In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor verschillende vormen van diversiteit binnen de jeugdliteratuur, zoals gender, seksuele, etnische en culturele diversiteit. In dat rijtje...Show moreIn de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor verschillende vormen van diversiteit binnen de jeugdliteratuur, zoals gender, seksuele, etnische en culturele diversiteit. In dat rijtje ontbreekt neurodivergentie; aandacht voor groepen van wie het brein anders werkt. Hoewel daarbij meestal wordt gedacht aan ASS of ADHD, valt ook hoogbegaafdheid onder deze noemer. Daarom staat in deze scriptie de representatie van hoogbegaafdheid in recente jeugdliteratuur centraal. Aan de hand van een brede definitie van hoogbegaafdheid, waarin intellectuele en creatief-productieve vaardigheden gecombineerd worden met ondersteuning uit de sociale omgeving, analyseer ik zes jeugdboeken. Daarbij heb ik oog voor de werking tussen gender en intelligentie. Uit mijn onderzoek is gebleken dat deze zes boeken een beeld van een succesvolle hoogbegaafde neerzetten. De protagonisten zijn bijna zonder uitzondering sterk intrinsiek gemotiveerd en hebben weinig last van perfectionisme of faalangst. Daarnaast komt de combinatie van uitzonderlijk talent op het gebied van muziek, wiskunde en taal meermaals voor. Dit roept het beeld op dat hoogbegaafden op alle terreinen uitblinken. De onderzochte boeken schenken minder aandacht aan creatief-productieve capaciteiten. De hoogbegaafde protagonisten passen op sociaal gebied in twee narratieven. Het eerste narratief veronderstelt de protagonist als een autonome Einzelgänger, die weinig vriendschappen heeft en daar ook niet actief naar op zoek is. In het tweede narratief heeft de protagonist meer vrienden, maar wordt tegelijkertijd ook gepest. De vrouwelijke protagonisten passen niet binnen de perceptie van vrouwelijke hoogbegaafdheid die Reis (2005) presenteert, waarbij vrouwelijke hoogbegaafden meer twijfelen aan hun toekomst en minder succes behalen. Het (accuraat) weergeven van neurodivergentie in jeugdliteratuur draagt bij aan zelfherkenning voor hoogbegaafde kinderen en erkenning door hun sociale omgeving. Met deze masterscriptie hoop ik de urgentie van de representatie van neurodivergentie in jeugdliteratuur te benadrukken.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt met behulp van een postkoloniale benadering de representatie van de niet-witte Ander in twee Indische jeugdromans onderzocht. De scriptie sluit aan bij contemporain...Show moreIn deze scriptie wordt met behulp van een postkoloniale benadering de representatie van de niet-witte Ander in twee Indische jeugdromans onderzocht. De scriptie sluit aan bij contemporain letterkundig onderzoek en bepleit de noodzaak om (Indische) jeugdliteratuur (een tot nu toe onderbelicht genre) op postkoloniale wijze te onderzoeken.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Dit werkstuk behandelt de relatie tussen mens en wolf in drie hedendaagse Nederlandse romans. De theorie van Donna Haraway komt aan bod en de romans sluiten aan bij post-apocalyptische fictie.
Deze masterscriptie onderzoekt of de allernieuwste methoden voor het schoolvak Nederlands voor de onderbouw van havo en vwo een oplossing bieden voor de leescrisis en geschikt zijn om te gebruiken...Show moreDeze masterscriptie onderzoekt of de allernieuwste methoden voor het schoolvak Nederlands voor de onderbouw van havo en vwo een oplossing bieden voor de leescrisis en geschikt zijn om te gebruiken voor burgerschapslessen.Show less