Het Wereldmuseum Leiden stelt een Mixteekse schedel tentoon, waarvan de authenticiteit onduidelijk is. Eerder is vooral onderzoek gedaan naar de objectauthenticiteit. In dit eindwerkstuk, een...Show moreHet Wereldmuseum Leiden stelt een Mixteekse schedel tentoon, waarvan de authenticiteit onduidelijk is. Eerder is vooral onderzoek gedaan naar de objectauthenticiteit. In dit eindwerkstuk, een literatuuronderzoek, wordt de authenticiteit verder onderzocht met behulp van een uitgebreid begrippenkader uit verschillende academische disciplines. Het belangrijkste begrip dat wordt gebruikt is ervaringsgerichte authenticiteit, waarbij in dit eindwerkstuk de nadruk wordt gelegd op de historische context en de potentieel door de bezoeker te ervaren authenticiteit. Deze wordt, voor de museumbezoeker die alle informatie tot zich neemt, als laag ingeschat waardoor de bezoeker een vertekend beeld van de Mixteekse schedel en cultuur kan krijgen. Ook geeft dit eindwerkstuk suggesties voor toekomstig onderzoek en aanpassingen voor de manier waarop de Mixteekse schedel wordt tentoongesteld.Show less
Dit onderzoek richt zich op authenticiteit. Consumenten steeds vaker op zoek naar authentieke producten en ervaringen (Gilmore & Pine, 2007; 2013; Boyle, 2004). Zo ook in de journalistiek ...Show moreDit onderzoek richt zich op authenticiteit. Consumenten steeds vaker op zoek naar authentieke producten en ervaringen (Gilmore & Pine, 2007; 2013; Boyle, 2004). Zo ook in de journalistiek (Costera Meijer, 2010; Harte, Howells & Williams, 2019). Volgens verschillende onderzoeken, waaronder Koetsenruijter & De Jong (2019), Sie (2017) en Harte, Howells & Williams (2019) is authenticiteit een sleutelwoord waarmee lokale nieuwsmedia zich kunnen onderscheiden van regionale en landelijke media. Ook Nielsen (2015) onderschrijft dit belang van authenticiteit. Hij stelt dat lokale media een authentieke vorm van nieuws bieden die bij regionale en landelijke media niet te verkrijgen is. De lokale journalistiek zit in een moeilijke periode. Bezuinigingen, wegvallende redacties en teruglopende inkomsten zorgen ervoor dat lokale media moeite hebben het hoofd boven water te houden. Lokale media slinken (Kik, Bakker, Buijs, & Katz, 2012), terwijl het belang van de journalistiek en haar controlerende rol alleen maar groter is geworden (Koetsenruijter & van der Lubben, 2018). Authenticiteit kan als strategie worden ingezet om de lokale journalistiek te helpen in tijden dat deze sector het lastig heeft (Harte, Howells & Williams, 2019; De Jong & Koetsenruijter, 2019). Door zich bewust te zijn van de elementen van authenticiteit in de lokale journalistiek en hierop in te spelen, kan authenticiteit als unique selling point dienen en het vakgebied helpen zich verder te ontwikkelen en te versterken. Er is nog weinig onderzoek gedaan naar hoe authenticiteit gestalte kan krijgen in de lokale journalistiek. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag welke vormen van authenticiteit door communicatieprofessionals en journalisten worden aangewezen in de lokale journalistiek. Volgens Trilling (1972, p.149) kan je authenticiteit als een ‘construct’ beschouwen. Hoewel de perceptie van authenticiteit per persoon kan verschillen, zijn er kenmerken die een voorspeller kunnen zijn voor authenticiteit. In dit onderzoek staan er drie vormen van authenticiteit centraal: nabijheid, oprechtheid en betrokkenheid. Deze vormen zijn gekozen op basis van zowel bestaande literatuur als uit eerste bestudering van het onderzoeksmateriaal. Naast de theorie van authenticiteit staan er nog twee theorieën centraal in dit onderzoek, namelijk de theorie van de functies van de journalistiek en de theorie over boundary work: de discussie over wat goede journalistiek is. Omdat authenticiteit in de lokale journalistiek een grotere rol speelt dan bij regionale of landelijke media, kan de invulling van de journalistieke functies namelijk veranderen. Tevens kan ook de focus op de functies veranderen. Ditzelfde geldt voor het boundary work. De rol van authenticiteit zorgt er in de lokale media ook voor dat de discussie over wat het vak journalistiek inhoudt, kan veranderen. De drie theorieën staan dus met elkaar in verbinding. Deze drie theorieën worden onderzocht door het discours over authenticiteit in de lokale