Despite their deeply patriarchal and macho culture, Latin America, and more recently Turkey, have seen a rise of female leaders in national politics. This paper’s intention is to explain this...Show moreDespite their deeply patriarchal and macho culture, Latin America, and more recently Turkey, have seen a rise of female leaders in national politics. This paper’s intention is to explain this phenomenon by studying the impact of local culture and the gender roles that it engenders on the political behaviour of female politicians, and how female leaders make use of those gender roles to gain popularity and support. The paper runs through the local history and culture of the aforementioned regions with respect to female presence in politics, and exposes the male/female leadership models used by female politicians. Thence, it takes a deeper look into three contemporary female political figures, each corresponding to a different female leadership model: Cristina Kirchner for “wife”, Michelle Bachelet for “daughter”, and Meral Akşener for “neither”, signifying an independent female leader. The results obtained through visual and Critical Discourse Analysis reveal that the three scrutinized female politicians resort to both female and male gender roles, enabling them to benefit from the advantages of both gender roles, consequently increasing their political popularity and grip on power.Show less
Hedendaags is er een onderwerp op internationaal niveau regelmatig in het nieuws en het onderwerp van debat, namelijk het verbeteren van de toegang en kwaliteit in het hoger onderwijs.Ook in Chili...Show moreHedendaags is er een onderwerp op internationaal niveau regelmatig in het nieuws en het onderwerp van debat, namelijk het verbeteren van de toegang en kwaliteit in het hoger onderwijs.Ook in Chili is dit een belangrijk en veel besproken onderwerp. Na vele studenten mobilisaties die protesteerden tegen de ongelijkheid in toegankelijkheid in het universitair onderwijs met eisen als hervormingen hiervan, is de Chileense president Michelle Bachelet met een nieuw voorstel gekomen, universeel gratis universitair onderwijs. Dit is het toegankelijker maken van het universitaire onderwijs door onbetaald onderwijs aan te bieden aan studenten. Deze scriptie behandelt het debat over de mogelijke impact van dit voorstel dat gaande is in Chili en wordt er een afweging gemaakt vande voor- en tegen argumenten van deze discussie. De centrale doelstelling is het analyseren van het overheidsbeleid van de twee ambtstermijnen van Michelle Bachelet in het universitaire onderwijs met betrekking tot toegankelijkheid en sociale ongelijkheid in Chili. Het onderzoek is gedaan aan de hand van de bestuderingvan relevante literatuur. De centrale vraagstelling luidt als volgt: “wat waren de positieve en negatieve gevolgen van het universitair onderwijs beleid in Chili tijdens de ambtsperiode van Michelle Bachelet met betrekking tot toegankelijkheid en sociale ongelijkheid?”. In hoofdstuk 1 zal de rol van universitair onderwijs en de rol met betrekking tot sociale mobiliteit en sociaal kapitaal behandeld worden waarna ook de toegankelijkheid en sociale ongelijkheid in het universitair onderwijs vanuit een theoretische context bekeken wordt. Vervolgens zullen deze thema’s in hoofdstuk 2 in de geschiedenis en de actuele context van Chili geplaatst worden en zal het overheidsbeleid besproken worden van beide ambtstermijnen, 2006-2010 en 2014-heden, van president Bachelet in het universitair onderwijs en de studentenbeweging tijdens haar eerste ambt in 2006 en het massale protest in 2011, waar haar voorstel voor gratuïteitin haar tweede ambt een gevolg van is.In hoofdstuk 3 zal gekeken worden naar het discours dat plaatsvindt over dit onderwerp, waar meningen en gedachtes van Chileense burgers en onderzoekers in voor- en tegen argumenten en actoren naar voren worden gebracht waarna er een afweging gemaakt zal worden. In het verloop van de scriptie en in de conclusie zal door middel van een combinatie van de informatie uit de verschillende hoofdstukken een antwoord gegeven worden op de hoofdvraagShow less