handel van deze drug zal helpen de georganiseerde misdaad te bestrijden. De Verenigde Naties kijken anders aan tegen de decriminalisering en regulering van Cannabis sativa in Uruguay; door het ondertekenen van de 1961 Single Convention on Narcotic Drugs door alle VN‐lidstaten moet deze drug als onomstotelijk illegaal worden beschouwt. De VN heeft niet alleen kritiek op de gezondheidsrisico’s van deze drug, zoals verslaving en geheugenproblemen, maar vooral op de illegaliteit als zodanig. De 1961 Single Convention on Narcotic Drugs is door alle VN‐lidstaten getekend en het is daarbij niet toegestaan zomaar unilateraal een drug te legaliseren; dit wordt gezien als een overtreding. De VN dreigt daarbij ook met sancties tegen Uruguay, maar kan deze niet opleggen door legale restricties. UNASUR probeert de VN ook te nuanceren in de vijandelijke houding die de VN aanneemt. Het beeld dat wordt geschetst door UNASUR en de VN van het nationale imago van Uruguay is overwegend negatief. Echter, door het feit dat alle UNASUR landen overwegend positief zijn, vindt dit negatieve beeld vooral plaats buiten de Latijns‐Amerikaanse regio. Het beeld dat door de Argentijnse kranten Clarín, La Nación en Página 12 in de media wordt geschetst van het nationale imago van Uruguay is overwegend positief. Uit deze kranten komt veel positief en neutraal commentaar naar voren. Zo wordt er geschreven dat Argentijnse bedrijven erover denken om Cannabis sativa te gaan produceren voor Uruguay en wordt er gespeculeerd dat Argentinië mogelijk het tweede land kan zijn dat deze drug gaat decriminaliseren. In deze kranten komen veel positieve woorden naar voren, zoals ‘la otra cara de la guerra’, ‘la hora de empezar a escuchar’, ‘otros caminos posibles’. Deze titels suggereren dat Argentinië mogelijk ook aan het kijken is naar alternatieven zoals decriminalisering en dat zij de legalisering van de drug in Uruguay ook zien als een sociaal experiment, zoals UNASUR. De negatieve kritiek kwam uit een andere hoek; de Uruguayaanse krant El País geeft aan dat zowel Argentinië als Brazilië bang zijn voor een spillover van Cannabis sativa over de grenzen.Show less
In steden over de hele wereld komt steeds meer stadslandbouw voor. Deze ontwikkeling loopt parallel met de extreme groei van grote steden in de vorige eeuw. Omdat stadslandbouw geen rekening houdt...Show moreIn steden over de hele wereld komt steeds meer stadslandbouw voor. Deze ontwikkeling loopt parallel met de extreme groei van grote steden in de vorige eeuw. Omdat stadslandbouw geen rekening houdt met de officiële planning van steden, was stadslandbouw aanvankelijk in een groot aantal steden verboden. Deze houding van stadsbesturen tegenover stadslandbouw is sinds de jaren ‘80 aan het veranderen; steeds meer steden vormen een publiek beleid dat stadslandbouw stimuleert. Steden doen dit vooral met het oog op twee doelen: het verminderen van ecologische problemen, zoals het afvalprobleem, en het bestrijden van sociale problemen, zoals armoede. Dit onderzoek is specifiek gericht op de vraag of stadslandbouw als overlevingsstrategie kan dienen voor arme stedelijke huishoudens. Daarbij wordt gekeken naar de mate waarin stadslandbouw in het levensonderhoud van deze huishoudens kan voorzien en of stadslandbouw de voedselzekerheid van deze huishoudens verbetert. De stad die als casestudy wordt bestudeerd, Mexico-stad, heeft sinds het eind van de jaren ‘90 verschillende overheidsprogramma’s uitgevoerd die stadsboeren financieren en begeleiden. Verschillende onderzoekers hebben kritiek op de manier waarop Mexico-stad stadslandbouw promoot. Uiteindelijk blijkt echter dat stadslandbouw zeker in min of meerdere mate in het levensonderhoud voorziet van boeren in Mexico-stad. Daarentegen is er geen bewijs voor de aanname dat deze boeren een betere voedselzekerheid zullen hebben. De rol van stadslandbouw in Mexico-stad kan volgens critici vergroot worden door concreet praktijkonderzoek naar de invloed van stadslandbouw op arme stedelijke huishoudens.Show less