Wanneer is een democratie nu precies geconsolideerd en hoe is het begrip democratische consolidatie het beste te operationaliseren? Zowel Diamond als Schedler heeft geprobeerd deze vraag te...Show moreWanneer is een democratie nu precies geconsolideerd en hoe is het begrip democratische consolidatie het beste te operationaliseren? Zowel Diamond als Schedler heeft geprobeerd deze vraag te beantwoorden, maar trokken verschillende conclusies. Waar Diamond stelt dat van een geconsolideerde democratie pas gesproken kan worden als er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de politieke cultuur, meent Schedler dat de consolidatie van een democratie afhankelijk is van de mate waarin er binnen een staat democratisch gedrag wordt getoond (Diamond 1999, 65; Schedler 2001, 70). Het verschil tussen Diamond en Schedler richt zich op een accent: bij het ‘meten’ van democratische consolidatie acht Diamond vooral de factor politieke cultuur noodzakelijk, terwijl Schelder zich voornamelijk richt op de factor politiek gedrag. Hoewel de ‘visies’ van Diamond en Schedler niet geheel tegenstrijdig zijn, roept het accentverschil wel een interessante discussie op. Bestaat er inderdaad een hiërarchie, zoals Schelder expliciet stelt, tussen de factoren die het democratische consolidatieproces verklaren?Show less
Personalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst...Show morePersonalisering is een proces waarbij individuele politieke actoren belangrijker worden ten koste van partijen en collectieve instituties. In dit onderzoek is de personaliseringshypothese getoetst door middel van kwalitatieve en kwantitatieve analyses van televisieprogramma’s in de Zendtijd voor Politieke Partijen uit de periode van 1963 tot en met 2012. Uit de kwalitatieve analyse van een selectie van programma’s van D66, de PvdA en de VVD die kort voor Tweede Kamerverkiezingen in deze periode zijn uitgezonden blijkt er van personalisering geen sprake te zijn geweest. De resultaten van de kwantitatieve analyses aan de hand van een codeerschema dat gebaseerd is onderzoek van Langer (2009) lijken hetzelfde te suggereren, maar zijn niet significant.Show less
Zuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de...Show moreZuid-Afrika, de voormalige kolonie van Nederland en Groot-Brittannië, werd in 1910 de Unie van Zuid-Afrika en in 1961 volledig zelfstandig als Republiek. In 1948 kwam de Nationale Partij aan de macht, die een systeem van apartheid instelden (CIA World Factbook). Dit systeem hield de scheiding van rassen in, waarvan de rassenscheiding werd vastgelegd in de wet. Er werd onderscheid gemaakt tussen vier groepen: de blanken, de zwarten, de kleurlingen (een mix van zwart en blank) en de Aziaten (vooral uit India). Het systeem zorgde ervoor dat blanken een voorkeurspositie hadden en de zwarten juist een achterstandspositie. De regels begonnen met onderscheid in banen en scholing, maar scheidden later ook de bevolking wat betreft bijvoorbeeld woonplek. Dit apartheidsbeleid werd onderstreept met behulp van christelijke theologische concepten en Bijbelteksten, om het politieke belang van het regime te dienen (Couwenberg 2008, 33).Show less
Het onderzoek verkende de case study en critical case de American Israeli Public Affairs Committee (AIPAC), een van de meest invloedrijke organisaties van de pro-Israël lobby. Uit de literatuur...Show moreHet onderzoek verkende de case study en critical case de American Israeli Public Affairs Committee (AIPAC), een van de meest invloedrijke organisaties van de pro-Israël lobby. Uit de literatuur bleek dat de organisatie in termen van hard power een grote invloed heeft op het buitenlandbeleid van de VS ten aanzien van het Midden-Oosten en Israel. In dergelijke onderzoeken werd de actor voornamelijk benaderd met de theorie van het realisme en het liberalisme. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de theorie van het sociaalconstructivisme. AIPAC werd beschouwd als een actor binnen de pro-Israel transnational advocacy network (TAN). Het gebruik van soft power door de actor op het belangrijkste jaarlijkse congres (AIPAC’s Annual Policy Conference) in de periode 2012 en 2013 werd onderzocht aan de hand van een discourse analysis van de belangrijkste toespraken van AIPAC prominenten. De data-analyse lijkt het gebruik van soft power door hoge AIPAC medewerkers op de congressen aan te tonen. Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat AIPAC naast hard power ook gebruik maakt van soft power om haar doelen te volbrengen. Als AIPAC gebruik maakt van soft power, dan is het zeer waarschijnlijk dat andere politieke actoren, welke beschikken over minder hard power dan AIPAC, gebruik zullen maken van soft power.Show less
