Background: Studies on Selective Mutism (SM) often focused on young children rather than on adolescents. Emotion regulation difficulties likely play a role in the fear of speaking among children...Show moreBackground: Studies on Selective Mutism (SM) often focused on young children rather than on adolescents. Emotion regulation difficulties likely play a role in the fear of speaking among children with SM. Emotion regulation has been investigated in children and adolescents with anxiety disorders, but knowledge about emotion regulation among adolescents with SM is scarce. To fill this gap, the current mixed-methods study examined which emotion regulation strategies adolescents with SM use in anxiety-provoking situations. First, differences between adolescents with and without SM in the use of adaptive, maladaptive and external emotion regulation strategies were examined. Subsequently, it was investigated whether the use of emotion regulation strategies was related to and predicted SM symptoms in adolescents with SM. In addition, this study investigated in an exploratory qualitative way, which emotion regulation strategies adolescents themselves and parents of adolescents with SM reported in online focus groups. Methods: 33 adolescents with SM (SM-group) and 44 healthy adolescents (control group) were compared using the FEEL-KJ questionnaire on their use of different emotion regulation strategies. 79 parents filled in the Selective Mutism Questionnaire (SMQ) to confirm the SM diagnosis and to measure the severity of SM symptoms. Results: Adolescents with SM significantly used adaptive strategies less often and maladaptive strategies more often, compared to healthy adolescents. The adolescents with or without SM did not significantly differ from each other on external regulation strategies. In contrast, adaptive, maladaptive and external emotion regulation strategies did not relate to or predict the extent of SM symptoms in adolescents with SM. Quotes from the chat- and focus groups suggested that adolescents with SM use adaptive, maladaptive and external emotion regulation strategies, whereby withdrawal after freezing can be seen as an effective useful strategy for adolescents with SM. Conclusions: The results indicate emotion dysregulation among adolescents with SM. Limitations and strengths and suggestions of implications for treatment of adolescents with SM were discussed.Show less
Cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde,...Show moreCijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit en motivatie door leeftijdsgenoten. In dit onderzoek werd daarom onderzocht hoe cijfers en vriendschapskwaliteit zelfwaarde beïnvloeden en hoe cijfers door motivatie van leeftijdsgenoten wordt beïnvloed. Wij verwachtten een verband tussen cijfers en zelfwaarde, een beschermende relatie bij een hoge vriendschapskwaliteit en het effect van cijfers op zelfwaarde en een versterkende relatie tussen cijfers en zelfwaarde bij een lage vriendschapskwaliteit. We verwachtten een verband van positieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers en een negatieve samenhang tussen negatieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Hiervoor hebben 119 adolescenten uit de tweede en derde klas van de middelbare school een vragenlijst ingevuld over deze variabelen. Om de hypotheses te toetsen zijn er drie regressieanalyses uitgevoerd. Er is geen relatie gevonden tussen cijfers, vriendschapskwaliteit en zelfwaarde. Ook is er geen verband gevonden tussen motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Aan te raden is dat toekomstig onderzoek een longitudinaal onderzoek gaat uitvoeren en dus adolescenten gaat volgen de hele middelbareschooltijd door op vmbo, havo en vwo om te kijken naar de mogelijke veranderingen in vriendschappen en zelfwaarde.Show less
Een stimulerende thuisomgeving biedt kinderen warmte, steun en veiligheid. De kwaliteit van deze thuisomgeving heeft gevolgen op emotioneel gebied. De mate van invloed van een slecht functionerende...Show moreEen stimulerende thuisomgeving biedt kinderen warmte, steun en veiligheid. De kwaliteit van deze thuisomgeving heeft gevolgen op emotioneel gebied. De mate van invloed van een slecht functionerende thuissituatie verschilt echter per individu. In deze studie is onderzoek gedaan naar intelligentie als modererende factor op de relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek bij kinderen. Aan de studie deden 10 jongens en 25 meisjes mee in de leeftijd van twaalf tot zestien jaar. De intelligentie werd bepaald door het afnemen van de CFT. De kwaliteit van het gezinsfunctioneren werd gemeten met de FAD. De emotionele problematiek bij het kind werd gemeten met de SDQ. Bevindingen tonen een relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek van het kind (r=.334, p=.050, N=35). Er werd geen relatie gevonden tussen het gezinsfunctioneren en de intelligentie van het kind (r=.010, p=.955, N=35). Ook de relatie tussen de intelligentie van het kind en de aanwezige emotionele problematiek bleek niet significant (r=.222, p=.199, N=35). Na het uitvoeren van een multipele regressie bleek intelligentie geen modererende factor op de relatie tussen de kwaliteit van het gezinsfunctioneren en emotionele problematiek bij het kind (R² =.16, F(2,32)=3.04, p=.062). Dit onderzoek laat zien dat de kwaliteit van het gezinsfunctioneren gerelateerd is aan emotionele problematiek bij het kind en dat intelligentie mogelijk een dubbele rol speelt in die relatie: hoge of lage intelligentie kan enerzijds als beschermende factor dienen, maar anderzijds een risicofactor zijn. Verder onderzoek zal aantonen bij welk intelligentieniveau meer vatbaarheid is voor emotionele problematiek.Show less
In dit onderzoek is er gekeken naar de rol van slaap in de relatie tussen sociaal economische status en internaliserende en externaliserende gedragsproblemen in India. Aan dit onderzoek hebben 293...Show moreIn dit onderzoek is er gekeken naar de rol van slaap in de relatie tussen sociaal economische status en internaliserende en externaliserende gedragsproblemen in India. Aan dit onderzoek hebben 293 adolescenten in de leeftijdscategorie van tien tot veertien jaar oud meegedaan met een gemiddelde leeftijd van 12.375 (SD = 1.169). Er deden 161 jongens mee en 123 meisjes. De groep met een lage sociaal economische status bestond uit 102 participanten. Hiervan waren er 40 jongens en 58 meisjes. De gemiddelde leeftijd was 12.569 (SD = 1.278). De groep met een hoge sociaal economische status bestond uit 191 participanten. Deze groep bevatte 121 jongens en 65 meisjes. De gemiddelde leeftijd was 12.273 (SD = 1.095). Sociaal economische status is bepaald aan de hand van de deelnemende scholen. Door middel van dataverzameling is het aantal uur slaap gemeten. Er werden voor drie dagen tijdsdagboeken ingevuld en is er per dag een semi-gestructureerd interview afgenomen. Gegevens over internaliserend en externaliserend probleemgedrag zijn verzameld door de Strengths and Difficulties Questionnaire af te nemen. Uit de resultaten blijkt dat er een relatie is tussen sociaal economische status en internaliserende en externaliserende gedragsproblemen. Een lagere sociaal economische status is gerelateerd aan meer internaliserend en externaliserend probleemgedrag. De relatie tussen sociaal economische status en internaliserend en externaliserend probleemgedrag kan niet verklaard worden door het aantal uur slaap. Er is wel een relatie gevonden tussen sociaal economische status en slaap. Een hogere sociaal economische status is gerelateerd aan een kortere slaapduur. Er is geen relatie gevonden tussen slaap en internaliserende en externaliserende gedragsproblemen. Vervolgonderzoek zou kunnen kijken naar de kwaliteit van slaap onder invloed van omgevingsfactoren. Ook kan vervolgonderzoek kijken naar de mogelijke invloed van cultuur op de relatie tussen slaap en gedragsproblemen.Show less