Jan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door...Show moreJan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door de eeuwen heen veelvuldig geschreven. In deze scriptie worden de recepties van deze vier schilders met elkaar vergeleken en bestudeerd met de nadruk op de sekse.Show less
Deze scriptie laat zien hoe de waardering van de verschillende types landschapschilderkunst uit de 17de eeuw heel verschillend was in de 18de en de 20ste eeuw. De 18de-eeuwse kunstcriticus Arnold...Show moreDeze scriptie laat zien hoe de waardering van de verschillende types landschapschilderkunst uit de 17de eeuw heel verschillend was in de 18de en de 20ste eeuw. De 18de-eeuwse kunstcriticus Arnold Houbraken met zijn Grote schouburgh en de 20ste-eeuwse kunsthistoricus Wolfgang Stechow met zijn Dutch Landscape Painting schrijven ieder in zijn opus magnum over de ontwikkeling van de landschapschilderkunst uit de 17de eeuw. Hun keuzes van landschapskunstenaars die zij bespraken waren beïnvloed door de overheersende overtuigingen in de maatschappij en de wereld van kunstgeschiedenis van hun tijd - het classicisme in het geval van Houbraken en het impressionisme in het geval van Stechow.Show less