Internationale belangenorganisaties die normen promoten spelen op zowel regionaal als internationaal niveau een steeds belangrijkere rol in beleidsdebatten (Keck en Sikkink 1999, 89-90). Daarom is...Show moreInternationale belangenorganisaties die normen promoten spelen op zowel regionaal als internationaal niveau een steeds belangrijkere rol in beleidsdebatten (Keck en Sikkink 1999, 89-90). Daarom is het van belang dat wordt onderzocht hoe internationale belangenorganisaties normen promoten. Bekend is dat internationale belangenorganisaties machtsmiddelen nodig hebben om normen middels beïnvloedingstactieken te promoten. Opmerkelijk genoeg wordt er in de literatuur over internationale betrekkingen geen duidelijk onderscheid tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken gemaakt. Hierdoor is de relatie tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken tot op heden niet uitvoerig onderzocht. Derhalve beschouwt dit onderzoek in hoeverre de hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen van een internationale belangenorganisatie invloed heeft op de advocacy tactics die de internationale belangenorganisatie gebruikt. Deze relatie is onderzocht vanuit de resource mobilization theory: een theorie uit de literatuur over de transnationale burgermaatschappij die wel een duidelijk onderscheid tussen machtsmiddelen en beïnvloedingstactieken maakt. Aan de hand van een inhoudsanalyse en een aantal interviews is onderzocht welke varianten van advocacy tactics een internationale belangenorganisatie met relatief weinig machtsmiddelen (Room to Read) heeft gebruikt en welke varianten van advocacy tactics een internationale belangenorganisatie met relatief veel machtsmiddelen (UNESCO) heeft gebruikt ter promotie van educatie voor vrouwen. De bevindingen wijzen uit dat de hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen waarover een internationale belangenorganisatie beschikt, geen invloed heeft op het gebruik van conventionele of onconventionele advocacy tactics. Dit geldt ook voor het gebruik van hefboomtactieken, verantwoordingstactieken, informatietactieken of symbolische tactieken. De hoeveelheid beschikbare machtsmiddelen van een internationale belangenorganisatie heeft daarentegen wel invloed op het gebruik van directe of indirecte advocacy tactics.Show less
Malala Yousafzai is a teenage woman who is known for her advocacy for the right to education for girls. After the attack of the Taliban on October 9th 2012 she has evolved from a ‘normal’ girl to a...Show moreMalala Yousafzai is a teenage woman who is known for her advocacy for the right to education for girls. After the attack of the Taliban on October 9th 2012 she has evolved from a ‘normal’ girl to a norm entrepreneur advocating the right to education for girls on an international level. According to Finnemore and Sikkink, norm entrepreneurs play a critical role in the first stage of norm emergence in the norm life cycle (1998, 895). Constructivism lacks a theory of agency. The role of individuals as norm entrepreneurs has been neglected in previous research in particular. Therefore, the focus of this thesis is on how individuals as norm entrepreneurs attempt to persuade states to conform to a norm. Norm entrepreneurs challenge discourse through persuasion. According to Keck and Sikkink there are four advocacy tactics norm entrepreneurs use to spread their norm(s). These are: information politics, symbolic politics, leverage politics and accountability politics (1999, 95). This thesis presents a sinlge case study of Malala as a norm entrepreneur diffusing the right to education for girls. Keck and Sikkink’s typology of advocacy tactics is used to determine which advocacy tactic Malala uses in her advocacy. Content analysis of four of her speeches of 2013 is done through a combination of qualitative and quantative research. The results of the analysis of the four speeches show that Malala mainly uses symbolic politics as the dominant advocacy tactic to diffuse the right to education for girls, which is often combined with information politics as the subdominant advocacy tactic. Moral leverage is also often used to motivate others to join her advocacy.Show less
NGO´s maken vaak gebruik van andere actoren (bondgenoten) om via een indirecte manier invloed uit te oefenen op staten die normafwijkend gedrag vertonen, omdat hun eigen machtsmiddelen om de staat...Show moreNGO´s maken vaak gebruik van andere actoren (bondgenoten) om via een indirecte manier invloed uit te oefenen op staten die normafwijkend gedrag vertonen, omdat hun eigen machtsmiddelen om de staat direct te beïnvloeden ineffectief zijn. Dit fenomeen wordt het boemerangpatroon genoemd (Keck en Sikkink 1998). De onderzoeksvraag is wat voor soorten tactieken NGO´s gebruiken tegenover potentiele bondgenoten om deze te motiveren hun eigen machtsmiddelen in te zetten tegen de doelstaat. Bestaand onderzoek lijkt te suggereren dat het type actor bepalend is voor de gebruikte tactiek. Aan de hand van data van Human Rights Watch (HRW) over de casus van Soedan in de periode 2003-2013 worden deze vragen onderzocht. In deze periode was er in Soedan sprake van onder andere genocide en etnische zuiveringen. HRW stuurde met betrekking tot deze norm en casus 88 brieven aan diverse internationale actoren die door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse bestudeerd zijn op het gebruik van tactieken door HRW. De belangrijkste tactieken bleken de verspreiding van politiek relevante informatie en het openbaar maken van de inconsistentie tussen eerder gemaakte verplichtingen en daadwerkelijk gedrag. Respectievelijk kan geconcludeerd worden dat wel of niet handelen door de bondgenoot in het eerste geval een functie van informatieschaarste is en in het tweede geval een functie van de consequenties als gevolg van schade aan reputatie en imago. Het type actor bleek in mindere mate van belang voor het gebruik van een bepaalde tactiek. De gebruikte tactiek bleek afhankelijk te zijn van de mate waarin de bondgenoot de norm geaccepteerd had.Show less