The last decade marked a significant change in the European Union‟s approach towards terrorism. As a result of terrorist attacks (9/11, Madrid and London) the EU terrorism policy turned from a...Show moreThe last decade marked a significant change in the European Union‟s approach towards terrorism. As a result of terrorist attacks (9/11, Madrid and London) the EU terrorism policy turned from a counter-terrorism approach, stressing repressive efforts targeting an outside threat, towards a counter-radicalization approach, targeting domestic radicalization processes. Led by the Netherlands and the United Kingdom, the latter approach based itself on a homegrown dimension of terrorism in which identification and resolving underlying causes of radicalization took center stage (Coolsaet 2012, 868). This shift was quite a significant one, since it influenced the traditional sovereignty of member states to deal with these issues themselves (Coolsaet 2012, 689).Show less
Herman Daly's Steady-state Economy is, op basis van implcaties van sociaaleconomische, morele en praktische aard, geen realistische oplossing voor de wereldwijde ecologische crisis.
De Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de...Show moreDe Europese Unie (EU) kenmerkt zich de laatste decennia door aantal voortdurende problemen. De EU spoort aan op uitbreiding van het aantal lidstaten en meer besluitvorming van bovenaf. Onder de Europese bevolking groeit echter steeds meer onvrede over de toenemende macht van de EU. Deze problematiek laat zich omschrijven door het zogenaamde ‘democratische tekort’ binnen de EU (Cini en Pérez-Solórzano Borragán 2010: 10). Het ‘democratische tekort’ ontstaat doordat de Europese bevolking van mening is dat er (te)veel macht aan de EU wordt overgedragen. Deze Europese integratie zou ten koste gaan van de inbreng van nationale parlementen en instituten bij de totstandkoming van het uiteindelijke beleid. Tevens zou de EU te weinig verantwoording, representatie en vertegenwoordiging afleggen over dit beleid naar de Europese bevolking toe (Chryssochoou 2010: 378-379).Show less
Animal ethics and sustainability are usually treated as two separate concepts. It has been suggested that these two concepts should be dealt with simultaneously. The current thesis aims to find out...Show moreAnimal ethics and sustainability are usually treated as two separate concepts. It has been suggested that these two concepts should be dealt with simultaneously. The current thesis aims to find out whether animal ethics are, in general, sustainable. After formulating a general contemporary perspective on animal ethics, that includes both utilitarian and deontological elements, and giving a general definition of the concept of sustainability, the paper concludes that animal ethics are, overall, very sustainable.Show less
Het gebrek aan controle over de economie in Georgië en de vrijwel volledige controle over de binnenlandse economie in Azerbeidzjan is aangedragen als verklarende factor voor het grote verschil in...Show moreHet gebrek aan controle over de economie in Georgië en de vrijwel volledige controle over de binnenlandse economie in Azerbeidzjan is aangedragen als verklarende factor voor het grote verschil in organisatorische macht van de presidenten Shevardnadze (Georgië, 1993-2003) en Aliyev (Azerbeidzjan, 1992-2003). Organisatorische macht is cruciaal voor het bijeenhouden van een politiek regime ten tijde van crisis. Als antwoord op de onderzoeksvraag in dit paper, namelijk hoe het verschil in regimetype in Georgië en Azerbeidzjan door pluralisme in de economie verklaard wordt, wordt het volgende beargumenteerd; een pluralistische economie leidt tot een heterogene elite die ten tijde van regimecrisis eenvoudiger opsplitst dan een homogene elite die kenmerkend is voor een renteniereconomie. Azerbeidzjan heeft een homogene elite waarin organisatorische macht aan de top geconcentreerd is, terwijl de heterogeniteit in de elite in Georgië leidt tot concurrentie op elite-niveau zonder dat er sprake is van democratie.Show less