journalistiek in beeld te brengen en op deze manier vormen van authenticiteit aan te kunnen wijzen. Hiervoor zijn er 47 interviews met zowel journalisten als communicatieprofessionals uit de provincie Zuid-Holland geanalyseerd. In het discours over authenticiteit in de lokale journalistiek wordt vaak over drie vormen van authenticiteit gepraat, namelijk nabijheid, oprechtheid en betrokkenheid. Per vorm van authenticiteit zijn meerdere sublabels uit de interviews gedestilleerd. Zo spelen bij nabijheid de nabijheid van een nieuwsgebeurtenis zelf, de journalist en het medium een belangrijke rol. Oprechtheid omvat sublabels die betrekking hebben op het ethos van de journalist of het medium, de persoonlijkheid en de menselijkheid. Betrokkenheid is ingevuld door sublabels die concretiseren hoe lezers meer betrokken raken met de lokale journalistiek. De authenticiteit die volgens de geïnterviewden van toepassing is in de lokale journalistiek, heeft effect op de functies van journalistiek en haar boundary work. Op het gebied van de journalistieke functies is er een verschuiving van de focus te zien. Waar landelijke media zich voornamelijk bezighouden met het vervullen van de controlerende functie, zoals bronnen checken en hoor en wederhoor plegen, is dit in de lokale journalistiek een minder voorkomende praktijk. In de lokale journalistiek ligt de nadruk veel meer op de sociaal bindende functie. Het lokale journalistieke werk is er meer op gericht om de sociale cohesie binnen een gemeenschap te versterken. Lokale media zorgen voor herkenbare verhalen door te schrijven met én over mensen. Maar ook door onderdeel te zijn van de lokale sfeer, zich daadwerkelijk te mengen in de gemeenschap. Ze staan dicht bij de mensen, dichterbij dan regionale of landelijke media staan. De informerende functie is voor de lokale journalistiek ook erg belangrijk. Lokale media zijn dé informatieverstrekkers van lokaal nieuws. Wanneer deze media wegvallen, zal dit vooral in kleinere gemeentes duidelijk te voelen zijn. Het is dus een functie die door lokale media zich goed vervuld moet worden. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan lokaal nieuws. Lokale media moeten hierin de beste (kunnen) zijn, aangezien zij ín de gemeenschap zitten en van de hoed en de rand weten. Authenticiteit in de lokale journalistiek zorgt er ook voor dat journalisten en communicatieprofessionals het beroep journalistiek anders invullen dan regionale en landelijke media. In het boundary work van de lokale journalistiek is er minder focus op de professionaliteit van deelnemers en de journalistieke praktijken en is er meer oog voor authentieke kenmerken. Waar regionale en landelijke journalistiek hun vakgebied voornamelijk inkaderen op het gebied van principes zoals hoor en wederhoor, doet de lokale journalistiek dit dus anders. Dit betekent dat de lokale journalistiek zich (nog meer) kan profileren op basis van authenticiteit. Juist omdat lokale media hierin anders opereren dan de regionale en landelijke journalistiek. Lokale media kunnen authenticiteit inzetten als unique selling point om zo een onderscheidend vermogen te creëren. Hoewel je ook vormen van authenticiteit ziet terugkomen in landelijke media, is authenticiteit wel iets dat bij regionale en landelijke media in mindere mate te verkrijgen is. Authenticiteit is voor lokale journalistiek het sleutelwoord om hun positie in het medialandschap te behouden en versterken.Show less
Bij veel nieuwsitems is beeld haast niet meer weg te denken. En door de opkomst van sociale media maken journalisten steeds vaker gebruik van foto- of videomateriaal dat zij op websites zoals...Show moreBij veel nieuwsitems is beeld haast niet meer weg te denken. En door de opkomst van sociale media maken journalisten steeds vaker gebruik van foto- of videomateriaal dat zij op websites zoals Facebook en Twitter vinden (Brandtzaeg, 2016). Tegelijkertijd duikt de term ‘nepnieuws’ overal op. De manier waarop journalisten de authenticiteit van beeld controleren, is dus van belang. Dit onderzoek is toegespitst op het verificatieproces van journalisten op lokale en regionale nieuwsredacties in Nederland. De volgende onderzoeksvraag staat hierbij centraal: hoe controleren Nederlandse journalisten van lokale en regionale nieuwsmedia de authenticiteit