This thesis compares the ethics and phenomenology of Nietzsche and Levinas. It begins from a Levinasian critique of Nietzsche, made up of remarks Levinas made on Nietzsche's thought throughout his...Show moreThis thesis compares the ethics and phenomenology of Nietzsche and Levinas. It begins from a Levinasian critique of Nietzsche, made up of remarks Levinas made on Nietzsche's thought throughout his career. This critique is then systematized, before being rebutted by a Nietzschean response, focusing on the question of responsibility. The thesis argues that insofar as there is a disagreement between Nietzsche and Levinas, it is fundamentally a phenomenological disagreement.Show less
Dit onderzoek zal proberen, middels een fenomenologische kijk op een burn-out, te achterhalen hoe lijden gerelateerd is aan het mens-zijn alvorens te komen tot een vollediger begrip van lijden,...Show moreDit onderzoek zal proberen, middels een fenomenologische kijk op een burn-out, te achterhalen hoe lijden gerelateerd is aan het mens-zijn alvorens te komen tot een vollediger begrip van lijden, waarbij deze relatie in acht wordt genomen. De ontologie van Jean-Paul Sartre zal dienen als kader voor de fenomenologische analyse van een burn-out. De fenomenologische analyse van een burn-out aan de hand van Jean-Paul Sartre heeft filosofische relevantie omdat het lijden aan een burn-out laat zien dat lijden niet kan worden gereduceerd tot het stoïcijnse begrip van lijden als negatieve toestand. Als ziekte vindt een burn-out niet zijn oorsprong in fysieke of psychische aandoeningen. Een burn-out vindt, daarentegen, zijn oorsprong in de omgeving van degene die uiteindelijk lijdt aan een burn-out waarbij de omgeving druk uitoefent op de aangemeten identiteit van desbetreffend persoon. Wanneer de diagnose ‘burn-out’ is gesteld, dan wordt deze aangemeten identiteit - het ‘wat’ deze persoon is – ervaren als gebroken. Een burn-out onthult het ‘wie’ van de mens als zijnde dat zijn eigen zijnsgemis ondergaat en het belang van diens omgeving om te bepalen wat hij is in een betekenisvol en emotioneel geaffecteerd geheel. Hierdoor vormt de casus van een burn-out een toegang voor het begrijpen van de relatie tussen het lijden en de mens van waaruit een bijdrage kan worden geleverd aan een beter begrip van lijden.Show less
Een introductie op de discussie over de rechtvaardigheid van een basisinkomen tussen Philippe van Parijs en Stuart White. Belangrijkste discussie punt de positie van wederkerigheid in een...Show moreEen introductie op de discussie over de rechtvaardigheid van een basisinkomen tussen Philippe van Parijs en Stuart White. Belangrijkste discussie punt de positie van wederkerigheid in een rechtvaardiging van redistributie van middelen.Show less
Lange tijd is in het historiografisch debat voor lief genomen dat de Nederlandse wiskundige Brouwer ervoor heeft gezorgd dat Ludwig Wittgenstein in 1928 terugkeerde tot de filosofie. Brouwer zou...Show moreLange tijd is in het historiografisch debat voor lief genomen dat de Nederlandse wiskundige Brouwer ervoor heeft gezorgd dat Ludwig Wittgenstein in 1928 terugkeerde tot de filosofie. Brouwer zou hierbij hebben gefungeerd als de voorname inspiratiebron van de latere Wittgenstein. Echter, in deze scriptie wordt aangetoond dat Wittgenstein in de Tractatus Logico-Philosophicus reeds tot de gedachten was gekomen die tot volle bloei kwamen in zijn latere periode; hierbij speelde een bemiddeling van Brouwer geen enkele rol.Show less