The seventeenth century in the Republic is known for its flourishing trade, cultural development and international allure. The thin line between success and decay is measured by politics and...Show moreThe seventeenth century in the Republic is known for its flourishing trade, cultural development and international allure. The thin line between success and decay is measured by politics and diplomacy. Many historians merely praised Stadholders and diplomats for their contribution, but in recent years it has become clear that their wives have also been part of the wide-spread network in the courts of Europe. This research specifically focuses on three Stadholderswives in the Rebublic: Amalia van Solms, Maria Henriëtta Stuart and Albertine Agnes van Nassau. As ladies of the House of Orange, these wives have contributed a great deal to the seventeenth-century diplomacy and dynasty by using feminine qualities and by taking over tasks that previously belonged to their husbands. The purpose of these actions was to continue their dynasty in the most prosperous way. It is the first time that the diplomatic role of these Stadholderswives is researched. It appears that Amalia, Maria and Albertine were female ambassadors who managed to make use of diplomats, husbands and nobility to ensure the continuation of their dynasty.Show less
Gedurende de vroege zeventiende eeuw werd de Zeeuwse gewestelijke politiek gedomineerd door de representant van de Eerste Edele. In dit BA-Eindwerkstuk wordt onderzocht wat de rol en machtsbasis...Show moreGedurende de vroege zeventiende eeuw werd de Zeeuwse gewestelijke politiek gedomineerd door de representant van de Eerste Edele. In dit BA-Eindwerkstuk wordt onderzocht wat de rol en machtsbasis van de representant was. Het bestaan van de functie van representant was het gevolg van de sterke positie van de Oranjes in Zeeland: zij waren stadhouder, Eerste Edele en markies van Veere en Vlissingen. Hieruit vloeiden de formele en informele bevoegdheden van de representant voort. De rol van de representant was tweeledig: zij traden op als zaakwaarnemers van de Oranjes in de Zeeuwse bestuursorganen en waren de makelaars in hun Zeeuwse patronagenetwerk. Aan de hand van Johan de Knuyt en Hendrick Thibaut is de persoonlijke invulling van het representantschap en de invloed van hun verhoudingen met de Oranjes op hun positie onderzocht. Terwijl De Knuyt veel meer een man van de Oranjes was en voor zijn posities afhankelijk van hen was, was Thibaut juist sterk verbonden met de Middelburgse migrantenfactie en had daardoor veel meer een lokale machtsbasis. Door de goede verstandhouding van De Knuyt met Frederik Hendrik en Amalia en van Thibaut met Willem II hadden beide representanten zeer grote invloed op de Zeeuwse magistraatsbestelling en – mede daardoor – greep op het Zeeuwse bestuur.Show less
An indepth look at the manner in which the 1654 painting by Govert Flinck "Allegory on the memory of Frederick Henry, prince of Orange, with the portrait of his widow Amalia van Solms" functioned...Show moreAn indepth look at the manner in which the 1654 painting by Govert Flinck "Allegory on the memory of Frederick Henry, prince of Orange, with the portrait of his widow Amalia van Solms" functioned in the decorative program of Amalia von Solms's "large cabinet", its use of rhetorical rules among other similarities to form a continuation with the Orange Hall in Huis ten Bosch and the grave monument of William the Silent, as well as the political and social events that influenced the subject matter of the painting. // Een onderzoek naar het schilderij 'Allegorie op de nagedachtenis van Frederik Hendrik, prins van Oranje, met het portret van zijn weduwe Amalia van Solms' door Govert Flinck uit 1654. Er wordt gekeken naar hoe het schilderij in het decoratieprogramma van Amalia van Solms' 'grote kabinet' functioneerde. Verder wordt de gevormde continuïteit tussen het schilderij, de Oranjezaal en het praalgraf van Willem de Zwijger door o.a. het toepassen van de regels van een lof- en lijkrede besproken. Ook wordt er gekeken naar de bredere politieke en sociale ontwikkelingen die mogelijk invloed op het schilderij hebben gehad.Show less