van foto- en videomateriaal? Semigestructureerde interviews en een praktische opdracht bieden inzicht in deze vraag. De wijze waarop journalisten beeldmateriaal verifiëren, is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst geven de respondenten aan dat niet alles te controleren is, maar dat zij het wel belangrijk vinden om na te gaan of het beeld dat zij willen gebruiken rechtenvrij is. Beeldmateriaal wordt soms niet geverifieerd wanneer de journalist een bepaalde bron genoeg vertrouwt. Daarnaast worden archiefbeelden en stockfoto’s gebruikt wanneer de authenticiteit van het beeldmateriaal niet direct vast te stellen is, maar het nieuwsfeit wel snel gemeld moet worden. Ook dekken journalisten zich in door te melden dat er beelden zijn opgedoken van een bepaalde gebeurtenis, waarbij ze in het midden laten of de beelden wel kloppen. Daarnaast vertrouwen ze bij het verificatieproces op hun ervaring en de kennis van de regio waarin ze werken. Tools worden nog niet regelmatig ingezet om beelden te verifiëren. Wel gebruikt een aantal respondenten een reverse image search bijvoorbeeld om na te gaan of een beeld rechtenvrij is, iets dat voor een groot aantal respondenten zwaar meeweegt in het verificatieproces. Dit geldt dan vooral voor de kleinere lokale media. Zij maken ook vaak gebruik van user-generated content (UGC) dat door lezers zelf aangeleverd wordt voor de website en de krant. Beelden bij deze vorm van UGC worden niet altijd even grondig gecontroleerd, omdat dit ook vaak luchtigere onderwerpen zijn.Show less
Journalisten zullen in hun werkzaamheden steeds vaker te maken krijgen met verifiëring van foto- en videomateriaal afkomstig van sociale media, mede omdat sociale media journalisten van informatie...Show moreJournalisten zullen in hun werkzaamheden steeds vaker te maken krijgen met verifiëring van foto- en videomateriaal afkomstig van sociale media, mede omdat sociale media journalisten van informatie voorzien waar zij anders wellicht geen toegang toe zouden krijgen. Het is dan ook relevant om de ervaring van journalistiekstudenten met online verifiëring vast te stellen; zij zijn immers de journalisten van morgen. Daarnaast is het voor opleidingen belangrijk om aandacht te besteden aan verifiëring, zodat studenten klaargestoomd worden voor het journalistieke werkveld. Om die reden gaat deze scriptie in op de ervaring van Nederlandse hbo-journalistiekstudenten met online verifiëring om de authenticiteit van foto- en videomateriaal vast te stellen. Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van semigestructureerde interviews, waarin ook een praktische opdracht aan bod is gekomen. Bij die praktische opdracht werd aan de studenten gevraagd om hardop na te denken, zodat hun genomen stappen onderzocht en geanalyseerd konden worden. Uit de resultaten is uiteindelijk naar voren gekomen dat Nederlandse hbo-journalistiekstudenten weinig ervaring hebben met online verifiëring om de authenticiteit van foto- en videomateriaal vast te stellen. Hoewel de aanname was dat jongeren wellicht meer affiniteit hebben met verificatie omdat zij zijn opgegroeid in een internettijdperk, geven de journalistiekstudenten aan dat zij helemaal niet altijd zo behendig zijn volgens henzelf. Ze geven aan dat ze het nog lastig vinden om te bepalen welke content zij kunnen vertrouwen. Hun verificatievaardigheden zijn matig, waardoor studenten moeite hebben om beeldmateriaal afkomstig van sociale media te verifiëren. Opvallend genoeg zochten een aantal studenten tijdens de praktische opdracht ter plekke in Google op hoe zij online beelden konden verifiëren. Sommige andere studenten gaven aan dat zij een traditionele journalistieke aanpak zouden hanteren: bellen. Er ligt hier dan ook een winstpunt voor hbo-journalistiekopleidingen. Binnen hogescholen komen volgens de studenten vooral traditionele journalistieke handelingen aan bod, maar er is weinig ruimte voor diepgang over onderwerpen als sociale media en verifiëring. Daar wordt er volgens de studenten vooral aandacht besteed aan het opstellen van onderzoeksrapporten, creative commons, hoor- en wederhoor, en andere standaard journalistieke praktijken. Volgens de studenten zou het dan ook goed zijn als kennis van sociale media en verifiëring gestimuleerd wordt.Show less
