Ouderbetrokkenheid in het onderwijs lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de leerling. Toch blijkt in de praktijk de ouderbetrokkenheid in het onderwijs bij sommige groepen...Show moreOuderbetrokkenheid in het onderwijs lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de leerling. Toch blijkt in de praktijk de ouderbetrokkenheid in het onderwijs bij sommige groepen vaak nog (te) laag. OOK Pedagogische Expertise Groep (OOK) ziet dezelfde constatering in hun training ‘’OOK zo omgaan met elkaar’’, waarin leerlingen leren te reflecteren op het eigen gedrag en bewust te worden van het effect van het eigen gedrag op een ander. OOK heeft ons benaderd om te onderzoeken hoe de ouderbetrokkenheid binnen deze training verhoogt kan worden. Dit onderzoek komt tegemoet aan deze vraag door te kijken naar de samenhang tussen de attitude van de leerkrachten over ouderbetrokkenheid, het schoolbeleid omtrent ouderbetrokkenheid en de ouderbetrokkenheid in groep 5 tot en met 8 in het primair onderwijs. Hiervoor is een vragenlijst afgenomen onder leerkrachten die minimaal één dag per week zelfstandig voor de klas staan. Na het uitvoeren van verschillende regressieanalyses komt naar voren dat de attitude van de leerkracht en het schoolbeleid niet samenhangen met de ouderbetrokkenheid in het onderwijs. Hierna is exploratief onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat duidelijke afspraken maken binnen het schoolteam én communicatieproblemen tussen leerkracht en ouder ten opzichte van ouderbetrokkenheid in groep 5 tot en met 8 belangrijk kunnen zijn voor de praktijk. Op basis van deze bevindingen zijn de aanbevelingen gedaan aan OOK om effectief gebruik te maken van nieuwsbrieven en aandacht te besteden aan communicatievaardigheden van de leerkracht. Tot slot worden verschillende kanttekeningen bij deze bevindingen en suggesties voor vervolgonderzoek benoemd.Show less
Dit adviesrapport is geschreven naar aanleiding van de wens van De Noordwijkse Methode, een methode voor de invulling van basisonderwijs, om onderzoek te doen naar leermotivatie. Op basis van deze...Show moreDit adviesrapport is geschreven naar aanleiding van de wens van De Noordwijkse Methode, een methode voor de invulling van basisonderwijs, om onderzoek te doen naar leermotivatie. Op basis van deze wens is een onderzoek ontwikkeld met als doel het vergelijken van De Noordwijkse Methode met de Zelfdeterminatietheorie en vast te stellen of er een verband is tussen lesgeef-enthousiasme en het toepassen van elementen uit De Noordwijkse Methode die aansluiten bij de Zelfdeterminatietheorie. Hierbij is specifiek gekeken naar de midden- en bovenbouw: groep 4 tot en met 8. Om antwoord te kunnen geven op deze vragen is middels een deskonderzoek onderzocht in hoeverre De Noordwijkse Methode de drie basisbehoeften van de Zelfdeterminatietheorie stimuleert. Ook is een vragenlijst afgenomen onder docenten van De Noordwijkse Methode. In deze vragenlijst werden de constructen lesgeef-enthousiasme en toepassing van de motivatie elementen gemeten. Uit de resultaten van het deskonderzoek bleek dat de talentontwikkeling, vakaterliers, inzet van leerdoelen, schoolstructuur, koppeling van de belevingswereld, persoonlijke ontwikkeling en het klas -en schoolklimaat een of meerdere basisbehoeften uit de ZDT stimuleren. Het correlationeel onderzoek toonde aan dat de aangepaste vragenlijst een hoge interne betrouwbaarheid had en dat er geen sprake was van nesting op schoolniveau. Na het doen van een Spearman’s Rho-analyse op de 22 valide responses kon geconcludeerd worden dat er geen significant verband was tussen de toepassing van de motivatieelementen en het lesgeef-enthousiasme. De opdrachtgever heeft naar aanleiding van deze resultaten 4 praktische aanbevelingen en een aanbeveling voor vervolgonderzoek gekregen.Show less