In dit paper wordt een onderzoek beschreven met de hoofdvraag: “Wat is het verband tussen het sociaal welbevinden dat leerkrachten binnen hun schoolteam ervaren en de mate van self-efficacy die zij...Show moreIn dit paper wordt een onderzoek beschreven met de hoofdvraag: “Wat is het verband tussen het sociaal welbevinden dat leerkrachten binnen hun schoolteam ervaren en de mate van self-efficacy die zij hebben op het gebied van burgerschapsonderwijs?”. Daarnaast is onderzocht of werkervaring een modererend effect heeft op dit verband. Dit is onderzocht met behulp van een zelf-rapportage vragenlijst ingevuld door 59 leerkrachten binnen een scholenstichting in Nederland. Uit het onderzoek bleek geen significant verband tussen het sociaal welbevinden en de mate van self-efficacy op het gebied van burgerschapsonderwijs. Ook werd er geen modererend effect gevonden van werkervaring. Mogelijk wordt het vinden van de resultaten onder andere beperkt door de kleine steekproef en de afwezigheid van veel variatie binnen de steekproef. Ook zouden mogelijk meer factoren onderzocht moeten worden om self-efficacy op het gebied van burgerschapsonderwijs goed te kunnen voorspellen.Show less
Binnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale...Show moreBinnen dit onderzoek is de mate van kennis, houding en gedrag ten opzichte van rekendifferentiatie onderzocht bij basisschoolleerkrachten van groep 3 tot en met 8. Hierbij was de centrale onderzoeksvraag: In hoeverre differentiëren leerkrachten in het basisonderwijs tijdens de rekenles en wat is hun kennis, houding en gedrag ten opzichte hiervan? Ook is gekeken of individuele verschillen van leerkrachten in leeftijd, onderwijservaring en bouw waarin hij of zij werkzaam is hier invloed op heeft. Voor dit onderzoek is een vragenlijst uitgezet waar door middel van een 5-punts-likert schaal die kennis, houding en gedrag van de leerkrachten werd uitgevraagd. Bij het analyseren van de vragenlijst zijn de resultaten van achttien respondenten meegenomen. Uit de resultaten bleek dat de houding van de leerkrachten significant hoger uitviel dan de kennis en het gedrag. Ook bleek dat er geen significante verschillen gevonden zijn in leeftijd, onderwijservaring en bouw. De mate van kennis, houding en gedrag zijn dus niet significant verschillend wanneer de leerkrachten in een van deze achtergrondkenmerken verschillen. Iedere leerkracht zou, ongeacht de ervaring, leeftijd en bouw waarin het werkzaam is, in staat moeten zijn om effectief te kunnen differentiëren.Show less