Authenticiteit is een belangrijk begrip, ook binnen de journalistiek. Gezien de verzadiging van producten in de markt, zijn (nieuws)consumenten namelijk steeds meer op zoek naar authentieke...Show moreAuthenticiteit is een belangrijk begrip, ook binnen de journalistiek. Gezien de verzadiging van producten in de markt, zijn (nieuws)consumenten namelijk steeds meer op zoek naar authentieke producten en ervaringen (Gilmore & Pine, 2007). Authenticiteit in de lokale journalistiek wordt vaak gedefinieerd als ‘berichtgeving zoals het echt is om in een bepaalde buurt te leven.’ Dat zou volgens de wetenschap bijvoorbeeld tot uiting komen in het meenemen van veel quotes (Chapman & Nuttall, 2011, p.300) of het meenemen van de ‘stem van de gemeenschap’ in de berichtgeving (Richards, 2013, pp. 637). De focus van dit onderzoek ligt op de lokale journalistiek. Binnen de lokale journalistiek zou deze authenticiteit, gezien het kleinschalige en lokale karakter, een belangrijk en waardevol unique selling point kunnen zijn. Meer kennis over de totstandkoming van waardering bij lokale journalistiek is belangrijk in tijden waarin deze journalistiek het moeilijk heeft (Harte, Howells & Williams, 2019)(De Jong & Koetsenruijter, 2019). Het probleem is echter dat er zeer weinig onderzoek is gedaan naar de manier waarop een gevoel van authenticiteit tot stand komt bij de nieuwsgebruiker en in hoeverre authenticiteit gewaardeerd wordt. Het voorliggende onderzoek richt daarom zich op de vraag hoe de perceptie van authenticiteit in lokale journalistiek tot stand komt en in hoeverre deze wordt gewaardeerd. Dit onderzoek richt zich op twee mogelijke determinanten van gepercipieerde authenticiteit. Ten eerste de perceptie van nabijheid die bij de nieuwsconsument aanwezig is. Dit uit zich enerzijds in nabijheid op basis van de locatie van het nieuws (dit wordt letterlijke nabijheid genoemd), en anderzijds uit zich dit in de persoonlijke betrokkenheid van de nieuwsconsument (figuurlijke betrokkenheid). De tweede determinant is de attitudeconsistentie. Deze variabele uit zich in de deelvraag wat er met de gepercipieerde authenticiteit gebeurdt wanneer de gepresenteerde attitude niet strookt met de eigen opvattingen. Verwacht wordt dat dit voor de lezer geen berichtgeving is ‘zoals het hier echt is’ en daarom als minder authentiek wordt ervaren. Door middel van een online experiment (N = 100) werd onderzocht wat de invloed van nabijheid en attitude is rondom een lokaal journalistiek product op de gepercipieerde authenticiteit van dit product en in hoeverre dit samenhangt met waardering voor dit product. Uit de resultaten bleek dat er twee verschillende soorten authenticiteit bestaan: authenticiteit op basis van herkomst enerzijds en natuurlijke authenticiteit anderzijds. Authenticiteit op basis van herkomst slaat op de authenticiteit die aan het nieuws wordt toegeschreven omdat het uit een bepaalde buurt komt. Natuurlijke authenticiteit slaat terug op een authentieke weergave van de werkelijkheid. Allebei deze soorten authenticiteit hangen samen met een eigen vorm van nabijheid. Natuurlijke authenticiteit hangt samen met nabijheid als nieuwswaarde. 2 Authenticiteit op basis van herkomst hangt samen met persoonlijke betrokkenheid van de lezer bij het onderwerp. Alleen natuurlijke authenticiteit leidt tot extra waardering, authenticiteit op basis van herkomst leidt niet tot extra waardering. Dit is waarschijnlijk doordat de herkomst als inherent wordt ervaren. Dat natuurlijke authenticiteit wél tot extra waardering leidt, bevestigt de wetenschappelijke idee dat een verhoogde perceptie van authenticiteit tot meer waardering leidt. Attitudeconsistentie speelt alleen een rol bij de totstandkoming van waardering als gevolg van natuurlijke authenticiteit. Alleen bij gematigde attitudes is er een relatie tussen gepercipieerde natuurlijke authenticiteit en waardering. Dit is waarschijnlijk doordat authenticiteit als perifere cue werd aangewend tijdens de informatieverwerking. Dat wil zeggen dat deze resultaten er op lijken te wijzen dat authenticiteit vooral bij meer gematigde meningen een rol speelt bij de totstandkoming van waardering, maar dit kan niet enkel door dit onderzoek worden bevestigd. Verder onderzoek rondom authenticiteit als perifere cue wordt aanbevolen.Show less