The last three Secretaries-General of the United Nations have been Boutros Boutros-Ghali (1992-1996), Kofi Annan (1997-2006) and Ban Ki-moon (2007-present). All of them have been advocates of the...Show moreThe last three Secretaries-General of the United Nations have been Boutros Boutros-Ghali (1992-1996), Kofi Annan (1997-2006) and Ban Ki-moon (2007-present). All of them have been advocates of the principles of the United Nations and have as such been engaged in the promotion of democracy. This research investigates whether and why their democracy promotion efforts differ. It does so by means of literature study and content analysis of speeches of the Secretaries-General delivered to the General Assembly and the Security Council, with an additional focus on the Middle East. The analysis shows that for Boutros-Ghali democracy promotion was his top priority, but there is a decline in democracy promotion starting from Annan. In addressing what factors can account for this, this research contributes to existing theories of norm entrepreneurship, the understudied topic of issue emergence, and the debate between structure and agency.Show less
In het volgende stuk zal worden geanalyseerd in welke mate intergenerationele rechtvaardigheid toepasbaar is in onze huidige maatschappij. Gedurende de laatste jaren is klimaatproblematiek en...Show moreIn het volgende stuk zal worden geanalyseerd in welke mate intergenerationele rechtvaardigheid toepasbaar is in onze huidige maatschappij. Gedurende de laatste jaren is klimaatproblematiek en schaarste een steeds grotere rol gaan spelen in de internationale politiek en er zijn enkele sombere voorspellingen gedaan over de toekomst. De manier waarop wij voor de toekomst zorgen is echter niet een volledig deel van ons politiek systeem: vraagstukken over de verdeling van goederen en mogelijkheden spelen zich vooral af als een sociale discussie binnen de huidige wereld. Met toekomstige generaties is echter niet altijd rekening te houden.Show less
De bevolkingsgrootte is een belangrijk onderdeel van het complexe, multidimensionale klimaatprobleem. Kern van dit probleem is het feit dat een bepaalde hoeveelheid mensen op aarde een zekere...Show moreDe bevolkingsgrootte is een belangrijk onderdeel van het complexe, multidimensionale klimaatprobleem. Kern van dit probleem is het feit dat een bepaalde hoeveelheid mensen op aarde een zekere hoeveelheid fossiele brandstoffen in een rap tempo gebruikt. De totale milieu-impact staat gelijk aan het bevolkingsaantal maal een indicator van de ecologische voetafdruk van de mens (Jones en Jacobs 2006, 428). Om de menselijke bijdrage aan klimaatverandering tegen te gaan is zowel een consumptiereductie als het terugbrengen van de bevolkingsgroei een noodzaak. In dit verband worden er voorspellingen gedaan over de te verwachten grootte van de wereldpopulatie. Hoewel deze voorspellingen uitwijzen dat het groeicijfer dalende is, wordt er verwacht dat er de komende decennia sprake zal blijven van bevolkingsgroei (VN 2010a; Jones en Jacobs 2006, 429).Show less
Jarenlang is de invloed van menselijke activiteit op het milieu en het klimaat omstreden geweest. Inmiddels is klimaatverandering een erkend probleem in zowel de wetenschap als de politiek....Show moreJarenlang is de invloed van menselijke activiteit op het milieu en het klimaat omstreden geweest. Inmiddels is klimaatverandering een erkend probleem in zowel de wetenschap als de politiek. Tegelijkertijd bestaat er grote onzekerheid over de uitkomsten van internationale klimaatonderhandelingen om de globale CO₂-uitstoot terug te brengen. Er is weinig aanleiding om aan te nemen dat de kritische drempel van 2 graden temperatuurstijging deze eeuw niet overschreden zal worden, tenzij er een broeikasgassen-emissiereductie van 50% ten opzichte van 1990 wordt behaald (Royal Society 2009, ix). Hoewel er een zekere vooruitgang is geboekt, lijkt deze niet voldoende om mogelijke drastische klimaatveranderingen te voorkomen. Wetenschappers zijn inmiddels bekend met het bestaan van bepaalde feedbackeffecten, gebeurtenissen als gevolg van klimaatverandering die de opwarming van de aarde kunnen versnellen. Voorbeelden hiervan zijn het smelten van de poolkappen waardoor minder zonlicht weerkaatst zal worden en het ontdooien van de koolstofrijke permafrost in Siberië (Hamilton 2013, 11).Show less
