Herindelingen van gemeenten vinden sinds mensenheugenis plaats, zij het niet in het voortvarende tempo van de laatste decennia. Herindelingen, tegenwoordig betreft dat meestal het samenvoegen van...Show moreHerindelingen van gemeenten vinden sinds mensenheugenis plaats, zij het niet in het voortvarende tempo van de laatste decennia. Herindelingen, tegenwoordig betreft dat meestal het samenvoegen van twee of meer gemeenten, zijn onder meer het gevolg van het verzwaarde takenpakket van gemeenten. Immers, naast de herindeling gaat ook de decentralisatie van Rijksbeleid naar gemeenten gestaag door, waardoor de gemeenten meer taken krijgen toebedeeld en het werk van raadsleden verandert. Dit onderzoek over herindeling van gemeenten focust op één taak van de gemeente en wel de gedecentraliseerde Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De volgende onderzoeksvraag is hierbij leidend: “Wat zijn de ervaren effecten van de herindeling voor raadsleden op hun taakuitvoering, met name bij de Wmo?” Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is een kwalitatief onderzoek gedaan in de herindelingsgemeenten Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne aan Zee. Door middel van semigestructureerd diepte-interviews zijn raadsleden die het sociaal domein behartigen, bevraagd. Op basis van de resultaten volgt de conclusie dat raadsleden zowel negatieve als positieve effecten constateren. Over het algemeen staan zij positief tegenover de grotere schaal en het effect dat deze heeft op hun taakuitvoering. Met het oog op de beleidsvorming ten behoeve van de Wmo zijn er nieuwe instrumenten gecreëerd.Show less
Onderzoek naar de temporele patronen achter de wetgevende functie zoals uitgeoefend door het Nederlandse kabinet. Speciale aandacht voor de theoretische effecten van (voortijdige)...Show moreOnderzoek naar de temporele patronen achter de wetgevende functie zoals uitgeoefend door het Nederlandse kabinet. Speciale aandacht voor de theoretische effecten van (voortijdige) kabinetsontslagneming hierop. Kwantitatieve analyse van de indiening van wetsvoorstellen bij de Tweede Kamer gedurende de parlementaire jaren 1998-2022.Show less
Sinds de oprichting van DENK in 2015 is DENK op zowel nationaal als lokaal niveau een populaire partij geworden onder Marokkaans-Nederlandse en Turks-Nederlandse kiezers. DENK en het profiel van...Show moreSinds de oprichting van DENK in 2015 is DENK op zowel nationaal als lokaal niveau een populaire partij geworden onder Marokkaans-Nederlandse en Turks-Nederlandse kiezers. DENK en het profiel van haar achterban zijn eerder al onderzocht door middel van kwantitatieve studies, maar in de literatuur ontbreekt een analyse die verklaart welke processen voor kiezers van belang zijn om op DENK te stemmen. Door middel van zestien semigestructureerde interviews met Marokkaans-Nederlandse en Turks-Nederlandse DENK-stemmers en niet-DENK-stemmers, is hier onderzocht welke mechanismen met betrekking tot etnische en religieuze verbondenheid, sociale structuren, en vertegenwoordiging door andere partijen, van belang zijn voor DENK-stemmers. Zij geloven voornamelijk dat de partij het beste opkomt voor de belangen van hun groep en kiezen voor DENK omdat een deel van hen zich slecht vertegenwoordigd voelt door andere linkse partijen. Daarnaast worden DENK-stemmers via video’s op sociale media geïnformeerd en gemobiliseerd, en worden Turks-Nederlandse jongeren via migrantenorganisaties zoals moskeeën gemotiveerd om op DENK te stemmen. Dit onderzoekt draagt daarmee bij aan de maatschappelijke en academische discussie over identiteit en politieke integratie van etnische minderheidsgroepen, alsook aan de kennis over het stemgedrag van etnische minderheden in het algemeen.Show less