This thesis describes the artistic milieu of South Africa and the Netherlands in the 1980s, explaining how the Cultural Boycott of South Africa was perceived and received by both Dutch and...Show moreThis thesis describes the artistic milieu of South Africa and the Netherlands in the 1980s, explaining how the Cultural Boycott of South Africa was perceived and received by both Dutch and Afrikaner writers. Adriaan van Dis was interviewed especially for this thesis, thus adding new historical sources.Show less
Twee reisverhalen van Adriaan van Dis, Een barbaar in China (1987) en In Afrika (1991), worden geanalyseerd met de postkoloniale representatieanalyse. Er wordt onderzocht of topoi uit theorie over...Show moreTwee reisverhalen van Adriaan van Dis, Een barbaar in China (1987) en In Afrika (1991), worden geanalyseerd met de postkoloniale representatieanalyse. Er wordt onderzocht of topoi uit theorie over koloniale reisverhalen in de moderne werken van Van Dis voorkomen wanneer hij ‘de ander’ en de omgeving representeert. Met de onderzoeksresultaten kan een breder patroon van het representeren van ‘de ander’ en de omgeving van het vreemde land aangetoond worden, in moderne reisverhalen en ongeacht of de gebieden gekoloniseerd zijn geweest. Deze masterscriptie levert een kleine bijdrage aan de bewustwording van de herkomst van stereotiepe denkpatronen en het herhalen daarvan in moderne werken.Show less