This study examined the influence of attention on executive functioning in 471 children from four to seven years of age. Computer based tasks (Amsterdamse Neuropsychologische Taken) were used to...Show moreThis study examined the influence of attention on executive functioning in 471 children from four to seven years of age. Computer based tasks (Amsterdamse Neuropsychologische Taken) were used to assess their level of attention. A questionnaire on dysexecutive functioning in children (DEX-K) was filled out by their parents to asses problems in executive functioning. T- tests and ANOVAs showed significant age- and gender differences in executive functioning and attention. Boys showed more problems in executive functioning, had faster reaction times, where girls performed better on a sustained attention task. A significant age effect was found for two ANT tasks. Older children had a significantly faster reaction time and better sustained attention compared to younger children. Multiple regression analysis indicated that gender, age and performance on attention tasks, especially reaction time, predicted problems in executive functioning. This relation was not moderated by gender or age. The results of the study confirm some previous research findings. Further investigation will tell the extent to which attention and executive functioning of young children can be measured adequately through behavioral reviews and neuropsychological research.Show less
Achtergrond Nog niet eerder is er onderzoek gedaan naar een eventuele relatie tussen aandacht, empathie en ADHD. Doel Dit onderzoek richt zich op de vraag of er een relatie is tussen aandacht en...Show moreAchtergrond Nog niet eerder is er onderzoek gedaan naar een eventuele relatie tussen aandacht, empathie en ADHD. Doel Dit onderzoek richt zich op de vraag of er een relatie is tussen aandacht en empathie waarbij cognitieve en affectieve empathie onderscheiden worden. Daarbij wordt gekeken of het hebben van ADHD van invloed is op deze relatie. Methoden De steekproef voor dit onderzoek bestond uit 79 jongens met een leeftijd tussen de 8 en 12 jaar (M = 9.57, SD = 1.33). Er is onderscheid gemaakt tussen jongens met ADHD (N = 60) en jongens zonder ADHD (N = 19). Om de mate van affectieve en cognitieve empathie te meten is gebruik gemaakt van de BES. De IEKA is gebruikt om de mate van affectieve empathie te meten. De ANT SA-DOTS is gebruikt om de volgehouden aandacht te meten. Met gebruik van een independent t-test zijn de gemiddelde scores voor de kinderen met ADHD en zonder ADHD op de gebruikte instrumenten vergeleken. Om te kijken of er een relatie bestaat tussen aandacht en cognitieve en affectieve empathie bij kinderen met en zonder ADHD zijn twee ANCOVA’s uitgevoerd. Resultaten Jongens met ADHD scoorden op de IEKA significant lager dan jongens zonder ADHD, wat inhoudt dat jongens met ADHD minder affectieve empathie hebben dan jongens zonder ADHD (t (124) = -2.10, p = 0.44). Discussie Een relatie tussen aandacht en cognitieve en affectie empathie is niet gevonden. Ook werd niet gevonden dat het hebben van ADHD invloed heeft op deze relatie. Dit zou verklaard kunnen worden doordat alleen gekeken is naar trait empathie en niet naar state empathie. Verder kwam naar voren dat kinderen met ADHD significant minder affectieve empathie hebben dan kinderen zonder ADHD, wat in overeenstemming is met eerdere onderzoeken.Show less