Uit onderzoek blijkt dat authenticiteit een belangrijke rol speelt in de groeiende subcultuur van het snowboarden en dat het een opvallend invloedrijke functie binnen de snowboardjournalistiek...Show moreUit onderzoek blijkt dat authenticiteit een belangrijke rol speelt in de groeiende subcultuur van het snowboarden en dat het een opvallend invloedrijke functie binnen de snowboardjournalistiek vervult. Authenticiteit draagt bij aan de geloofwaardigheid en nauwkeurigheid van nichemedia (Koetsenruijter & Van Hout, 2014, p. 6) en vormt daarnaast ook een beeld van de normen en waarden van de subcultuur in kwestie. Om meer te weten te komen over hoe authenticiteit zich uit in de snowboardmedia en hoe sportredacties authenticiteit verbeelden, nemen we de beeldproducenten van snowboardcontent onder de loep. In deze scriptie wordt er door middel van een kwalitatief, etnografisch onderzoek gekeken naar hoe sportredacties (die bestaan uit redacteuren, fotografen en snowboarders) authenticiteit tot uitdrukking brengen in de beeldende snowboardjournalistiek. Het onderzoek toont door middel van onder andere interviews, veldnotities en casussen aan dat producenten authenticiteit op subtiele wijze verweven en implementeren in alle aspecten van beeldende snowboardjournalistiek. De sportredactie en de afdeling communicatie van de Nederlandse Ski Vereniging (NSKiV), de belangrijkste organisatie binnen Nederland op het gebied van wintersport, fungeert als uitgangspunt voor dit onderzoek. De data tonen aan dat beelden die worden geproduceerd voor gebruik binnen de snowboardjournalistiek minstens bepaalde cruciale factoren horen te bevatten om als authentiek te worden beschouwd door de producenten en consumenten van snowboardcontent. De natives van de subcultuur, ofwel kerndeelnemers van de snowboardwereld, vervullen in dit onderzoek zowel de rollen van trouwe lezers als producenten van snowboardcontent. Deze cruciale factoren zijn wellicht onzichtbaar voor snowboardleken, maar zijn juist de factoren die het beeld van de subcultuur en de bijbehorende normen en waarden vormgeven. Dit onderzoek geeft, door het in kaart brengen van de cruciale factoren van authenticiteit, inzicht in hoe ‘feiten zo waarheidsgetrouw, accuraat, evenwichtig en neutraal mogelijk worden weergegeven’ (Koetsenruijter & Van Hout, 2014, p.6) binnen de subcultuurmedia van de snowboardwereld. Aan de hand van situaties uit de praktijk schetst deze scriptie een beeld van hoe producenten van snowboardcontent een foto beoordelen en welke factoren daarbij een rol spelen. De analyse van de data wijst op een nauw samenspel van cruciale en ondersteunende factoren bij het bepalen van hoe legit (de snowboardterm voor authentiek) een foto is. In deze scriptie zullen de onderstaande factoren en hun bijdrage aan de authenticiteit worden toegelicht aan de hand van illustratieve voorbeelden (foto’s uit de casussen). De totale lijst factoren kent onder andere de volgende elementen die in dit onderzoek aan de hand van illustrerende beelden verder worden toegelicht: het landen, correct grabben, tweaken, de moeilijkheidsgraad en uitvoering van freestyle tricks; de vaardigheden, stance, stijl, invloed en houding van de snowboarder; de snowboarddiscipline; de reputatie van de fotograaf en de snowboarder; de compositie; de context; het doel van de foto; de kleding; de beeldbewerking. Vijf van deze elementen vallen binnen de categorie cruciale factoren: het succesvol landen van een trick; het succesvol grabben van een snowboardtruc; boven de coping van een halfpipe uitkomen; reputatie en invloed van de snowboarder en context waarbij de afzet en landing van een schans of het begin en einde van een rail duidelijk te zien dienen te zijn. Daarnaast vervullen een aantal factoren een ondersteunende rol. Dit zijn factoren als de kleding van de snowboarder en de compositie van de foto. Deze scriptie levert een bijdrage aan de lijst van elementen die authenticiteit in de wereld van de extreme sporten vormgeven, die nog niet door eerdere onderzoeken zijn geëxpliciteerd. De conclusie die uit de analyse naar voren komt, is dat de harmonie en balans tussen elementen bepalend is voor het niveau van authenticiteit. Hierbij speelt het concept van kairos (het vangen van het perfecte moment (van den Broek et al., 2010, p.101)) een kritieke rol.Show less