Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Ondanks de geschiedenis die strip en animatie delen, veranderd de relatie tussen deze media met de komst van 3D-computeranimatie rond de eeuwwisseling. Hedendaagse CG, computer graphics, ofwel...Show moreOndanks de geschiedenis die strip en animatie delen, veranderd de relatie tussen deze media met de komst van 3D-computeranimatie rond de eeuwwisseling. Hedendaagse CG, computer graphics, ofwel beeld gemaakt door computers, zijn ontwikkeld om fotorealistisch beeld te creëren, wat ten koste gaat van de meestal non-realistische artistieke en stilistische esthetiek van strip en traditionele animatie. Moderne 3D-animatie gaat zich hierdoor meer bezighouden met een realisme-effect creëren dan strip en traditionele animatie voorheen deden. Echter, de computer geanimeerde 3D-film Spider-Man: Across the Spider-Verse uit 2023 breekt met deze drang naar fotorealistisch beeld door formeel en inhoudelijk te verwijzen naar strip- en animatieconventies van vroeger. Deze film brengt bijvoorbeeld de lijn terug, ondanks dat deze was verdwenen met de komst van driedimensionaal bewegend beeld, waardoor het tekenproces van de kunstenaar zichtbaar wordt gemaakt. Ook manieren waarop lichamen in beweging werden gebracht in statische of schokkerige 2D-media komen voor in Across the Spider- Verse, maar worden hier gecombineerd met computeranimatie en krijgen zo nieuwe effecten. Ook de manier waarop strips in kleuren werden geprint komen voor in deze film, waarbij bijvoorbeeld bepaalde fouten en medium specifieke elementen van dit printproces bewust worden toegevoegd om 3D- specifieke elementen na te bootsen. Als laatste wordt er ook gespeeld met de manier waarop strips worden gelezen, aangezien dit fundamenteel verschild van de manier waarop animatie wordt bekeken, waarbij Across the Spider-Verse technieken gebruikt die de kijker doet denken aan de temporaliteit en ruimtelijkheid van het lezen van stripboeken. Hoe deze stijlmiddelen precies worden verwerkt in de film geeft antwoord op de vraag waarom dit gebeurt. Spider-Man: Across the Spider-Verse geeft namelijk bepaalde stijlen en conventies uit media van het verleden opnieuw vorm, omdat deze film wil breken met de hedendaagse drang naar fotorealisme en hierdoor nostalgisch gaat kijken naar de vormgeving en gemaaktheid van oude media.Show less
Amethod to measure local tilt angles of two-dimensional materials in LEEM is developed. To create these local tilt angles graphene is stamped on top of pillars which are 55 nm high and 1 μm in...Show moreAmethod to measure local tilt angles of two-dimensional materials in LEEM is developed. To create these local tilt angles graphene is stamped on top of pillars which are 55 nm high and 1 μm in diameter. The measurement method uses an aperture to select a spot on the sample and moved the sample to measure all over the sample. These spots are measured in diffraction space. By analyzing all diffraction images, a magnitude and an orientation of local tilt angles are obtained. The spatial resolution of this method is bound by the size of the aperture. In this experiment a spatial resolution of 338 nm is achieved. The angular resolution depends on the locating method of the diffraction spot. In this experiment an angular resolution of one degree is achieved.Show less