Venezuela, dat ooit werd gekenmerkt als een redelijk stabiele elite democratie, kan niet langer meer zo genoemd worden. De groeiende macht van Chávez heeft zijn effect gehad op de vrijheid en...Show moreVenezuela, dat ooit werd gekenmerkt als een redelijk stabiele elite democratie, kan niet langer meer zo genoemd worden. De groeiende macht van Chávez heeft zijn effect gehad op de vrijheid en eerlijkheid van de verkiezingen en ook op de vermindering van macht van bepaalde instituties, de elite en de media. Ook de burger is in toenemende mate ontevreden: miljoenen Venezolanen kiezen ervoor niet te gaan stemmen, mede door groeiende ontevredenheid over voedseltekorten, stijgende inflatie, publieke onveiligheid, corruptie en steeds verder gecentraliseerde overheid en educatie. De Venezolaanse democratie is in verval. Dit onderzoek probeert te verklaren hoe een land dat gezien werd als een vrij stabiele elite democratie toch in verval heeft kunnen raken, geeft aan wat de zwakke plekken waren ten tijde van deze stabiliteit en wat de oorzaken zijn van de democratische erosie die sindsdien heeft plaatsgevonden.Show less
Aung San Suu Kyi is a symbolic and cosmopolitan norm entrepreneur, which has been promoting democracy in Burma from 1988. This status made her popular among the Burmese and appealed to the United...Show moreAung San Suu Kyi is a symbolic and cosmopolitan norm entrepreneur, which has been promoting democracy in Burma from 1988. This status made her popular among the Burmese and appealed to the United States. Her popularity became apparent when Aung San Suu Kyi's party won the elections in 1990. However, despite this victory, she was unable to start the process of democratization until 2010. This thesis will argue that this was the result of the historical and culturale context which in 1990 influenced the military regime in such a way that the elite perceived the promotion for democracy as a threat to their political power and reduced the openness and responsiveness to the democratic norm of the political opportunity structures. In 2010 the historical context changed, as a result of the increased Chinese influence, which became uncomfortable for the Burmese regime. In order to remain in power, they realized that they had to find a new ally to support their military regime. This ally was found in the United States, but their support came at a prize; the regime had to democratize. Due to the cultural context which had remained the same, the regime only defected to the idea of democracy, instead of changing its attitude towards the democratic norm. Subsequently, contested elections were organized of which the regime acknowledged the results and consequently this led to the start of the process of democratization.Show less
This thesis looks at the changing importance of resources within social movements under the influence of technological developments such as the Internet
In hoeverre hebben persoonlijke eigenschappen en competenties van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties invloed op het succes van de VN? Het succes wordt uitgedrukt in termen van...Show moreIn hoeverre hebben persoonlijke eigenschappen en competenties van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties invloed op het succes van de VN? Het succes wordt uitgedrukt in termen van efficiëntie gemeten aan de hand van direct aangenomen resoluties.Show less
De personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak...Show moreDe personalisering van de politiek is verworden tot een centraal thema binnen de politieke wetenschap. Toch laten onderzoeken naar dit fenomeen veelal tegenstrijdige resultaten zien. De oorzaak hiervan is vaak gelegen in de conceptualisatie van personalisering. De personalisering van de politiek kan worden verklaard door middel van drie subgroepen: instituties, de media en gedrag. In dit onderzoek wordt er voornamelijk gekeken naar de media personalisering. Dit aspect van personalisering kan zich zowel in de betaalde- als de onbetaalde media voordoen. In de berichtgeving van de kranten (onbetaalde media) in de periode 1967-2012 lijkt het of de personalisering is toegenomen. De campagnevideo’s (betaalde media) geven echter geen enkele aanwijzing voor personalisering in deze periode. Deze bevindingen geven nader inzicht in één aspect van het concept “personalisering van de politiek”.Show less