Kinderen met het 7-repeat allel van het dopamine D4 receptor (DRD4) gen hebben een risico op een achterstand in beginnende geletterdheid. Mogelijk spelen ook andere genen een rol in de beginnende...Show moreKinderen met het 7-repeat allel van het dopamine D4 receptor (DRD4) gen hebben een risico op een achterstand in beginnende geletterdheid. Mogelijk spelen ook andere genen een rol in de beginnende geletterdheid. In het huidige onderzoek is een polymorfisme van het catechol-O-methyltransferase (COMT) gen, het Val158Met polymorfisme, onderzocht bij 160 kinderen met een achterstand in beginnende geletterdheid. Kinderen met het Val/Val genotype van het Val158Met polymorfisme van het COMT-gen hebben een lager dopamineniveau en hebben daardoor een groter risico op aandachtsproblemen. Mogelijk zijn de kinderen met het Val/Val genotype daardoor differentieel ontvankelijk voor de kwaliteit van leesinstructies. Kinderen met het Val/Val genotype kunnen mogelijk meer profiteren van de interventie Letters in Beweging dan van Samenslim. De resultaten van het onderzoek voldeden niet aan de criteria voor differentiële ontvankelijkheid. Kinderen met het Val/Val genotype bleken dus niet differentieel ontvankelijk te zijn voor de kwaliteit van leesinstructies.Show less